Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Getest: Wahoo Elemnt Bolt

Hoewel de Wahoo Elemnt Bolt fietscomputer al sinds eind maart in de winkels ligt en wij al ruim een maand daarvoor een testtoestel ter beschikking kregen, komen we nu pas met het testverslag. Omdat we geen half werk wilden leveren en Wahoo ook niet…

Anderhalf jaar geleden hadden we de Wahoo Elemnt al een poos in test, samen met het Wahoo Kickr indoor trainingstoestel. Een gouden combinatie want met de Elemnt fietscomputer rij je buiten routes waarna je die op de Kickr indoor trainer nog eens kunt na rijden als het buiten te koud of te nat is. De Elemnt Bolt kan alles wat de Elemnt kan, maar daar waar de Elemnt een vrij grote en eerder basic vormgegeven fietscomputer is komt de Elemnt Bolt compact, stijlvol en aerodynamisch voor de dag. Dat betekent wel dat je het met een kleiner display moet doen (2,7” voor de Elemnt en 2,2” voor Elemnt Bolt) waar ook minder informatie op kan (11 infovelden bij de Elemnt en 9 bij de Elemnt Bolt). Gelukkig bleven de twee knoppen op de rechterkant van de behuizing behouden want met die twee knoppen kan je tijdens een rit meer of minder infovelden op het display zichtbaar maken. Echt een superhandige functie. Wil je tijdens een rustige trainingsrit zoveel mogelijk info in de gaten houden: dat kan. Maar wil je tijdens een koers enkel focussen op snelheid en/of gereden afstand: dat kan even goed. De Elemnt Bolt dankt zijn compacte en aerodynamische vorm mede aan het feit dat hij samen met de stuurhouder werd ontworpen. Dat zorgt er voor dat fietscomputer en stuurhouder één fraaie unit vormen, maar heeft ook één klein minpuntje. De bevestigingsschotel op de onderkant van de behuizing van de Elemnt Bolt is een beetje verzonken waardoor de fietscomputer wat ‘in’ de Wahoo stuurhouder voor de Elemnt Bolt zakt (vandaar de mooie integratie). Dat betekent wel dat de Element Bolt (nog) niet compatibel is met sommige fietscomputerhouders die bij aerofietsen worden geleverd. Zo wilden we de Elemnt Bolt gebruiken tijdens de Canyon 300 nachtrit, maar de Bolt paste niet in de Canyon-houder die als enige op de aerodynamische Canyon vaste unit van stuur en stuurpen past. Wil je de Elemnt Bolt op meerdere fietsen gebruiken, dan kan je de aerodynamische fietscomputerhouder voor 19,99 euro ook los bestellen.



Zes knoppen

Qua basisconcept en werking is de Elemnt Bolt nagenoeg identiek aan de grote Elemnt. Je schakelt het toestel in met de aan/uit knop op de linkerkant van de behuizing, met de twee knoppen op de rechter zijkant van het toestel maak je meer of minder informatie op het display zichtbaar. Onder het display zitten drie voldoende grote toetsen die ook genoeg ‘gevoel’ geven als je ze indrukt, de onderste schermregel geeft telkens aan welke functie de knoppen hebben in het scherm dat open staat. Zowel voor, tijdens als na de rit is de bediening van de knoppen bijzonder intuïtief, snel en efficiënt.

Broodje app

Essentieel in de goede werking van de Elemnt Bolt is –net zoals bij de Elemnt- de Wahoo Elemnt app. Die installeer je op je mobiele telefoon en met een QR-code op het scherm van de Elemnt Bolt koppel je de fietscomputer aan je mobieltje. Vanaf dan verloopt de programmering volledig over de app waar je een profiel aanmaakt en de app aan een aantal andere apps koppelt (Strava, RideWithGPS, Komoot,…) Je kan via een gelinkte app meteen ook routes naar de Elemnt Bolt overzetten, maar dat kan even goed via email. Zelf maak ik mijn routes altijd met RouteYou en als je die route dan naar een emailadres verstuurt dat je vanaf je telefoon kunt openen, zal de Wahoo Elemnt app meteen voorstellen om de bijlage met de app te openen. Seconden later staat de route dan in de app en als je die synchroniseert met de Elemnt Bolt fietscomputer kan je gelijk op pad.

LED there be light

Bovenop de Bolt zit een strip van zeven kleine LEDs die je kunt programmeren. Je kan ze zodanig instellen dat je er uit kunt afleiden dat je onder dan wel boven je gemiddelde snelheid aan het rijden bent of je programmeert ze zo dat ze aan je gemiddelde hartslag zijn gekoppeld. Bij het navigeren lichten ze rood op (gekoppeld aan een auditief signaal) als je van de route afgeweken bent en zijn ze groen als je de route correct volgt. Navigeren zelf gaat met een kruimelspoor en zo lang je op het juiste spoor zit werkt deze functie perfect. We gebruikten de Elemnt Bolt voor de Malteni Gravel Bootlegger en tijdens die 245 kilometer lange gravelrit liet de Bolt geen enkele steek vallen. Wijk je van de route af, dan gaan eerst de rode LEDjes flikkeren en krijg je dat irritant auditief signaal te horen, maar eens je meer dan tweehonderd meter van de route af bent vallen die beide aanduidingen weg. Wil je dan terug naar de route navigeren, dan moet je uitzoomen op de kaart en een beetje op het gevoel terug richting de route rijden. Dat lukte niet altijd even goed want eens je terug op de route bent, volgt de bevestiging dat je weer op het juiste spoor zit soms pas heel laat. Hou er bij off-road ritten ook rekening mee dat de Elemnt Bolt zijn snelheid uit GPS-communicatie haalt en als die verbinding door het bladerdek gestoord is, kan de getoonde snelheid flink afwijken van je werkelijke snelheid. Tijdens de Malteni Gravel Bootlegger kwamen we er ook achter dat zo’n monochroom scherm misschien wat minder aangenaam is om naar te kijken dan een fraai TFT-kleurenscherm, maar het helpt wel om de werkingstijd van het toestel op te krikken. Na dertien uur navigeren en data registreren tijdens de Malteni Gravel Bootlegger bleek de batterij van de Elemnt Bolt nog voor 29% vol te zitten en dat is toch wel een heel fraaie prestatie.

Bericht!

Gekoppeld aan je mobieltje kan je tijdens de rit ook binnenkomende SMS-berichten op het scherm van de Element Bolt bekijken en kan je familie en vrienden via een tracking-functie laten weten waar je ergens bent. Altijd handig in een etappekoers of –liever niet- in geval van pech of ongeval. KOMmenjagers worden tijdig gewaarschuwd dat ze aan de bak moeten op één van hun favoriete segmenten, een spelletje waar ik mij echter nooit mee bezighoud. Heb je via de app je Elemnt Bolt aan andere apps gekoppeld, dan staan de resultaten van de rit meteen na je inspanning op Strava en kan je ze van daaruit verder wereldkundig maken op Facebook en dergelijke. Heb je geen Strava of andere app, dan kan je de resultaten van je inspanning ook prima uitlezen in de Wahoo Elemnt app zelf.

239,99 euro kost de Wahoo Elemnt Bolt en dat is wat ons betreft geen eurocent te veel voor dit fraai vormgegeven stukje techniek dat enorm veel mogelijkheden koppelt aan een uitzonderlijk gebruiksgemak. Waarom het dan zo lang duurde om tot deze conclusie te komen? Omdat we tijdens de testperiode met een paar bugs in de software te maken kregen. De Element App en de correcte werking van die app op je mobiele telefoon zijn essentieel om het maximale uit je Elemnt Bolt te halen en daar liep het in het begin van de testperiode een paar keer fout. Na een rit ging bij de synchronisatie van Elemnt Bolt en app meermaals een deel van de ritinformatie verloren met onvolledige resultaten op Strava tot gevolg. Vanuit Wahoo werden onze opmerkingen en klachten evenwel ter harte genomen en met verschillende updates filterde Wahoo in de voorbije maanden de bugs uit de software. Met die euveltjes van de baan staat niks het ongestoord gebruik van de Wahoo Elemnt Bolt nog in de weg en durven we dit product met een gerust hart aan iedereen aanbevelen. Goed gedaan, Wahooligan!

Gerelateerde artikels