Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Eindelijk elektronische vering in Parijs-Roubaix

De primeur gaat naar Pinarello en Team SKY

Vorige woensdag was Ian Stannard de eerste renner van Team SKY die in de Scheldeprijs met de Dogma K8s met nieuwe eDSS 2.0 elektronische veerunit kon rijden. Zondag rijdt het hele Team SKY op deze fiets en het systeem zal binnenkort ook te vinden zijn op de Dogma K8s in de winkel.

Eigenlijk is het bijna ridicuul dat het zo lang heeft geduurd vooraleer de wielerwereld elektronische vering heeft omarmd. In de motorbranche is semi-actieve vering al een paar jaar hot en ook sommige merken van mountainbike-vering hebben ’terrein-gevoelige’ vering. De Dogma K8s waarmee Pinarello twee jaar geleden op de proppen kwam heeft geen draaipunt, maar haalt zijn vering uit de vertikale flexibiliteit van de liggende achtervork. Een elastomeer op de wishbone van de staande achtervork regelt de demping. Veel beter is het uiteraard als je die ‘domme’ elastomeer vervangt door een veerunit die weet wat er in de fiets gebeurt. Ziedaar het eDSS 2.0 systeem waarbij de afkorting staat voor Electronic Dogma Suspension System. Zes acceloremeters en gyroscopen in het frame meten constant elke beweging van het frame, in welke richting dan ook. Op die manier weet de elektronische unit die de vering aanstuurt perfect wat er aan het gebeuren is en in welke mate de vering actief moet zijn. Bij motorfabrikant Ducati heet een vergelijkbaar systeem ‘Skyhook’ en die naam zegt eigenlijk alles. Je moet het immers vergelijken met een motor of fiets die bij stuur en zadel opgehangen wordt aan ingebeelde haken die vanuit de lucht komen. Dankzij semi-actieve vering scheid je immers het rijwielgedeelte van de aandrijving en net dat maakt semi-actieve vering voor fietsers zo aantrekkelijk. 

Wat een Pinarello Dogma K8s met eDSS 2.0 zal gaan kosten laat Pinarello nog niet weten.