Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Fulcrum keert terug op de mountainbikescene

Snelle reacties en kracht zijn de sleutelwoorden voor de terugkeer van Fulcrum op de mountainbikescene. Deze twee uitgangspunten waren de leidraad bij de ontwikkeling van het nieuwe Red Zone Carbon, een wiel geschikt voor uitdagend offroad terrein voor veeleisende bikers.

Red Zone Carbon

Red Zone Carbon is het resultaat van een lang onderzoeks- en ontwikkelingsproces waarbij alle elementen van een wiel betrokken zijn: van de individuele velgen, naven en spaken, tot het allerbelangrijkste, het wiel als geheel. Een laag gewicht en uitstekend reactievermogen aan de ene kant zorgen voor maximale prestaties bergop, terwijl stijfheid en kracht voor vertrouwen zorgen wanneer je vol adrenaline de berg weer afraast.

Red Zone Carbon is binnen Fulcrum de nieuwe formule voor modern mountainbikegebruik. De specificaties voldoen alvast aan de nieuwe eisen gesteld aan een crosscountry- of marathonwiel: 28 millimeter interne velgbreedte en een lichte en soepel rollende velg. Het hele wiel wordt overigens volledig in Europa – voornamelijk Italië – gefabriceerd.

Nip(ple)Force

Het nieuwe NipForce (kort voor Nipple Force) asymmetrische profiel is een van de meest in het oog springende technologieën van dit wiel. Het belangrijkste voordeel van deze oplossing is een wiel dat een homogeen, uniform en betrouwbaar gevoel geeft, evenals een grotere weerstand tegen zijdelingse krachten. Dit wordt bereikt met een dubbele asymmetrie van 6 millimeter, die bij elke spaak wordt afgewisseld met een van 3,5 millimeter. 

De asymmetrie is ontworpen met het oog op het optimaliseren van de spaken aan de zijde die het meest wordt beïnvloed door de spanningen (kant van de remschijf vooraan, kant van de cassette achteraan). Om de spanning daar in evenwicht te brengen en een vergelijkbare hoek van spaken aan de rechter- en linkerzijde te bekomen, worden deze om de 6 millimeter geplaatst. De tweede asymmetrie wordt dan aan de tegenoverliggende zijde gebruikt. Een te grote asymmetrie kan ertoe leiden dat de uitgeoefende krachten niet meer in verhouding staan tot het middelpunt van het wiel. Hierdoor wordt het carbon te hard belast. Deze tweede asymmetrie is dan ook specifiek ontwikkeld om dit tegen te gaan. Een ander voordeel van de NipForce-technologie is dat ze de algemene weerstand van het wiel verbetert door het gat waar de nippel inkomt, in het meest resistente punt van de velg te plaatsen, namelijk op de punt van het profiel. 

Nieuw en stijver profiel

Het ontwerp van de velg is bestudeerd om de balans tussen de tegengestelde krachten van laterale stijfheid en verticale schokken te maximaliseren. Om hierin de juiste balans te vinden, testte Fulcrum niet minder dan twaalf verschillende prototypes. 

Het velgontwerp krijgt een profielhoogte van 26 millimeter, een interne velgbreedte van 28 millimeter en is hookless. Intern zijn er geen spaakgaten: dat maakt dat je niet enkel meteen tubeless kan gaan rijden, het levert ook een sterkere structuur op in vergelijking met een velg waarin gaten geboord zijn. Dankzij de dubbele asymmetrie van de velg (voor en achter omgedraaid), die gebruik maakt van 1,6 millimeter butted spaken (24 voor en 28 achter), zou de Red Zone Carbon een perfecte mix moeten opleveren tussen rijgevoel en betrouwbaarheid, op het moeilijkste terrein.

Met een totaal gewicht van 1445 gram moeten de Red Zone Carbon-wielen de perfecte wielen worden voor veeleisende mountainbikers waarvoor prestaties bergop en adrenaline bergaf van doorslaggevend belang zijn.

Red Zone 3

Fulcrum’s tweede mountainbikewiel is het resultaat van de ervaring die is opgedaan bij de ontwikkeling van de Red Zone Carbon. Het is ontworpen voor een breder scala aan rijders die op zoek zijn naar een sterk en betrouwbaar product voor offroad plezier en prestaties.  

Onder de technische specificaties die rechtstreeks zijn afgeleid van zijn carbon broer, vinden we de naven en het aantal spaken van 24 aan de voorkant en 28 aan de achterkant. De CNC gefreesde aluminium velg heeft een profiel van 19 millimeter en een interne velgbreedte van 25 millimeter. Het wiel krijgt een geavanceerde afwerking die een dubbel gepolijst mat oppervlak combineert met lasergeëtste graphics. Het Fulcrum-logo is te vinden in een rood kader dat ook kan worden vervangen door een reflecterende kleeflaag, zwart op zwart, die bij de wielen wordt geleverd. De Red Zone 3-wielen zijn zeer veelzijdig en geschikt voor meerdere doeleinden: trainingswielen, stevige racewielen of de perfecte basis voor gravelbikes.

Beide wielen zijn per direct beschikbaar. Prijzen zijn afhankelijk van de benodigde cassette-optie:

Red Zone Carbon: € 1.378, 00 (HG11), € 1.378, 00 (XD), € 1.390, 00 (MS12)

Red Zone 3: € 635, 00 (HG11), € 635, 00 (XD), € 649, 00 (MS12)