Giant trok enkele jaren uit voor de ontwikkeling en de testfase, onder andere in de windtunnel. Intussen maakten wielervolgers al kennis met de nieuwe Propel, waarschijnlijk zonder zich daarvan bewust te zijn. De Nederlander Dylan Groenewegen van Team BikeExchange-Jayco won er de derde etappe in de voorbije Tour de France mee. Zijn collega Michael Matthews bracht er vervolgens de veertiende etappe mee op zijn naam na een solo-aanval.
Giant claimt dat de nieuwe Propel in de eerste plaats aerodynamisch is. Het fietsmerk baseert zich op de resultaten van windtunneltests in het Duitse Immenstaad. Bij dit testwerk gebruikte men een dynamische testpop, waardoor de luchtweerstand van fiets én renner gemeten kon worden bij verschillende (tegen)windsnelheden en windhoeken.
De engineers kozen op basis van luchtstroomsimulaties en tests voor ellipsvormen in belangrijke delen van de frameset, waaronder de balhoofdbuis, onderbuis en zitbuis. Ook kwamen er twee aparte bidonhouders tot stand: eentje voor de onderbuis en eentje voor de zitbuis, ook ter vermindering van de luchtweerstand. Qua afwerking is er eveneens gelet op aerodynamica. De Propel komt er met een Contact SLR Aero stuur en stuurpen. De bovenkant van het stuur is afgevlakt om zo min mogelijk wind te vangen.
Als je de complete Propel Advanced SL vergelijkt met zijn voorganger, boek je dankzij de betere aerodynamica een voordeel van 6,21 watt. Je bent over een afstand van 40 kilometer 27 seconden sneller bij een snelheid van 40 kilometer per uur, zo concludeert Giant op basis van de tests.
Meer efficiëntie
De nieuwe Propel is niet alleen aerodynamischer, maar biedt ook meer efficiëntie. Hierbij draait het allemaal om de verhouding tussen vermogen en gewicht. De engineers maakten de fiets enerzijds stijver (voor een betere krachtoverbrenging) en anderzijds lichter. Tests met de Propel Advanced SL laten zien dat het nieuwe frame 9,9 procent meer framestijfheid heeft dan de vorige. De pedaalstijfheid is er 7,5 procent op vooruitgegaan. De totale stijfheid van de frameset (het frame en de vork) ligt 9,2 procent hoger.
Als je die cijfers koppelt met het totale gewicht van de frameset, krijg je het magische getal dat de totale efficiëntie, oftewel de verhouding tussen stijfheid en gewicht, aangeeft. In het geval van de nieuwe Propel Advanced SL hebben het verminderde gewicht en de toegenomen stijfheid geresulteerd in 26,4 procent meer efficiëntie.
Giant heeft de meeste vooruitgang in stijfheid bereikt dankzij de gewijzigde balhoofdbuis, onderbuis en trapaszone. Een uiterst stijve frameset is echter niet per definitie sneller. Om de allround prestaties in de praktijk te optimaliseren, spelen ook flexibiliteit en controle een rol. Daarom is de achterste helft van de nieuwe Propel opnieuw ontworpen om een soepelere rijkwaliteit te bieden.
De zitbuis, liggende achtervork en zadelpen zijn slanker in vergelijking met de vorige generatie. Dit nieuwe ontwerp helpt het gewicht te verminderen en verbetert ook de wegligging. Vergeleken met de vorige Propel Advanced SL heeft het nieuwe topmodel, met de geïntegreerde Vector zadelpen, 85 procent meer flexibiliteit aan de achterkant. Dit maakt hem beter geschikt voor lange, zware dagen. Het frame en de vork geven ruimte voor bredere banden tot 30 millimeter.
Eenvoudiger af te stellen
Het nieuwe stuur en de stuurpen maken het eenvoudiger om onderdelen te verwisselen en een optimale houding aan te nemen. Beide houden de kabels en leidingen uit de greep van de wind en vermijden de complexiteit (bij vervanging) die fietsers soms ervaren bij volledig geïntegreerde sturen en stuurpennen op sommige aerobikes.
De nieuwe Propel presteert op het allerhoogste niveau. Niet alleen de renners van Team BikeExchange-Jayco koersen ermee, ook triatleten als Kristian Blummenfelt (olympisch kampioen en wereldkampioen Ironman) en Gustav Iden (tweevoudig Ironman 70.3 wereldkampioen) gebruiken de Propel om hun sportdoelen te behalen.
De nieuwe Propel is vanaf dit najaar verkrijgbaar. Ga voor meer informatie en details over de nieuwe Propel serie naar de website van Giant.