Deel dit artikel:

Fiets verslaat auto in stadsverkeer

Iedereen kent het wel: Je wordt in het stadscentrum voorbij geraasd door een auto, om enkele meters verder diezelfde auto weer doodleuk te passeren. Het 'Must Get In Front'-principe gaat vaak gepaard met gevaarlijke inhaalmanoeuvres. Maar moeten automobilisten fietsers zo nodig inhalen, en zorgen fietsers voor opstoppingen in het verkeer? Een Portland-studie dat op 12 juni 2020 werd gepubliceerd in het Transportation Research Record, zocht het uit.

Sommige automobilisten klagen over de aanwezigheid van fietsers op de weg, omdat een snelheidsvermindering tot verkeersopstoppingen zou leiden. Echter, onderzoek dat naar verluidt de eerste was om snelheidsmeetgegevens op de weg te gebruiken, heeft uitgewezen dat het tijdverlies verwaarloosbaar is. “Fietsers zullen waarschijnlijk niet zorgen voor een lagere rijsnelheid van personenauto’s, ondanks hun verschillen in prestatievermogen”, zegt het onderzoek, uitgevoerd in Portland, Oregon. “Fietsers verminderen de snelheid van personenauto’s met niet meer dan 1,6 km/u”, voegen de auteurs van het onderzoek toe. Ze concluderen dat fietsers niet schuldig zijn aan een negatieve invloed op de rijsnelheid of het creëren van opstoppingen.

Hoe ging het onderzoek in zijn werk? De studie evalueerde snelheden op zes wegen in Portland, met meetgegevens op de weg die werden verstrekt door het Bureau of Transportation van de stad. Ze verzamelden gegevens die zijn vastgelegd door pneumatische buizen die in de wegen zijn ingebouwd, op verschillende tijdstippen van de dag, ook tijdens piekuren. Daaruit blijkt dat het oponthoud dat fietsers veroorzaken verwaarloosbaar is. Zo is veel van dat wrange gevoel dat er heerst ten aanzien van de fietsers gebaseerd op vooroordelen in de plaats van op een rationele analyse.

Met de fiets naar het werk?

Fietsers die bergaf rijden, worden minder snel ingehaald. Het klinkt logisch, aangezien ze een hogere snelheid halen. Maar dit kan wel doorgetrokken worden naar de e-bikes, die vaak met hogere gemiddelde snelheden kunnen rondrijden dan fietsers op standaardfietsen. Dat beaamt ook Miguel Figliozzi, professor aan de Portland State University en een van de auteurs van de studie, in Forbes. “De mensen op e-bikes hebben minder last van hellingen en hebben betere prestaties met betrekking tot snelheid en acceleratie. In een smallere straat met een lagere snelheidsbeperking zullen automobilisten e-bikes minder snel inhalen omdat het snelheidsverschil kleiner of misschien nul is.”

Wie nog steeds niet overtuigd is, wordt dit misschien van de iets pragmatischere studie van het Britse tv-programma Top Gear. De presentatoren van het programma kregen de opdracht om tijdens het spitsuur Londen te doorkruisen in een auto, op de metro, op een fiets en in een speedboot. Richard Hammond op de fiets kwam als eerst aan, een kwartier voor Jeremy Clarkson in zijn speedboot. Als laatste kwam James May vol frustraties in zijn auto aangereden.

In 2018 bevestigden smartphonegegevens van de fietsbezorgers van Deliveroo dat fietsers sneller zijn dan auto’s. In steden zijn fietsers zelfs vaak sneller dan gemotoriseerde tweewielers.