Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Het iconische logo van Eddy Merckx komt terug

Nu Eddy Merckx samen met Ridley onder de vleugels van de Belgian Cycling Factory vliegt, wordt er vanuit Paal-Beringen hard gewerkt aan de complete ‘rebranding’ van het merk en de nieuwe fietsen. Grinta! sprak met Eddy Merckx en Belgian Cycling Factory CEO Jochim Aerts.

Eddy Merckx voelt zich prima bij de professionele aanpak van Jochim Aerts en zijn team bij Belgian Cycling Factory.

Moderne kijk op het verleden

Precies een jaar geleden werd Aerts op de fietsbeurs in Taipei voor het eerst aangesproken door de toenmalige eigenaars van de NV Eddy Merckx Cycles over een eventuele overname van het merk. “Ik zag meteen het potentieel van het merk Eddy Merckx en er was ook wel een emotionele link omdat ik ooit bij de nieuwelingen op een Eddy Merckx racefiets begon te koersen”, zegt Jochim Aerts. Twaalf maanden later staat de ‘overgangscollectie’ voor modeljaar 2019 klaar, worden de nieuwe deals met de internationale distributeurs van Eddy Merckx gesloten en is er een compleet nieuw imago rond de Eddy Merckx-fietsen gebouwd. “We keken naar het succes van fietskledingmerk Rapha en vonden dat er in de nieuwe fietsen van Eddy Merckx best wel wat lifestyle mocht zitten terwijl we tegelijk niet in de retroval wilden trappen. ‘Met een blik op de toekomst, maar met respect voor het verleden’, zo omschrijven we het graag zelf. Of noem het ‘een moderne invulling van het merk zoals het vroeger was’. De desigs van de fietsen worden veel rustiger en minimalistischer”, duidt Aerts. Voor de Eddy Merckx fietsen werd een nieuwe logo ontworpen en het iconische balhoofdplaatje met het fietsertje keert terug. Wat de naamgeving van de fietsen betreft, houdt Belgian Cycling Factory wel vast aan de strategie om elke fiets te noemen naar een heroïsche prestatie van Eddy Merckx.

Maatwerk

Midden juni wordt de 2019-collectie voorgesteld en die zal uit vijf ‘platforms’ bestaan: drie carbon raceframes, een stalen raceframe en een carbon frame dat voor gravel en endurance racing gebruikt kan worden. Met een compleet nieuwe opvolger voor de 525 en de volle ontplooiing van het maatwerk moet Eddy Merckx dan in 2020 weer helemaal onder stoom komen. “De geometrie is en blijft het belangrijkste op een fiets en dat is altijd al het handelsmerk geweest van de Eddy Merckx fietsen. Vandaar dat we Johan Vranckx in dienst hebben genomen, de man die al 37 jaar als lasser van stalen en titanium frames bij Eddy Merckx aan de slag is”, verduidelijkt Aerts over de stalen en titanium frames die bij Merckx op maat van de klant kunnen worden gemaakt. Maar niet alleen op vlak van geometrie zal maatwerk mogelijk zijn, naast een beperkte collectie standaard afgemonteerde Eddy Merckx fietsen zal het in de online configurator op ‘My Merckx’ mogelijk zijn om zelf de kleur van je fiets en het soort logo’s te kiezen met daar bovenop de mogelijkheid om meteen een bijpassende kledingset te bestellen. Er komen daarvoor online drie designplatforms en er zal keuze zijn uit 56 kleuren. Het lakwerk en de montage van de fietsen gebeurt bij Belgian Cycling Factory in Paal-Beringen. “Bestellen kan online, maar voor de levering van de fiets moet de klant sowieso bij een dealer langs. Want de juiste afstelling is voor een kwalitatieve fiets van essentieel belang”, nog volgens Aerts. Wie bij de termen ‘premium’ en ‘high end’ meteen aan loodzware prijskaartjes denkt moet zijn mening herzien want er zal al een Eddy Merckx racefiets met Shimano Ultegra onderdelen zijn vanaf 2.500 euro. Nog nieuw is dat Eddy Merckx afstapt van zijn collecties, maar de evolutie van het gamma frame per frame zal aanpakken. “Als je ieder modeljaar met nieuwe fietsen komt, dan is de kans groot dat de dealer op het einde van het jaar met onverkochte fietsen zit die hij dan enkel nog door korting te geven verkocht krijgt. Door af te stappen van de collecties en modeljaren, zal de prijs van de Eddy Merckx fietsen veel stabieler blijven”, nog volgens Aerts die bevestigt dat Belgian Cycling Factory de ambitie heeft om met Eddy Merckx in de profwielrennerij aanwezig te blijven en wil terugkeren naar het allerhoogste niveau. Voor de klanten die op geen euro kijken en het beste van het beste willen, werkt Belgian Cycling Factory aan een programma waarbij de koper zijn fiets zelf in de fabriek zal kunnen ophalen. Opmerkelijk is dat Aerts gelooft dat Eddy Merckx een rol kan spelen in het gravel-segment. “Ik zie dat de gravelscene heel snel groeit en het zou mij niet verbazen mochten over een paar jaar de verkoopcijfers van de gravelbike die van de racefiets overstijgen.”

Professionaliteit

Last but not least is er de vraag hoe Eddy Merckx zich zelf bij dit hele verhaal voelt. Want tijdens het gesprek voerde vooral Aerts het woord en beperkte de Kannibaal zich tot instemmend geknik. “Ik voel mij hier heel goed bij. De professionaliteit waarmee ze vanuit Belgian Cycling Factory de zaken aanpakken stelt mij gerust, ik weet dat het merk hier in goede handen is. En hoewel ik ondertussen wat minder dicht bij de zaken betrokken ben, wordt mijn mening wel gevraagd én gewaardeerd. Dat was de voorbije jaren wel anders want toen ik bijvoorbeeld opperde dat de Eddy Merckx collectie te groot was geworden, werd ik voor ‘oude zagevent’ versleten”, lacht Merckx die met de Tourstart in Brussel volgend jaar in het middelpunt van de belangstelling zal staan. Dat moment wil Belgian Cycling Factory maximaal uitspelen om het vernieuwde Eddy Merckx richting 2020 een flinke duw in de rug te geven.