Deel dit artikel:

‘Influencers in fluo’ gaan voor views in het verkeer

We zitten in de week met de kortste en dus donkerste dagen van het jaar. Reden genoeg voor Bike Republic om uit te pakken met een actie die de aandacht vestigt op het belang van zichtbaarheid in het verkeer. De fietsketen van Colruyt Group stuurde woensdag een tiental ‘inFLUOncers’ – influencers in fluo outfit van GoFluo – de straat op.

Uit een statistische analyse van Vias institute1 blijkt dat er niet alleen meer ongevallen gebeuren tijdens de donkere dagen, maar dat ze ook een stuk ernstiger zijn. Er gebeuren 31 procent meer letselongevallen bij zwakke weggebruikers en er doet zich een stijging voor van 57 procent aan zwaargewonden en doden binnen die ongevallen.

“Elk ongeval is er één te veel. Daarom proberen wij onze klanten en fietsers in het algemeen te sensibiliseren rond veiligheid met onze nieuwe ‘InFLUOncers’-campagne. In de wintermaanden is opvallen in het verkeer één van de beste manieren om een ongeluk te vermijden”, zegt Davy Claeys, marketingmanager bij Bike Republic, dat 27 winkels in Vlaanderen en Brussel telt.

Verantwoordelijkheid nemen en sensibiliseren

Om dit onderwerp in de kijker te zetten, stuurde de keten in samenwerking met leverancier GoFluo influencers in een fluo outfit de weg op. Het ging om Ellen Kegels, Eline Byl, Mieke Docx, Amoury Vankenhove, Chloé Vandenbussche, Tinneke Segers, Claudia Van Avermaet, Anke Van Os, Isabelle Beckers, Anne Cornut en Sociaal Incapabele Michiel. Deze zogenaamde inFLUOcers vestigden de aandacht op het belang van fluorescerende en reflecterende kledij.

Daags ervoor kondigden zij de actie al op sociale media aan met een subtiele boodschap: ‘Morgen post ik niks want dan haal ik views in het donker.’ In plaats van de gebruikelijke zichtbaarheid op sociale media te genereren, deden zij dat ditmaal als ‘influoncers’ op donkere, gevaarlijke fietspunten. Met een fluo jasje aan én een reflecterende, sensibiliserende boodschap in de hand maakten ze fietsers in de ochtendspits duidelijk dat opvallen aan de basis ligt van meer veiligheid in het verkeer.

“Het is niet de bedoeling dat het bij deze ene actie blijft”, aldus Davy Claeys. “We willen dat zoveel mogelijk fietsers zelf ook ‘influoncers’ worden en anderen hierin meetrekken, zodat er zoveel mogelijk mensen gezien worden in het verkeer. Daarom blijven we tijdens de donkere wintermaanden die er nog aankomen inzetten op het thema. Daarnaast zullen we ons assortiment fluorescerende en reflecterende kledij en accessoires verder verbreden.”

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE