Om maar meteen met de deur in huis te vallen, dat doet MMR niet. De MMR X-Tour is een gravelracer, niet direct een bike waarmee je avontuurlijke bikepackingtrips op je palmares gaat bijschrijven (KOM’metjes daarentegen). MMR kent haar roots in de competitieve zijde van de wielersport, een avontuurlijke fiets is een behoorlijke stap buiten de comfortzone. Dat MMR niet aan haar proefstuk op de gravelscène toe is, bewees Samuel Sanchez eerder door in 2023 wereldkampioen gravel te worden. En jawel, dat deed hij op een MMR X-Tour. Weliswaar niet met dezelfde onderdelen als de X-Tour die meedingt in onze ‘Gravelbikevan het jaar’-verkiezing.
MMR gebruikt voor het frame van de X-Tour carbonvezels met een ‘intermediate modulus.’ In normale mensentaal betekent dat dat ze niet de meest stijve vezels gebruiken maar een vezel met meer verticale elasticiteit. Dat moet het comfort verhogen en de oneffenheden van het terrein op een betere manier absorberen, ook tijdens lange ritten. Als extra gebruikt MMR rondere buisvormen op de X-Tour dan ze bij de racefietsen doet, ook hier om een hogere mate van comfort en het wegfilteren van schokjes mogelijk te maken. Die ronde buizen geven de X-Tour een erg mooi, ietwat klassiek uitziende framevormen mee. De ranke staande achtervorken en het erg fraaie groene lakwerk maken hier een erg mooie gravelbike van.
Verder valt ons de semi-geïntegreerde, maar netjes verzorgde kabelloop en een externe zadelpenklem op. In tijden waarin zowat alle fietsfabrikanten proberen om hun zadelpenklem te verbergen, werkt MMR gewoon met een externe klem. Op zich is dat best een verstandige keuze, het maakt de fiets er niet nodeloos complex op. Niet nodeloos complex zou je ook kunnen stellen voor het quasi afwezig zijn van eender welke bevestigingspunten voor fietstassen, spatborden… Bidonhouders, daarmee moet je het stellen. En dat maakt dat de MMR X-Tour ons toch niet helemaal geschikt lijkt voor uitgebreide bikepackingavonturen.
MMR kent haar roots in de competitiesport. Dat merk je ook aan de geometrie die in het geval van deze X-Tour opvallend veelzijdig en – naar de normen van MMR – eerder voor een meer relaxte zitpositie zorgt. De balhoofdhoek is relatief vlak, een korte reach en hoge stack, langere wielbasis, korte chainstays… het is een geslaagde blauwdruk voor de geometrie van een gravelbike.
De MMR X-Tour komt in drie verschillende modellen, een 00, een 10 en een 30. Ons testmodel, de 00, is met 4949 euro de duurste uit de reeks. In de praktijk betekent dat een gravelbike met een voortreffelijk werkende 12-speed Shimano GRX Di2-groep met een crankstel in 48/31 en een cassette in 11/36. Vision levert een setje SC45-wielen. Dat zijn lichte en veelzijdige carbonwielen met een velg van 45 millimeter hoogte. Mogen we dat op een avontuurlijk ingestelde fiets een enigszins vreemde keuze vinden? De Hutchinson Touareg-banden zijn erg veelzijdige banden met een hoog rendement en erg veel grip. Ritchey zorgt voor stuur, stuurpen en zadelpen, en met name over die aluminum zadelpen hebben we zo meteen een boompje op te zetten. Het Selle Italia SRL Boost Superflow zadel zit steeds goed.
Onze testploeg bestaat uit best wel ervaren veelfietsers. Maar dat wereldkampioen Samuel Sanchez toch nog uit ander hout gesneden is dan ons, werd al van bij de eerste meters duidelijk. De combinatie hoge velgen en aluminium zadelpen maken van de MMR X-Tour een erg harde en weinig comfortabele fiets. MMR blijft trouw aan haar competitieve roots en dat uit zich in het rijdrag van deze X-Tour.
Dit is, ondanks de positionering als avontuurlijke fiets, toch eerder een gravelbike die gericht is op pure snelheid, eerder dan op urenlang gezapig cruisen. In de bochten uit zich dat in een redelijk nerveus stuurgedrag, het is even wennen en je moet de fiets wat dwingen om de goede lijnen te rijden, maar eens je daarmee overweg kan, word je beloond door een snelle racer die belachelijk snel de bocht doorgaat. Daar draagt de grip van die Touareg-banden uiteraard ook haar steentje aan bij. De Shimano GRX Di2 is subliem op vlak van remgreepcomfort, schakelsnelheid en remgevoel. Als we meteen alvast een update mogen aanraden, laat het dan een carbon zadelpen zijn. Dat zal het comfortniveau zeker een stuk verhogen.
Meer info via mmrbikes.com