Deel dit artikel:

In het zog van Topsport Vlaanderen – Baloise

Grinta! nam een kijkje bij Topsport in de aanloop naar voorjaarsklassiekers.

Wie een wielrenner wil spotten in wintertijd moet zeker naar de Costa Blanca in Spanje. Boek een ticket naar de luchthaven van Alicante, zet koers richting Calpe en geheid dat je onderweg renners van het kaliber Sagan, Boonen en Mollema tegenkomt.

“Ik heb hier en daar aanbiedingen gehad van redelijk grote ploegen, vooral Franse”

Ook wij hebben beet: in Playa del Albir, dicht bij Calpe en op korte afstand van badplaats Benidorm, rapen wij Preben van Hecke (Topsport Vlaanderen – Baloise) op. Hij heeft een rustdag, zo legt hij uit. Rustdagen zijn er niet alleen in grotere rondes, maar ook op de vaak intensieve stages in het buitenland, die doorgaans bedoeld zijn om een basis te leggen voor het komende seizoen. Duurtrainingen, sprintjes, krachtblokken, klimmen, lactaattesten – een kampprogramma is vaak maar al te vaak goed gevuld. Tijd voor herstel mag absoluut niet ontbreken. 

Uitschieters
Voor een koffietent aan de boulevard met weids uitzicht glimt de Eddy Merckx-fiets van Van Hecke: de EMX-525, het topmodel van de vermaarde fabrikant. Het frame is prachtig in de kleuren van België gespoten. Het zonlicht weerkaatst op de plek waar een datum staat: 28 juni 2015. Het is de dag waarop Van Hecke één van zijn grootste successen boekte. Als nationaal wegkampioen draagt hij nu fier het racetenue in de veelzeggende kleuren rood, geel en zwart. Ook al is het rustdag, Van Hecke kan het niet laten om toch een korte koffie ride te maken.

ri-trainingsstage-alicante-2562.jpg

“Als je op de Vlaamse hellingen komt, dan is Greg steevast met tien meter voorsprong boven”

De kampioenstrui vangt blikken van overwinteraars uit eigen land. Hoe hij ook alweer heet, wil een dame weten. Als ze de naam Van Hecke hoort, begint er niet meteen een belletje te rinkelen. Hij was dan weliswaar de beste in Tervuren, maar geniet niet de bekendheid van Vanmarcke, Boonen of trainingsmaat Van Avermaet. “Dat is niet gek en ook helemaal niet erg. Ik heb afgelopen seizoen een paar uitschieters gehad, Greg had er heel wat. Het is mij ook allemaal niet om die aandacht te doen”, zegt hij, zittend aan een tafel in de koffiebar met Vlaamse eigenaar.

Jaloers is hij niet op zijn makker Van Avermaet. Ze trainen regelmatig samen in een groepje waar ook mannen als Oliver Naesen, Tom Van Asbroeck en Gijs Van Hoecke bij aansluiten. Ze rijden naar de Vlaamse Ardennen, nemen daar klimmetjes als de Muur, Bosberg, Berendries en Valkenberg en keren dan weer huiswaarts. “Je merkt gewoon dat Greg beter is. Hij herstelt beter, hij heeft meer talent, hij kan gewoon sneller fietsen. Als je op de Vlaamse hellingen komt, dan is hij steevast met tien meter voorsprong boven. Dat is niet erg, het is de natuur. Er zullen altijd beteren zijn.”

Kleine droom
Dat Van Hecke ook dit jaar het truitje van Topsport Vlaanderen – Baloise draagt, was geen uitgemaakte zaak. “Ik heb hier en daar aanbiedingen gehad van redelijk grote ploegen, vooral Franse. Die waren geïnteresseerd. In mijn hoofd speelde de gedachte om de Tour de France te rijden. Het zou een kleine droom zijn geweest die vervuld zou worden. Ik had er dus wel zin in, maar tegelijkertijd dacht ik: de eerste zes maanden ben ik nog Belgisch kampioen. Daarna moet ik me ook nog staande zien te houden als gewone renner in een Franse ploeg”, zegt hij. 

“Na lang afwegen heb ik besloten mijn carrière voort te zetten bij Topsport Vlaanderen – Baloise, de ploeg die me al negen jaar de kans biedt om te koersen en waarbij ik Belgisch kampioen ben geworden. Misschien kan ik hier na mijn carrière nog iets in de ploeg doen. Die kans is niet onrealistisch, al is er niets toegezegd. Voorlopig ben ik nog gewoon renner.”

ri-trainingsstage-alicante-2486.jpg

“Als ik voor het Belgisch kampioenschap één overwinning heb gegrepen, dan ga ik zeker tevreden zijn”

Hatelijke nul
Dit seizoen wil Van Hecke de Belgische trui in de eerste helft zo goed mogelijk laten zien. En als het even kan wil hij de ‘hatelijke nul’ wegpoetsen. De Vlaming juichte nog niet in het kampioensshirt. “Vorig jaar na het Belgisch kampioenschap heb ik een paar criteriums gewonnen, maar die tellen niet echt mee. De koersen die er nu aankomen zijn allemaal van een hoog niveau. Het zou best kunnen dat ik straks in juni aan de start sta van het Belgisch kampioenschap en dat ik geen enkele wedstrijd heb gewonnen. Ik hou er wel rekening mee, maar heb het liever niet. Ik wil m’n trui in de voorjaarsklassiekers laten zien.”

Wanneer zijn seizoen straks geslaagd is? “Als ik een goed voorjaar rijd, me heb kunnen tonen in de Vlaamse klassiekers – meezitten in de goede ontsnappingen en een finale rijden is al heel mooi – en als ik voor het Belgisch kampioenschap één overwinning heb gegrepen, dan ga ik zeker tevreden zijn. Maar goed: iedereen wil winnen. We zeggen altijd: als je voor 1 mei een overwinning pakt, dan telt die dubbel. De koersen zitten zo dicht op elkaar, vaak zijn het grote – de Ronde, Luik-Bastenaken-Luik, Parijs-Roubaix. Als je daar één van kunt winnen, dan is dat helemaal prachtig.”

ri-trainingsstage-alicante-2274.jpg

Gewichtsreductie versus kwaliteit
Na de koffie is er gelegenheid om de 2016-fiets van Topsport Vlaanderen – Baloise te bewonderen en te testen. Het is de nieuwste EMX-525 van Eddy Merckx Cycles (het cijfer 525 staat gelijk aan het aantal overwinningen dat ‘De Kannibaal’ in zijn loopbaan boekte). De renners rijden al sinds de lancering van de EMX-525 op dit model. De fabrikant claimt met deze racefiets de ‘meest uitgebalanceerde fiets ter wereld’ in huis te hebben. Daarmee wordt vooral bedoeld dat naar consensus is gezocht tussen enerzijds stijfheid en anderzijds gewicht.

Bij Eddy Merckx Cycles is productie van het lichtste frame niet het vertrekpunt, zoals vaak wel op andere plaatsen het absolute streven is. Natuurlijk scheelt het enorm als je in de bergen geen onnodige grammen hoeft mee te torsen, maar als gewichtsreductie ten koste gaat van de veiligheid en kwaliteit, dan kom je bij Eddy Merckx Cycles aan ‘heilige huisjes’. In de fietsindustrie komt het wel eens voor dat lichtgewicht frames onder prijsdruk niet de kwaliteit hebben die ze eigenlijk verdienen, vindt men. Het gevolg: recalls en frustratie bij de fietser. Dat wil Eddy Merckx Cycles, die levenslange garantie op haar frames biedt, voorkomen.

De fabrikant houdt bij de productie  van de EMX-525 (gewicht: ruim 8 kilo), en eigenlijk ook van alle andere frames, zo veel mogelijk controle op het proces. Zeker bij de vaak complexe productie van fietsen met hoogwaardige composieten als carbon is dat belangrijk. Daarom haalt Eddy Merckx Cycles de frames en vorken door een CT-scanner.  De controle met CT-scanner richt zich op een aantal aspecten: de dikte van de buiswand, oneffenheden in de lay-up en verbinding van de carbonlagen (zit er geen lucht tussen?). Zonder CT-scan zijn eventuele problemen niet zo eenvoudig op te sporen. Voor zover bekend gebruikt Eddy Merckx Cycles als enige een dergelijke scanner.

Wat merken wij als fietser er in de praktijk van? We zitten voorover gebogen en zien onder ons een onderbuis met een forse doorsnede en een robuuste cockpit met daar weer onder een stevig, ietwat lomp balhoofd. Je moet er van houden, maar één ding staat vast: als je bijvoorbeeld van een helling of berg rijdt (even buiten Playa del Albir komen de klimmers zeker aan hun trekken!) verlies je geen moment de controle over je fiets. Het geeft een zeker en vertrouwd gevoel, en dat al na één rit. En of je houdt van deze degelijke fiets met opvallend gevormde bebuizing, dat is natuurlijk een tweede

ri-trainingsstage-alicante-2346.jpg

Meer mogelijkheden in poweranalyse
Nieuw is dat Topsport Vlaanderen – Baloise dit jaar werkt met de wattagemeter van Pioneer. Vorig jaar moesten de renners van Hans De Clercq het nog doen met het systeem van Rotor. Steeds meer wielerteams kiezen vandaag de dag voor het slimme apparaat van Pioneer (onder andere Lotto NL – Jumbo, United Healthcare, Giant – Alpecin, Rabobank Liv). Dat de fabrikant ‘terreinwinst’ boekt is niet geheel onlogisch: het apparaat stelt de trainersstaf van wielerploegen in staat om net wat verder te gaan in de analyse van bepaalde prestaties in koersen en trainingen.

We merken het zelf ook tijdens een test en als we de gegevens uitladen naar CycloSphere (zo heet het analyseporgramma van Pioneer). De Pedalling Monitor Sensor meet niet alleen de omwenteling (in iedere rotatie zitten 12 meetpunten!), maar doet net wat meer. We zien de kracht die wordt uitgeoefend op zowel de linker- als rechterpedaal. Zo kun je gemakkelijk terugzien of beide benen even sterk zijn. In de analyse kun je tevens nagaan of je je been voldoende heft en in de juiste richting duwt. In een pedaalgrafiek – ze noemen die bij Pioneer de krachtenvectoranalyse – geven pijltjes en kleuren dat overzichtelijk en duidelijk aan.  

Onderweg, tijdens een rit, is de Pioneer-computer eenvoudig in gebruik. Het apparaat is zeer intuïtief. Op de computer op je stuur zitten in principe drie bedieningsknoppen: start & stop, menu & back en lap & reset. De rest van de bediening geschiedt via het touchscreen. Als je meer wilt inzoomen of een menu wilt openen, druk je op de gewenste categorie. Je beeldscherm presenteert die cijfertjes dan realtime én groot. Preben van Hecke: “Ik ben meer iemand die zijn trainingen op gevoel afwerkt en dan achteraf eens kijkt of het goed zat. Ik zoek de bevestiging met de Pioneer. Ben ik op de juiste weg of heb ik een mindere dag gehad? Onderweg kijk ik ook wel, maar niet constant.”

En wij? Wij kijken onderweg net iets meer naar het scherm dan misschien goed is en raken vooral onder de indruk van een paar indrukwekkende cijfers. Op een klim lopen de stijgingspercentages op tot 23 procent. Dat is toch niet mis in het vroege seizoen… Na terugkomst, als de data van de cyclometer via WiFi zijn geüpload naar CycloSpehere, kunnen we nog eens terugkijken naar de data, die we even daarvoor realtime op het scherm in beeld hadden. Leuk is om bij de analyse te zien met welk verzet en met welke power je op een bewust moment reed (beide gegevens worden gekoppeld). Helaas zakte de cadans op de klim à 23 procent en was er geen lichter verzet meer voorhanden…

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE