Mensen in een auto en bus krijgen te maken met meer luchtverontreiniging dan fietsers. Maar het zijn juist de fietsers die door de fysieke inspanning meer verontreinigde lucht inademen. Dat stelt Carla Ramos (TU Delft, Nederland) in een promotieonderzoek.
Ramos voerde het onderzoek uit in het Portugese Lissabon. Op drie belangrijke fietspaden bracht ze in kaart in hoeverre fietsers, buspassagiers en automobilisten blootgestelden worden aan luchtverontreiniging. De uitkomst is dat mensen in de auto en bus met meer verontreinigde lucht te maken hebben, omdat uitlaatgassen rechtstreeks via het ventilatiesysteem in de auto of bus binnenkomen. Het voordeel dat fietsers hebben ten opzichte van mensen in de bus en auto wordt echter teniet gedaan door de inspanning. Ze ademen sneller en nemen zo meer gassen in.
De onderzoeker, die van oorsprong uit Portugal komt, stelt dat planologen hiermee meer rekening moeten houden. Fiets- en autoroutes zouden verder uit elkaar moeten liggen. Daarnaast moeten fietsers zelf zo slim zijn om buiten de spits te reizen of om routes te kiezen waar minder gemotoriseerd verkeer komt.