Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Giordana: Italiaanse wielerkleding van buitencategorie

Voor dit voorjaar en deze zomer op zoek naar een stijlvolle outfit van Italiaanse makelij? Giordana, een gevestigde naam in wielerland, rolt voor dit seizoen enkele vernieuwingen uit. Het doel: nog betere prestaties voor alle type fietsers.

Het fundament onder Giordana is rotsvast. Het kledingmerk werd in de jaren zeventig van de vorige eeuw opgezet door Giorgio Andretta. Hij was de man die daarvoor als importeur grote merken als Campagnolo, De Rosa en Pinarello naar de Verenigde Staten had gehaald. In de kledinghoek zag wereldburger Andretta, geboren en opgegroeid in Veneto, een pak kansen voor verbetering.

Vanaf 1979 betrad Andretta de markt onder de naam Giordana. Het bedrijf in wielerkleding werd vernoemd naar zijn dochter, die dat jaar werd geboren. Al snel kwam er een herkenbaar, symbolisch logo met daarin het sterrenbeeld van dochter Giordana: de boogschutter. Het logo stelde het merk in staat om wat zichtbaarder naar buiten toe te worden. Tot dan toe was vaak alleen aan de binnenzijde, op de labels, te zien wie met de kleding van Andretta’s merk reed.

Naam en faam
Giordana maakte in de jaren daarna snel naam en faam. Een keur aan profs (Motorola, een verbintenis met de Ronde van Frankrijk) reed in de kleding. Daarnaast ontwikkelde de producent de kleding steeds door waarbij de formule altijd gelijk bleef. Nog tot op de dag van vandaag zijn de kernwaarden van Giordana dezelfde gebleven: de producten zijn allemaal gemaakt in Italië, met een aanstekelijke dosis passie. De kwaliteit is telkens high-end.

Bij elk product dat de fabriek verlaat wordt gestreefd naar een zo hoog mogelijke kwaliteitsstandaard. De productontwikkelaars zitten nooit stil en willen steevast een technisch zo geavanceerd mogelijk product. De collecties moeten waarde toevoegen en prestaties van trainingen en koersen verbeteren. Buiten dat is comfort een belangrijke drager. De samenwerking met Mitchelton-Scott en Astana, gericht op productontwikkeling, is daarom ook zo belangrijk voor Giordana.

Zomercollectie
In de nieuwe zomercollectie is het streven naar absolute kwaliteit ook terug te zien, bijvoorbeeld in de productlijnen FR-C en NX-G. Bij FR-C is carbon in het stof verwerkt voor een nog betere temperatuurregulatie. NX-G staat zelfs nog een traptrede hoger. Onder meer de functionaliteit en pasvorm zijn hier van buitencategorie. De FR-C en NX-G zijn kledinglijnen voor de fietsers die alleen genoegen nemen met topmaterialen.

Nieuw in de zomercatalogus is bijvoorbeeld de FR-C Pro. Deze lijn, bestaande uit verschillende kledingstukken, werd vorig jaar al gedragen door de profs van Mitchelton-Scott (toen nog Orica-Scott) en Astana en komt nu, na zich op het hoogste niveau bewezen te hebben, voor het brede publiek beschikbaar. Het vermelden waard is de FR-C Pro Lyte (short sleeve jersey en bib short). Als het echt warm is en het lichaam snakt naar verkoeling, kan deze kleding uit de kast.

Andere vernieuwingen zien we in de SilverLine. Dit is een collectie met een classic fit, zoals Giordana het noemt. De kleding is voor de meer doorsnee sportieve fietsers bedoeld, de pasvorm daarvan is toegespitst op het lichaam van racefietsers die toch ook wat comfort zoeken. In de SilverLine-collectie is onder andere de koersbroek volledig vernieuwd voor nog betere prestaties. In de Fusion-lijn, de instapcollectie met een relaxed fit, zijn er nieuwe, frisse shirtdesigns bijgekomen.

Elk type fietser
Met de verschillende productlijnen kan Giordana elk type fietser bedienen. De prestatiegerichte fietsers die alleen ja zeggen tegen het allerbeste, maar ook de fietsers die af en toe een rit rijden. Voor alle doelgroepen ligt de kwaliteitslat hoog. Alle collecties die Giordana voert zijn er ook in een variant voor vrouwen.

  • FR-C Pro (jersey lavared)

  • SilverLine (bibs red)

  • Fusion (jersey steelblue)

  • FR-C Pro Lyte (jersey grey)

Gerelateerde artikels