Deel dit artikel:

Getest: WD-40 Bike assortiment

Smeermiddelen met dezelfde wondercapaciteiten als WD-40 zelf?

WD-40 is een middel met brede bekendheid, onder meer omdat het zo veelzijdig inzetbaar is. Het WD-40 Bike assortiment is misschien nog niet een tiende zo bekend, maar het is dan ook pas ruim een jaar op de markt (of daaromtrent). Gaan de nieuwe producten dezelfde faam verwerven als hun illustere roerganger? We kregen een volledig Bike-pakket toegestuurd om daar een oordeel over te vellen.

Het pakket omvatte Bike Dry Lube, Bike Wet Lube, Bike All Conditions Lube en Bike Degreaser. We begonnen met de Degreaser en met de Dry Lube, omdat het droog weer was. Anders hadden we de Wet Lube genomen. O ja, er zat ook een busje gewone WD-40 in het pakket. Daarvan spoten we een weinig op een al jarenlang piepend en haperend rolgordijn. Gewoon, in het kader van baat het niet dan schaadt het niet. Maar wat een resultaat! Het gordijn werkte onmiddellijk weer als nieuw. De veer bleek zelfs wat al te krachtig herrezen. Dat beloofde voor het Bike-pakket.

De Bike Degreaser, daar ging ik mee aan de slag als ontvetter voor de hele fiets. Gebruiksaanwijzing bekeken, gevolgd en voilà, dat werkt. Althans, het aangekoekte vuil lost toch van het frame, het is in no-time verdwenen en dat is wat je wou, toch? Niettemin bekroop me een onaf gevoel, want gewoonlijk moet er nog met water worden nagespoeld. Dan schuimt het en dan spuit je de fiets af tot er alleen nog maar heldere druppels op hangen, je wrijft de boel droog, en blinken maar, die bike. Maar daar repte de gebruiksaanwijzing niet van, meende ik. Om van mijn onaffe gevoel af te komen, zette ik toch de tuinslang op de fiets. Maar niks schuim. Alleen maar de afstoting van water. Alsof er een hydrofobe coating was aangebracht. Vreemd voor een Bike Degreaser, vond ik. Ik nam de fiets af met een schone doek maar kreeg niet het gepoetste resultaat dat ik gewoon ben van dergelijke producten. Nog eens de gebruiksaanwijzing gelezen: ‘Maak vastzittend vuil los met een borstel’. Nergens iets over water.

Gelukkig bracht de voorkant van de spuitbus verheldering. Daar staat te lezen: ‘Ketting en tandwielen. Maximale verwijdering van vuil, smeer & olie’. De Bike Degreaser bleek in feite een Chain Degreaser te zijn. Typisch voorbeeld van de luie consument die de verpakking niet goed leest of een geval van twijfelachtige naamgeving van het product? De opheldering volgde toen ik op de WD-40 website een flacon ‘Bike Cleaner’ zag.

De WD-40 Bike Degreaser is goed en snel in het oplossen van troep op en rond je ketting, maar minder/niet geschikt als algemene cleaner van je fiets. De spuitbus werkt royaal en soepel en met 500 ml inhoud kun je er een 10-15 poetsbeurten van je ketting mee vooruit.

Een gereinigde ketting behoeft nieuwe smering. Daarvoor zetten we bij droog weer de WD-40 Bike Dry Lube in. Komt in een flacon van 100 ml en heeft een dop met geïntegreerde draaituit om open en dicht te doen. Handig, als je tenminste niet te ver open draait. De Dry Lube is namelijk zo lopend dat we bij de eerste keer aanbrengen zeker 2/3 van het goedje morsten in plaats van dat het op de ketting kwam te liggen. Eerst even uittesten wat de juiste mate van opening van de tuit is dus!

De WD-40 Bike Dry Lube doet de ketting voelbaar soepeler draaien. De dunne olie kan snel doordringen in de schakels en werkt daar als verzachtende omstandigheid bij het trekken en duwen van metaal op metaal. Het is lastig om expliciete uitspraken te doen over hoe lang de Lube dan meegaat, dat hangt af van de weersomstandigheden en het terrein waar de ketting aan wordt blootgesteld.

Voorlopig zijn we heel tevreden over het WD-40 Bike-gamma, maar ‘wondercapaciteiten’ zoals bij het originele goedje zelf, hebben we (nog) niet kunnen ontdekken. (RVS)

 

 

  

 

 

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE