Deel dit artikel:

Getest: KOO Open fietsbril

Nieuw brillenmerk van helmenfabrikant Kask wekt hoge verwachtingen.

De Italiaanse helmenfabrikant Kask lanceerde vorig jaar september het merk KOO, dat zich in eerste instantie toelegt op het maken van fietsbrillen. Wij kregen de eersteling van KOO opgestuurd, een bril met de modelnaam ‘Open’.

Brillenmerken zijn er in de fietssector te kust en te keur, en ze bestrijken het gehele kwaliteitsspectrum, van supermarktgehalte tot en met opticien-kwaliteit. Natuurlijk loopt het prijzenspectrum daar parallel aan, en de KOO Open zit met € 199 in het hoge segment. Dat wekt vanzelfsprekend verwachtingen.

De eerste verwachtingen worden op papier alvast ingelost. De Open brillen worden 100% gemaakt in Italië en hebben polycarbonaat lenzen van de bekende specialist Zeiss. Onze Open met blauw montuur werd geleverd in een luxe softbox, met daarin een extra lens (transparant) en een brillenzakje. Het montuur is van Grilamid, net als Zeiss een bekende en beproefde naam bij fietsbrillen. Verder is direct duidelijk dat de Open over een grote lensoppervlakte beschikt, volgens Kask opdat je een ruim zicht naar alle kanten hebt. Geen loze claim, bleek in de praktijk. Dankzij de grote en brede lens heb je veel zicht naar de zijkanten en verschijnt de onderrand van het montuur nooit hinderlijk in je gezichtsveld. De Open zou voor mij zelfs de eerste full frame bril zijn voor een plekje in mijn vaste collectie van fietsbrillen. Niet dat dat een enorme verzameling is trouwens – een stuk of vijf exemplaren die zich allemaal bewezen hebben in duurzaamheid en draagcomfort – maar geen van allen hebben ze geen onderrand, en sommigen hebben zelfs geen bovenrand. Om maar te zeggen: ik hou niet van storende elementen in mijn wereldbeeld, en daar scoort de Open punten.

Aan een ander deel van de verwachtingen wordt beantwoord dankzij een vernuftig scharniermechanisme van de pootjes, waarmee ze helemaal ‘in’ de kromming van de lens gevouwen kunnen worden. Levert een compact geheel op bij het opbergen en is voor zover ik weet uniek. De instelbaarheid van de bril staat eveneens op punt, met een neusbrug van zacht rubber die in 2 posities verstelbaar is, terwijl de pootjes zijn in 3 standen te klikken zijn. De bril zal daarmee op nagenoeg elk hoofd passen en comfortabel op elke neus kunnen rusten.
Ook over kleurenvariaties is nagedacht. Er zijn 12 verschillende kleurencombi’s, zodat er altijd wel eentje bij je outfit past.

Over naar de rijervaringen met de KOO. De bril zit al direct lekker en zoals gemeld is het zicht vanaf de eerste seconde naar alle kanten prima. Je merkt ook direct dat de lens van goede kwaliteit is: een rustig beeld is je deel en de verduistering is gelijkmatig. De KOO loopt ver door naar de zijkanten van je hoofd en sluit overal dicht tegen je gezicht aan. Ventilatiegaten voor verkoeling heeft de Open niet maar ik heb ze ook niet gemist.
Het wisselen van lens verliep bij de eerste poging niet vanzelf, maar na enige oefening en meer vertrouwen dat lens en montuur het wel gingen houden, heb ik daar ook geen bedenkingen meer bij. De lens ligt behalve ter hoogte van de neusbrug meer ‘op’ het montuur dan erin, en twee palletjes aan de zijkanten vergrendelen hem. Elegant systeem en ook al uniek (althans: ik zag het nog niet eerder).

Conclusie
De KOO ziet er na drie maanden intensief mountainbike- en racegebruik nog  als nieuw uit. De lens vertoont geen krassen en met de ervaringen met vele andere brillen in het achterhoofd betekent dat een prima kwaliteit. De Open weet dankzij unieke eigenschappen als de draaiing van de pootjes en de lensvergendeling meteen een eigenzinnig imago neer te zetten. Voeg daarbij een hoog draagcomfort en uitgebreide verstelbaarheid en de ambitie voor  een plaatsje in het topsegment is terecht.