Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

GT Force Carbon met high-pivot veersysteem

De GT Force Carbon heeft een opfrisbeurt gekregen. De 2022-uitvoering is er alleen nog als twentyniner. Hij heeft een high-pivot vering, in lijn met de huidige trend bij all-mountain en endurofietsen. Met flip-chips is de wielbasis van deze fully aanpasbaar.

De Force-familie bestaat al langer. In de oude situatie kon je als mountainbiker nog kiezen tussen wielen van 27,5 en 29 inch. Nu is de Force er enkel nog als twentyniner. Tegelijkertijd genieten bikers iets meer veerweg. Achteraan is die toegenomen van 150 naar 160 millimeter. Van voren voorzien de vorken nu standaard in 170 millimeter veerweg.

Geen pedal kickback

De voornaamste vernieuwing is het veersysteem en de werking daarvan. Geheel passend bij de huidige modetrend heeft de Force Carbon een high-pivot vering met een extra kettingwiel aan de bovenkant.

GT kiest voor een klassieke vierpuntsvering met Horst link. Het hoofdscharnierpunt zit gemiddeld genomen iets hoger op de zitbuis. Het effect daarvan is dat het achterwiel tijdens het inveren een grotere achterwaartse beweging maakt. Hierdoor rolt de bike gemakkelijker over obstakels.

Bij die achterwaartse beweging, tijdens het inveren, komt het achterwiel verder van de trapas te staan. Om die reden kiest GT voor een extra kettingwieltje. Die geleidt de ketting over het hoofscharnierpunt. Vanaf dat extra wieltje blijft de afstand tot aan het achterwiel (vrijwel) gelijk. Op die manier heb je geen hinder van pedal kickback. Het gevoel dat de ketting je crank naar achteren trekt bij invering van de fiets blijft dus achterwege.

Flip-chip

De Force Carbon, met een carbon frame, heeft één type achterbrug. Die is van aluminium en heeft een flip-chip die 10 millimeter naar voren en naar achteren kan worden versteld. Daardoor kan de fiets in feite langer en korter worden. In de korte stand heeft de fiets een liggende achtervork van 435 millimeter, in de lange stand is die 445 millimeter. De Force Carbon heeft een vlakke balhoofdbuishoek van 63,5 graden en een behoorlijk steile zitbuishoek van 78 graden.

Kabels en leidingen lopen door het frame voor strakke looks. Elke kabel en leiding zit in een eigen, interne buis om het onderhoud te vergemakkelijken. GT voorziet tevens in on-frame opslag ter hoogte van de extra driehoek tussen de boven- en zitbuis. Hier zit een riempje. Het frame heeft op de relevante plaatsen beschermplaten van rubber. De protector op de liggende achtervork heeft ribbels die het geluid van een klapperende ketting dempen.

Drie uitvoeringen

De GT Force Carbon is verkrijgbaar in drie varianten (Pro Le: 6.099 euro, Pro: 4.999 euro en Elite: 3.899 euro). Elke fiets heeft zijn vering van RockShox, waarbij de duurdere modellen een ZEB-vork hebben en de meest betaalbare fiets een Yari. Qua achtervering kiest GT voor een RockShox Super Deluxe Select+, met uitzondering van het basismodel, dat een Super Deluxe Select unit krijgt.

Gerelateerde artikels