Deel dit artikel:

Gobik kiest radicaal voor ecologische ‘Ride to cut’-aanpak

Het Spaanse Gobik is op korte tijd erg populair geworden, maar het kledingmerk wil meer doen. Daarom lanceert het nu de 'Ride to cut'-campagne, die nog meer dan voorheen kiest voor de ecologische aanpak en sociale verantwoordelijkheid.

Gobik is al jaren bezig met zijn kleding zo ecologisch verantwoord mogelijk te maken, maar deze nieuwe, nog radicalere aanpak, moet dwars door elke negatieve impact op de planeet én de mensen snijden – vandaar: Ride to cut. Daarom zal zowat de hele catalogus bestaan uit producten die voor minstens 60% gemaakt zijn uit gerecycleerde materialen. Elk kledingstuk zal uit vezels bestaan die uit gerecycleerde plastic flessen zijn gemaakt of van overtollige stoffen van vorige producties. Labels worden tot een minimum beperkt, om zoveel mogelijk afval te vermijden.

Door de veranderingen kreeg Gobik al belangrijke keurmerken, zoals de Standard 100 van Oeko-Tex, die garandeert dat er geen enkel element in de producten zit dat schade aan de gezondheid kan toebrengen. Bovendien werken ze met leveranciers uit de omgeving om de ecologische voetafdruk die transport met zich meebrengt te verminderen. Daarnaast hebben ze het ‘bluesign’-systeem geïmplementeerd, dat de veiligheid van de mens en de vermindering van ecologische impact bovenaan de prioriteitenlijst zet. In het hoofdkantoor in Yecla voorzien de zonnepanelen in elektriciteit.

Ook sociale verantwoordelijkheid

Gobik wil niet alleen een duurzaam merk zijn, maar wil ook zijn sociale verantwoordelijkheid nemen. Al jaren steunt het daarom goede doelen en werkt het samen met organisaties als Ledartis, pioniers in de behandeling van agressieve tumoren, of met initiatieven zoals de Pelayo Challenge, die gezond leven promoot als de ideale preventie tegen borstkanker, of My Princess Rett, dat fondsen inzamelt om de strijd aan te gaan tegen het zeldzame Rett-syndroom. Daarnaast heeft Gobik al vaak samengewerkt met bijvoorbeeld het Spaanse Rode Kruis en met Save the Children, om iedereen een betere wereld te schenken. Dit zijn echter nog maar de eerste van vele stappen in een duidelijke doelstelling om sociale en ecologische acties op te zetten.