Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Katusha is meer dan enkel een profploeg

Nieuw totaalconcept met veel aandacht voor de wielerfans.

Team Katusha Alpecin, dat zegt u natuurlijk wel iets. Het is de Pro Tour ploeg van onder meer Alexander Kristoff, Ronde van Vlaanderen 2015 laureaat en notoir veelwinnaar. Het is ook de ploeg van ex-renner en drievoudig Olympisch kampioen Viatcheslav Ekimov, tegenwoordig teammanager. Die kwam in de Katusha pop-up store (alias Kring Bike Café) in hartje Brussel vertellen hoe Katusha de toekomst van het (prof)wielrennen ziet.

Volgens Ekimov moet het wielrennen als sport op zoek naar andere inkomstenbronnen dan sponsor- en startgelden alleen. Met Katusha hebben ze daarom een ‘360 graden concept’ ontwikkeld met een breder verdienmodel. Katusha is vanaf nu niet enkel meer het profteam, maar geeft ook zijn naam aan een kledingmerk, aan de organisatie van wielerevenementen (Katusha Events) en aan een rijdende koffiebar (Katusha Cafe).

Het meest in het oog springende onderdeel van het nieuwe Katusha is natuurlijk de kledinglijn. In Brussel werd zowel de Performance-collectie als de Commuter-collectie voorgesteld. De eerste is een high-tech lijn van koerskleding, de tweede van vrijetijdskleding die is ontworpen met als uitgangspunt om comfortabel mee te kunnen fietsen.

Voor de Performance-kleding werd er nauw samengewerkt met enkele profs van het team, waaronder Alexander Kristoff en Michael Morkov. Talloze materialen werden op een testpop in de windtunnel beproefd op hun aerodynamische kwaliteiten, vervolgens werd nagegaan op welke plaatsen op het lichaam welke materialen het meest zouden bijdragen aan een verminderde luchtweerstand en in de prototypes waarmee op een wielerbaan werd getest (door onder andere Tony Martin) werden de windtunneltesten aan de praktijk getoetst.

Een lijf is natuurlijk een veel groter weerstandsoppervlak (80% van het totaal) dan een fiets (20%), en als je weet dat de luchtweerstand exponentieel stijgt met de snelheid, dan is het duidelijk dat het erg slim is, zeker bij profs, die meestal tussen de 45 en 55 km/u rijden, dat aerodynamische kleding zonder dat je er erg in hebt vele Watts aan vermogenswinst kan opleveren.
De Aero Kit van Katusha belooft wat dat betreft veel goeds, en ook de looks mogen er zijn. Fraaie designs, naargelang je smaak kun je kiezen tussen opvallend of meer ingetogen.

Ook van de Commuter-kledingstukken waren we gecharmeerd. Functionele kleding die een fietshouding ondersteunt zonder dat het daarna opvalt dat je eigenlijk fietsspecifieke kleding aan hebt. Het overhemd, de lange broek en de parka waren allemaal niet herkenbaar als ‘om mee te fietsen’, maar hadden bijvoorbeeld wel de juiste stretch in de schouders of elasticiteit in de pijpen om er een typische (stads)fietshouding mee te kunnen aannemen.
Ook een pluspunt vonden we het ontbreken van te opvallende logo’s, zodat je alle kleding perfect als alledaagse outfit kunt gebruiken.

Ekimov lichtte ook toe waar Katusha Events voor staat: fietsliefhebbers de gelegenheid geven om zelf het leven van een prof te leiden, althans voor enkele dagen. Een koers van dichtbij volgen in een volgwagen, slapen in hetzelfde hotel als de renners, aanschuiven aan hun diner, mee gaan losrijden. Of intekenen op een paar dagen trainingskamp, en meefietsen met enkele renners van het team. Een precieze invulling van het programma wordt nog uitgewerkt.

Ten slotte is er in het totaalconcept ook nog plaats voor een mobiele koffiebar. Koffie leuten + koers kijken of koffiebar + fietsenwerkplaats zijn natuurlijk alweer enkele jaren een hippe combi en Katusha springt daar ook op in. De rijdende koffiewagen kan de Events-tak ondersteunen halverwege de rit bijvoorbeeld, maar zal ook opduiken op drukke plaatsen bij wielerwedstrijden.

Koers, koffie, kleding, Katusha. De vier k’s zullen we ze maar noemen?