Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Getest: Lezyne Super GPS

Fietscomputer-gps met voors en tegens.

Lezyne, dat is het high-end accessoiremerk dat sinds alweer een jaar of 10 de fietsmarkt bestormt. Kwaliteit en functionaliteit in een aantrekkelijk jasje, dat is waar het ‘engineered design’ voor staat. Na alle multitools, fietspompjes en vloerpompen van de voorbije jaren was het vorig jaar de beurt aan de fietscomputers met gps om hun intrede te maken in het Lezyne-assortiment. Grinta! nam een Lezyne Super GPS onder de loep.

De Super GPS is het topmodel uit een reeks van 3. Je hebt de Mini GPS, de Power GPS en de Super GPS dus, die je op internet tegenkomt voor prijzen tussen € 139,90 en € 199,95.

Ik heb in de loop der jaren verschillende gps-systemen/fietscomputers getest (o.a. Garmin Edge 500, Bryton Rider 50, Bryton Rider 60, Polar M450, Garmin Edge 800) en daaruit komt naar voren dat ik graag heb dat zo’n apparaat betrouwbaar is, compact, intuïtief te bedienen en eenvoudig van opzet. Bij de Rider 50 voerde ik minstens 9 software-updates uit, valt niet onder ‘eenvoudig’. Mijn computer herbergt inmiddels software van Garmin, Bryton, Polar en nu ook Lezyne. Valt ook niet onder ‘eenvoudig’, maar is onontkoombaar. Elke fabrikant wil zijn eigen systeem immers hebben…

De Garmins betoonden zich zeer betrouwbaar gedurende vele maanden, net als de Polar, de Brytons bleven daarin wat achter. De Super GPS lijkt na 3 maanden gebruik ook goed ontworpen te zijn, daarmee zit het dus wel snor. Wat is er verder allemaal goed aan de Super GPS? Het formaat bijvoorbeeld. 71×44 mm en 41 mm hoog inclusief het bracket. Dat is niet mini, maar wel lekker klein, zo ‘groot’ mag een fietscomputertje van mij wel zijn. Wat de Lezyne ook goed en snel doet, is satellieten opsporen. Je hoeft niet lang te wachten voor het apparaat klaar is om te vertrekken. Dat moet zijn dankzij de Glonass gps-chip, die volgens de makers het snelste zou zijn op de markt. Verder heeft de Super GPS Bluetooth Smart aan boord, daarmee kun je na verbinding met je smartphone schermmeldingen krijgen van telefoon, sms of mail. Je dient daarvoor wel eerst de Lezyne GPS Ally app te installeren op je phone, die daarvoor recent genoeg moet zijn. Een iPhone 4 bijvoorbeeld voldoet al niet meer aan de up-to-date-eisen, dus ik kon de app niet uitproberen.

Nuttiger voor mij was de Ant+ compatibiliteit, athans op papier: naar hartenlust verbinden met je bestaande hartslagmeter, vermogensmeter of andere apparaten. De Super GPS is helaas geen hartslagmeter op zichzelf, dus je dient een aparte HF-meter te ‘connecten’ om je hartslag op de Super GPS te kunnen aflezen. Zit je nog met 2 apparaten. Wat je wilt, is dat de Lezyne verbinding kan maken met een Ant+ hartslagband. Gelukkig ben ik eigenaar van een Lazer-helm met LifeBeam (hartslagmeting ingebouwd, geen HF-band meer nodig), en daarmee bleek ‘pairen’ kinderspel en beschikte ik toch over die bij het trainen waardevolle hartslaginfo.

Het downloaden van work-outs vergde enige pogingen. De Super GPS zou bij aansluiting via usb op je computer eenvoudigweg als harde schijf herkend worden, maar dat kostte mijn Mac toch meer moeite dan verwacht. Eenmaal gelukt was een account op de site www.lezyne.com/gpsroot snel gemaakt (waarvoor hulde) en ook het uploaden en zichtbaar krijgen van de route en trainingsinfo ging vervolgens heel gemakkelijk en zonder veel nadenken (nog meer hulde).

Het gemak waarmee dit uploaden ging, staat in sterk contrast met bediening van de Super GPS zelf. Die is weinig intuïtief. Ten eerste zijn er 4 bedieningsknoppen. Rijkelijk veel, en de opschriften erbij zijn niet echt zonneklaar. ‘Menu’ en ‘enter’ spreken nog voor zich, maar de ‘lap’ en de ‘return’ knop doen zoeken: wat doen ze? Daar heb je de handleiding voor nodig. Handleiding??? Wij willen PLUG & PLAY!!! (verwende consument als ik ben).
Ten tweede is het menu een klein doolhof. De keren dat ik verkeerd drukte en de tekstuele aanduidingen op het scherm verkeerd begreep of er op de kennelijk onjuiste manier naar toe wilde klikken, waren legio. Jammer, want daardoor kost het veel tijd om het apparaatje te doorgronden en wordt hij niet als vanzelf een onmisbaar onderdeel van je fietsuitrusting. Als je hem vergeten bent, ga je niet even terug naar binnen omdat je hem alleen maar hoeft te pakken en aan te zetten, maar laat je hem liggen omdat je denkt ‘ach ja, dan maar zonder, anders moet ik weer gaan nadenken hoe dat ding werkt, ben ik wéér 5 minuten verder’.

En toch, als de Super GPS eenmaal doorgrond is, dan neem je hem met plezier in handen. Zoals gezegd is de betrouwbaarheid groot (snelle gps) en daarnaast is het display informatief. Het is instelbaar naar keuze met 2, 3 of 4 infolijnen en de gegevenslijst is lang. Snelheid, hartslag, vermogen, cadans, hoogte, temperatuur, calorieën, noem maar op en de info is beschikbaar, mits het juiste extra apparaat gekoppeld is natuurlijk. Overigens: de Super GPS heeft geen live-tracking op het schermpje. Enkel achteraf kun je de route bekijken op je computer. Voor mij is dat geen belemmering, ik gebruikte mijn gps-testapparaten toch al niet zo.

Lezyne heeft voor komend seizoen een update van zijn gps-gamma op punt staan. Daarover verwachten we binnen enkele weken meer nieuws. (RVS)

 

 

 

Gerelateerde artikels