Ken je dat gevoel dat je voor het eerst op een nieuwe fiets zit en meteen weet ‘dit past me als gegoten’? Dat is namelijk exact wat ik ervoer tijdens mijn eerste rit met deze Galetti Integra en is sindsdien telkens weer bevestigd. Hoewel Galetti frames op maat maakt, koos ik gewoon voor de standaard maat L en dat bleek een gouden zet. Heb jij echter specifieke wensen qua geometrie, weet dan dat Galetti die kan inlossen met een volledig custom frame. Max is de enthousiaste ambachtsman die luistert naar jouw noden en zowel het frame als het design daaraan aanpast. Zo kwamen we samen tot de keuze voor de Integra in gravelrace-uitvoering en in een unieke look met zilveren en gouden spatten.

Zoals de andere modellen in het flexibele gamma is ook de Integra gemaakt met Columbus-buizen. Bij dit model is dat de Spirit HSS. Dat is een modern brede buis die zorgt voor de hedendaagse look. Veel uitzonderlijker is de keuze voor een T47-schroefbracket en een UDH-derailleurpat. Dat zijn twee standaarden die je op de jongste carbon frames ziet maar niet meteen verwacht op een stalen kader. Het frame wordt gepaard met een Deda Gera EDG-vork die de kabels helemaal binnendoor leidt.


‘Toevallig’ kwam Sram net met de Red XPLR AXS 13-speed op de markt en die maakt optimaal gebruik van die UDH-hanger. Dat was dan ook mijn eerste keuze als groepset voor de Integra. Je kan je inbeelden dat ik een klein gat in de lucht sprong toen die groep ook op kantoor aankwam. Dankzij de Deda Superbox-stuurpen en het Superzero Gravel Alloy-stuur konden de remleidingen helemaal binnendoor lopen. Toegegeven, ik heb niet altijd even goede ervaringen gehad met de installatie van zo’n compleet geïntegreerd systeem, maar met deze oplossingen van Deda (de stuurbuis van de Gera EDG-voorvork is afgeplat om plaats te bieden aan kabels en leidingen) en dankzij de propere, gladde binnenkant van het stalen frame zaten die remleidingen meteen op hun plek.


Bij het frame viel op hoe glad de lasnaden en hoe mooi de overgangen waren. Zo vloeit de zitbuis bijna naadloos over in de zadelpen, die trouwens perfect past in het frame. De details mogen er ook wezen. Kijk maar naar de gestampte namen in het bracketgedeelte, de smiley onderin datzelfde bracket of het knappe embleem op de balhoofdbuis. Dat is die Italiaanse touch waarover iedereen het altijd heeft. Hier is het echter veel meer dan schone schijn, want de kwaliteit gaat hand in hand met het sierlijke uiterlijk.




Over het gewicht mag je natuurlijk niet zeuren bij zo’n stalen frame. Door de meerdere laklagen zit deze Integra bijvoorbeeld net boven de twee kilo, maar daar zal je ons niet over horen klagen. Daarvoor is de rijkwaliteit veel te goed. Dankzij de uitgemeten geometrie, de precieze bouw en het strakke karakter van de Columbus-buizen is dit een fiets geworden waarmee ik niet moet onderdoen voor lichtere, carbon gravelbikes. Qua lichtvoetigheid bij de eerste aanzet moet hij misschien iets inboeten, maar dat maakt hij ruimschoots goed door zijn precieze bochtengedrag en zijn stijfheid, die ervoor zorgt dat jouw pedaalkracht rechtstreeks en zonder vertraging wordt doorgegeven. Ik moet toegeven dat ik hem niet zo vinnig had verwacht, maar op dat vlak heeft deze Galetti me meer dan aangenaam verrast.

Uiteraard heeft de lichte opbouw daar ook iets mee te maken. Iemand die dit budget over heeft voor een frameset zal waarschijnlijk ook kwaliteitsonderdelen kiezen om hem af te monteren. Zeker de Sislent Wild-wielen waren daarbij een blikvanger. Die wegen amper 1300 gram en zijn allround dankzij hun interne velgbreedte van 24 mm. Ze zorgen voor een turboboost in elke fiets waarin je ze monteert. De Tufo Gravel Speedero-banden pasten er wonderwel bij, want ook die zijn gemaakt om snel te gaan op vlot lopende grindstroken.


Werd het wat technischer of modderiger, dan gebruikte ik de Schwalbe G-One RX Pro en ook dan behield de Galetti zijn snelheid en precisie. Zelfs op moeilijkere, trage passages voelde ik me er zeker mee. Ook in combinatie met die banden deden de Sislent-wielen het uitstekend. Ik merkte de lichtheid en stijfheid op, maar ook het snelle aangrijpen van de body, die trouwens zelf gemaakt is volgens het DT Ratchet-principe.
Voor het zadel hield ik het op een vertrouwde keuze, de S-Works Power Mirror. Het 3D-geprinte zadeldek van 155 mm breed biedt in alle omstandigheden comfort. Over de Ritchey WCS Carbon Link Flexlogic-zadelpen lees je HIER alles. En de Red XPLR AXS kan je binnenkort ontdekken in een videoreview.


Conclusie
De afwerkingskwaliteit, de klassieke schoonheid, de verrassend hoge stijfheid en het altijd aanwezige comfort maken van dit stalen frame een tijdloze keuze. Ben je niet op zoek naar het nieuwste carbon snufje dat je volgend jaar weer zal vervangen, maar naar een fiets waarop je jaren goed zit, dan kan je met een gerust hart kijken naar deze Galetti Integra. Wil je een racefiets of een gravelbike die meer gericht is op bikepacking, dan vind je in het Italiaanse gamma eveneens je gading.
Prijs: 3350 euro voor de frameset in twee kleuren
Meer info op de website van Galetti >> en op die van de invoerder Velofinesse >>
