Met de Brabantse Pijl maken we vandaag de omslag van de kasseiklassiekers naar het langere klimwerk in de Ardennen en Nederlands Limburg. Het ideale moment om even terug te blikken op het testwerk dat we de voorbije weken zelf in Vlaanderen en Roubaix deden.
Voor de ‘We Ride Flanders’ klassieker van 237 kilometer kregen we een startbewijs van bandenfabrikant Hutchinson toegestopt met als doel om de Sector 28 band uit te testen. Hutchinson-importeur Action Sports stelde daarvoor een Look 675 Light fiets ter beschikking. Veel tijd om die op maat te zetten was er niet, een kort rondje op het parkeerterrein van het hotel op vrijdagavond moest volstaan om de fiets klaar te maken voor de Ronde op zaterdagochtend. Ondanks de geïntegreerde A-stem lukte dat ‘op maat zetten’ echter wonderwel én vliegensvlug, om op zeker te spelen wisselde ik het standaard Selle Italia zadel wel voor mijn vertrouwde PRO Stealth zadel.
De hele dag gaf de Look 675 geen klap verkeerd en imponeerde fiets met een heel leuke mix van comfort en zijdelingse stijfheid. De Mavic Aksium wielen zijn niet top, maar ze halen ook hun neus niet op voor het zwaardere werk in de Vlaamse Ardennen. Ster van de show was evenwel de Hutchinson Sector 28 bandenset die in de uitgeregende eerste uren van ‘We Ride Flanders’ veel grip bood. Voor een 28 mm band is de rolweerstand laag en het comfort op de kasseien best hoog. Het is wel een beetje zoeken naar de juiste bandenspanning. Ik opteerde voor iets minder druk wat op de stenen meer comfort biedt, maar in snelle afdalingen verlies je dan wel wat stuurprecisie en wordt de fiets een beetje zweverig. Niemand van de vier Hutchinson genodigden reed lek, wat wil zeggen dat we met ons kwartet ruim duizend zware kilometers aflegden zonder bandenpech. Drie van de genodigden (waaronder ik) reden de Tubeless Ready Sector 28 toch met binnenbandjes, nummer vier reed Tubeless en ook hij ondervond geen enkel probleem. De Hutchinson Sector 28 heeft een adviesprijs van 69,99 euro.
Een week na Vlaanderen konden we dan de finale van de Helleklassieker verkennen op een Specialized Roubaix met CLX 64 carbon wielen met daar omheen de nagelnieuwe S-Works Turbo Cotton bandjes in 28 mm breedte. Met een groep van twintig man denderden we van Orchies naar de wielerbaan in Roubaix en ook hierbij kregen we met geen enkele lekke band af te rekenen. En het is niet dat we ons of het materiaal op de barslechte, stoffige Noord-Franse kasseistroken gespaard hebben. De S-Works Turbo Cotton bandjes zijn duidelijk nog soepeler dan de Hutchinson Sector 28 rubbers, een duurtest zal moeten uitwijzen hoe het met de levensduur van de Turbo Cottons gesteld is want het soepele loopvlak kan mogelijks gevoeliger zijn voor slijtage. Met de Specialized Roubaix hebben we al meermaals gereden (recent nog bij de voorstelling van de Roval CLX 32 en 50 wielen in Californië), maar telkens weer ben je op de kasseien verbaasd over het comfortniveau. Vooral het FutureShock systeem dat het stuur loskoppelt van de voortrein is een verademing. Dankzij de soepele banden met groot luchtvolume en een functioneel frame als dat van de Roubaix is het mogelijk om ook op héél slechte wegen met hoge carbon velgen te rijden, al zou het niet mijn eerste keuze zijn. Met 32 mm hoge velgen stoom je gegarandeerd comfortabeler (langere spaken = meer demping) en stabieler (lagere velgen = minder zijwindgevoelig) door Noord-Frankrijk. Maar ons voorjaar was sowieso geslaagd! (BDS)