Deel dit artikel:

KOGA maakt olympische baanfiets voor Nederlandse selectie nog sneller

Details kunnen het verschil maken, weten ook de ontwikkelaars bij KOGA. Het fietsmerk werkte achter de scherm aan verbetering van de Kinsei. Op deze baanfiets moet de Nederlandse selectie tijdens de Olympische Spelen in Parijs (2024) medailles behalen.

Kinsei is een naam die KOGA in aanloop naar de Olympische Spelen van Tokyo is gaan gebruiken voor haar baanfiets. Hij werd gekozen uit circa zeventienhonderd inzendingen. Patrick De Roo uit België droeg het winnende idee aan. Kinsei betekent vrij vertaald vanuit het Japans ‘gemaakt voor goud’. Het staat ook voor symmetrie, balans en kwaliteit.

Aerodynamischer en stijver

De nieuwste Kinsei is een doorontwikkeling van de baanfiets die ook al bij de vorige Olympische Spelen succesvol werd gebruikt. In nauwe samenwerking met de KNWU, ingenieursbureau Actiflow en de TU Delft werd het model van de laatste Zomerspelen onder de loep genomen voor eventuele verbeterpunten. Met name bij de voorvork en cockpit bleek ruimte om de pistefiets nog wat beter te laten presteren.

Ter hoogte van de voorvork is de as waaraan het voorwiel wordt bevestigd aangepast. Voorheen zat hier een ronde as; bij de vernieuwde Kinsei gaat het om een vleugelvormige. De voorvork en het wiel zijn daardoor aerodynamischer geworden, zo liet projectleider Mark Dorlandt van KOGA aan de hand van computergestuurde effectbeelden zien.

Daarnaast is gekeken naar het stuur en de cockpit. De baanrenners wilden die zone graag nog stijver maken. “Gelukkig zijn er in de tussentijd bij de UCI nieuwe regels gekomen, waardoor we wat ruimte kregen om daar meer dingen te doen. We hebben het vleugelprofiel dat er al in zat, groter gemaakt en meer richting de voorbouw gevormd, waardoor je uiteindelijk een stijvere constructie krijgt. Terwijl we dat aan het doen waren hebben we ook naar de aerodynamica gekeken en ook daar winst geboekt: 23 procent.”

Besparing van 15 watt

Dorlandt liet tijdens de presentatie zien dat 80 procent van de weerstand door de renner wordt veroorzaakt en de rest door de fiets. Met dank aan de laatste verbeteringen is de totale weerstand van renner en fiets met 1,2 procent verbeterd. “Als je dat in energie omzet, dan scheelt dat ongeveer 15 watt bij 70 kilometer per uur, topsprinters gaan zelfs nog iets harder. Als je dan sprinters virtueel een rondje tegen zichzelf laat rijden met de Kinsei van Tokyo en de Kinsei die we in Parijs willen gaan gebruiken, dan zou je met de Parijse fiets 1,5 meter voorsprong per rondje behalen. Voor een sport waar het soms om tienden of duizenden van seconden gaat, is dit verschil enorm.”

Gerelateerde artikels