Deel dit artikel:

Getest: Scicon Aerocomfort Road 3.0 TSA

De zomermaanden zijn de maanden bij uitstek om met de fiets te reizen en dan komt een fietskoffer of –tas uiteraard van pas. We bekijken de Aerocomfort Road 3.0 TAS van Scicon van naderbij.

De Aerocomfort Road houdt het midden tussen een lichte fietstas en een hard-case fietskoffer. De onderschaal is immers van een harde kunststof gemaakt en op die onderschaal moet je bij de assemblage van de tas eenmalig een stalen frame monteren. De Aerocomfort weegt 9,4 kilogram en staat op vier stevige zwenkwielen. De fiets inpakken gaat snel en gemakkelijk. Haal gewoon de wielen uit de fiets en monteer eerst de achtertrein in het stalen frame van de Scicon Aerocomfort Road. De reistas is standaard geschikt voor racefietsen met klassieke snelsluitingen (worden ook meegeleverd in de tas), maar er zitten evengoed adapters in om een racefiets met 12mm steekas mee te nemen. Bij de snelsluiting van het achterwiel kan je een stalen beugel klemmen die je achterderailleur beschermt. Bij heel grote fietsmaten kan het aangewezen zijn om de achterderailleur los te schroeven want grote frames (60 cm en meer) zitten toch een beetje krap behuisd in de Aerocomfort Road waardoor de achterderailleur van achteruit toch beschadigd zou kunnen geraken. De ketting rust op een rubber dop, wie dat wil kan tijdens het transport de aandrijving beschermen met een optionele hoes (bij te bestellen aan 35 euro).

Eens de achtervork in het frame van de Scicon vast zit, zet je de voorste houder van het frame op de juiste afstand (hangt uiteraard af van de grootte van het fietsframe en de wielbasis) waarna je de voorvork in de stalen houder klemt. En dan ben je al ruim over halfweg met de klus. Neopreen hulzen die je rond het stuur, de bovenbuis en op het zadel aanbrengt functioneren niet alleen als beschermers, het zijn tegelijk de ankerpunten voor de riemen waarmee je de fiets verder in de Aerocomfort vergrendelt. Tip van de dag: probeer de plastic kliksluitingen van de riemen niet pal op het stuur of de bovenbuis te plaatsen want daar vinden ze minder grip. De ruimte tussen de voorvork en de onderbuis van de fiets vul je op met de meegeleverde ‘gear bag’ waar je fietsschoenen, bidons en andere spullen in kwijt kunt. Hou er wel rekening mee dat de meeste bagage in het vliegtuig maximum 23 kilo per stuk mag wegen, dus met de Scicon tas van 9,4 kilo en een fiets van pakweg tien kilo er in blijft het resterende ‘laadvermogen’ beperkt.

Nadat het fietsframe stabiel in de Aerocomfort is verankerd, schuif je de twee wielen in de gewatteerde zijcompartimenten en rits je de hele zaak dicht. De grote rits kan je vergrendelen met een cijferslot. Om de Aerocomfort gemakkelijk te laten rollen kan je een korte riem aan de voorkant van de tas bevestigen, bij de tas wordt ook een langere riem geleverd om de Aerocomfort over je schouder te dragen. Beide riemen moet je bij het inchecken van je bagage verwijderen want bij het machinaal transport van de bagage op de luchthaven kunnen deze riemen voor problemen zorgen.

749 euro is best een smak geld voor een reistas/koffer, maar voor dat geld krijg je wel een praktisch doordachte tas die je fiets meer dan goed beschermt. Dat de semi-harde constructie zich nog wat laat comprimeren maakt het opbergen van de Scicon tussen twee reizen alleen maar gemakkelijker. www.sciconbags.com

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE