Deel dit artikel:

Eerste indruk: Scott Lumen eRide 900 SL

Mooie Spark, denk ik, wanneer ik het Toscaanse fietsmekka Massa Vecchia opwandel. Maar, is alweer een nieuwe Spark niet wat snel, de vorige versie is amper een jaar oud. Tot ik de ochtendprut uit mijn ogen wrijf en wat nauwkeuriger kijk. Er staat Lumen op het frame geschreven, er zit een display in de bovenbuis en ergens verborgen zit een perfect geïntegreerde TQ-motor.

De Scott Lumen eRide is een elektrische mountainbike voor mountainbikers. Met 15,5 kilogram – waarschijnlijk de lichtste e-fully op de markt – en een heel erg natuurlijk aanvoelende ondersteuning merk je amper dat je elektrisch onderweg bent. Het hoeft niet te verwonderen dat de Scott Spark model stond voor deze Lumen. De Spark is een van de snelste – zo niet de allersnelste – crosscountry full-suspensions op deze planeet, hang daar de lichte en stille TQ-motor in en je krijgt deze Lumen, een e-mountainbike die rijdt als een gewone mountainbike. Neen, je hoeft je geen zorgen te maken over langere remweg, pedaalweerstand of dieper duikende veringen onder het extra gewicht. Je rijdt gewoon zoals je anders zou doen. Alleen heb je op eenvoudige aanvraag de benen van Nino Schurter ter beschikking.

Onze bevindingen van de Scott Spark lees je hier nog eens na.

TQ HPR50

Wie tegenwoordig aan een lichte e-mountainbike denkt, komt al snel bij TQ – Technologie im Qualität – uit. TQ is een Duits bedrijf, opgericht in 1994, dat gespecialiseerd is in elektrische componenten voor een groot aantal industrieën, waaronder luchtvaart en de medische sector. Met de HPR50 lijken ze een goudklompje in handen te hebben. Ze herschrijven simpelweg de regels, met een ongekende gewicht-/vermogensverhouding van 1,8 kilogram voor 50 Nm. Met een diameter van acht centimeter heeft TQ geïnnoveerd door gebruik te maken van een harmonisch tandwielstelsel. Dit leidt tot een erg kleine motor met een bijzonder nauwkeurige werking. Het resultaat is een lichtere fiets, een betere integratie en minder speling voor een meer natuurlijk trapgevoel. 

De HPR50-motor weegt slechts 1850 gram, de batterij 2050 gram. De motor levert een maximaal koppel van 50 Nm en 300 watt ondersteuning. De HPR in de benaming staat voor Harmonic Ping Ring, een compacte aandrijving geconstrueerd rond de trapas en waarbij riemen en tandwielen vervangen zijn door een duurzaam, licht en stil systeem. Het HPR-systeem kent ook relatief weinig onderdelen, waardoor de hele motor erg compact kan worden uitgevoerd. De Harmonic Pin Ring werkt met een in- en uitgaande as en twee buitenste tandwielen, elk met een interne vertanding en een binnenste tandwiel met externe vertanding. Een systeem van concentrische ringen grijpt aan wanneer er kracht wordt geleverd. Wordt er geen kracht geleverd, dan zorgt een geïntegreerd vrijwiel ervoor dat er geen weerstand aanwezig is. 

Een minimalistische afstandsbediening stuurt het hele systeem aan. In de bovenbuis is een erg fraai geïntegreerde LED-display aanwezig. Daar krijg je info als batterijcapaciteit, aantal kilometer dat je nog kan rijden, watts die de motor en de rijder zelf levert… 

TQ en Scott voorzien eveneens in een TQ e-bike-app, waarmee je de aandrijving helemaal naar wens kan afstellen, mocht je niet helemaal tevreden zijn met de vooraf ingestelde motorafstelling van Scott. Je kan de pedaalrespons aanpassen voor een snellere motoropname of om deze te vertragen voor een natuurlijker gevoel. Tenslotte kan je het display aanpassen door de volgorde en het aantal beschikbare schermen aan te passen, bedieningsgeluiden in en uit te schakelen… Dankzij ANT+ connecteert het systeem eveneens met je fietscomputer (Garmin, Wahoo, Hammerhead).

Batterijen

De Lumen heeft een 360 Wh interne batterij die verder kan worden aangevuld met een 160Wh externe range extender. De range extender, goed voor 900 gram, is eenvoudig te bevestigen aan de bidonhouder aan de voorzijde met een lichte en slanke snelkoppeling. Dankzij TQ’s elektronische expertise garandeert de HPR50-batterij in combinatie met de range extender maximale prestaties tot hij leeg is.

TQ gebruikt specifieke accucellen om ervoor te zorgen dat zowel de batterij als de range extender op volle toeren blijven draaien, zelfs als de capaciteit laag wordt. Het systeem kan worden opgeladen met de range extender op zijn plaats, de slimme lader geeft voorrang aan het opladen van de fietsbatterij. In pakweg twee uur laden is de hoofdbatterij tot 80% opnieuw vol.

Scott Spark als model

Uitgangspunt was dus, zoals eerder aangehaald, het beproefde platform van de Scott Spark. Die Spark is natuurlijk ook reeds het resultaat van jarenlange technische ervaring en feedback van de meest succesvolle eliterenners ter wereld. Het spreekt voor zich dat de nodige aanpassingen aan het frame vereist waren. De carbon lay-up moest voorzien zijn op het hogere gewicht, de plaatsing van de demper moest bekeken worden, de kinematica en geometrie werden mee aangepast. Hoewel de Lumen en de Spark quasi identiek zijn, is het ontwerp van de Lumen geoptimaliseerd voor motor en batterij. Het resultaat is een perfect geïntegreerde motor en batterij op een frame dat amper 17% in volume toenam. Je moet echt al van dichtbij gaan kijken om te merken dat de Lumen een elektrische mountainbike is.

Veringsplatform

Net als bij de Spark is ook op de Lumen de demper helemaal geïntegreerd. Het ziet er niet alleen superstrak uit, het heeft ook nog wel een aantal technologische voordelen. Op een full suspension wil je zijdelingse (en dus ongewenste) bewegingen van de demper zoveel mogelijk vermijden. Met een geïntegreerde schokdemper kan de frameconstructie rond de schokdemper veel stijver worden ontworpen, waardoor de beweging wordt verminderd en een efficiëntere krachtoverbrenging wordt bevorderd.

Er kunnen ook grotere lagers aan het scharnierpunt van de zitbuis gebruikt worden, waardoor dit gebied verder wordt versterkt en onnodige bewegingen worden verminderd. Hoewel dit op zichzelf kleine verbeteringen lijken, resulteert de som der delen in efficiëntere schokdempers. Bovendien is de schokdemper volledig beschermd tegen zand, modder, regen…

De ophanging van de Lumen heeft een zeer specifieke kinematica. Het gebruik van een flex pivot in de staande achtervork doet mee zijn duit in het zakje van niet enkel een laag gewicht maar tevens een prima veerprestatie.

Om de nodige plaats te voorzien voor de motor moest de demper slechts minimaal verplaatst worden. Meteen werd de demper ook voorzien voor 130 millimeter veerweg. Meer fun zonder aan prestaties in te boeten.

De demper is bereikbaar via een poort onder het bottom bracket waarlangs je eenvoudig druk en rebound kan instellen. Daartoe heeft Scott een valve-extender voorzien, zodat je makkelijk aan het drukventiel kan. Ook de installatie van de kabel van je twinloc gebeurt langs deze poort.

De sag stel je in via de sag indicator op een van de scharnierpunten. In de zitbuis is een kijkgaatje voorzien waar je een o-ring rond de demper ziet zitten. Zo weet je meteen of je de veerweg volledig benut.

De Lumen maakt gebruik van de Twinloc, waarmee je vork en demper tegelijkertijd in een van de drie gekozen standen (open, halfopen, gesloten) zet. Niet enkel verander je hiermee de instelling van de demper, ook de geometrie en veerkarakteristiek worden meteen mee aangepast. 

Geometrie

Het hele concept van de Lumen is een e-mtb die rijdt en voelt als een gewone mountainbike. Dalen zoals op een trailfiets maar tegelijkertijd de hamer bovenhalen op de klim of in de sprint, dat is waar het bij een hedendaagse full suspension omdraait. Door het compacte formaat van de TQ-motor kan er een kettinglijn van 55 millimeter aangehouden worden, net als bij de Spark. Het maakt dat je ook exact dezelfde houding en pedaalbreedte hebt als op een gewone mountainbike.

De balhoofdhoek is een vlakke 65,5°, maar door een reeks verstelbare cups in het balhoofd kan je een vlakkere of steilere hoek van 0,6° bekomen. Enige wat je hiervoor hoeft te doen, is het stuur demonteren, de cups 180° draaien en, natuurlijk, het stuur opnieuw monteren. De chainstays zijn met 450 millimeter behoorlijk kort gehouden, de zitbuishoek is met 77° (maat M) dan weer behoorlijk steil. 

Stuur

De Lumen 900SL en 900 worden met een Fraser IC DC-combo van Syncros op pad gestuurd. De kabels lopen onder het stuur en rond de zijkanten van de stuurpen voordat ze in het balhoofd verdwijnen. Dit voorkomt bochten of knikken in de kabels en zorgt voor een minimalistische voorkant.

Bij de ontwikkeling van deze stuur/stuurpencombo werd destijds reeds rekening gehouden met de extra kabels voor e-mtbs. De 910- en Contessa-modellen hebben een meer standaard stuur en stuurpen, uiteraard nog steeds geschikt voor interne kabelgeleiding.

Modellen

Scott voorziet vier modellen van de eRide Lumen, allen in maten S, M, L en XL.

Het neusje van de zalm wordt de Lumen eRide 900 SL. Die heeft letterlijk alles waar je als biker van kan dromen. We sommen even op: Fox 34 Float Factory-vork met 130 millimeter veerweg en Fox Nude 5T Factory-demper. De volledige Sram XX1 Eagle AXS 12-speed-groep met een carbon FSA-crankset (34 tanden), een Fox Transfer-dropperpost, Shimano XTR-remmen met 180 millimeter schijven, een Syncros Fraser iC SL DC carbon stuur- en stuurpencombo en een Syncros Silverton SL2-wielset met daar Schwalbe Wicked Will-banden (in 2,4”) omheen. Dat neusjes van de zalm centen kosten, is geen geheim. De Scott Lumen eRide 900 SL wordt de jouwe voor 15.999 euro.

De Lumen eRide 900 krijgt een Fox 34 Float Performance en dezelfde demper als de Lumen SL. Schakelen doe je hier met de Sram GX Eagle AXS, remmen met een setje Shimano XT-remmen. De Lumen 900 wisselt van eigenaar voor 9999 euro.

Een Fox 34 Float Rhythm-vork en Fox Nude 5T Evol-demper zorgen voor de vering op de Lumen eRide 910. Die is verder voorzien van de Shimano XT-schakelgroep met Shimano Deore-remmen en een wielset op basis van een Syncros X-30SE-velg met Formula-naven. Voor 6999 euro de jouwe. De damesversie Contessa Lumen eRide 900 krijgt een vergelijkbare afmontage als de Lumen 900. De Contessa is er niet in een XL-versie.

Eerste rijindruk: Scott Lumen eRide 900 SL

In het gezelschap van Victor Valls, Head of e-bike engineering binnen Scott, krijg ik een helaas veel te korte privé-sessie op de Scott Lumen 900 SL. Dat is dus, zoals gezegd, het topmodel uit het eRide Lumen-gamma en de fiets die 15,5 kilogram op de weegschaal brengt. Met ons vertrek in Bikehotel Massa Vecchia in een zonovergoten Italiaans Toscane zijn we meteen op de trails rond Monte Arsenti. Die trails zijn bijzonder geschikt om deze ‘elektrische mountainbike voor echte mountainbikers’ aan de tand – of zo je wilt, het tandwiel – te voelen. Wat meteen opvalt, is hoe geruisloos de motor is en het feit dat je echt wel stevig moet doortrappen. De motor zorgt voor ondersteuning, maar niet in de mate die je op traditionele e-bikes met grote motoren en dito batterijen hebt.

Victor: “Het draait op de Lumen meer om de verhouding tussen kracht en gewicht, dan om puur bruut geweld. Maar met uitzondering van de echt steile beklimmingen ben je met de Lumen overal sneller. En al helemaal in de afdaling, waar je rijdt als op een gewone fiets.” Op een vlot lopende klim trappen we stevig door en maken we flink vaart. Of Nino Schurter ons op deze klim met zijn gewone Spark zou kunnen volgen, wil ik wel eens weten. Victor heeft er ernstige twijfels bij: “Misschien de eerste honderden meters wel, maar wij houden dit tempo nu al ruim een kilometer aan zonder dat we het eigenlijk lastig krijgen.”

‘Spaghetti uphill’, de naam geeft het misschien al een beetje weg, maar dit is de trail die je naar de top van Monte Arsenti brengt. Die spaghetti slaat niet alleen op het feit dat we in Italië zijn, maar ook omdat het een kronkelende aaneenschakeling van bochten is. De ene bocht is al wat krapper dan de andere. Het is vaak steil en boomwortels en stenen maken het er niet eenvoudiger op. De kunst op de Lumen bestaat erin een vlot trapritme te zoeken, waarbij je de motor net voldoende ondersteuning laat geven. We hebben de TwinLoc in de middelste stand, de grootste obstakels worden weggefilterd zonder dat je echt in veerweg gaat zakken. In alle eerlijkheid, de eerste keer ‘Spaghetti uphill’ moet ik in een te krappe en te snel genomen bocht voet aan grond zetten. Zodra ik de bike beter leer kennen, lukt het me de hele klim te doen zonder voet aan de grond te zetten. Het is een beetje zoeken en spelen met ondersteuning en met jouw cadans maar eens je dat onder de knie hebt, klim je mee met de best getrainde profs. Met dat verschil dat jij minder snel vermoeid raakt. 

Ijzeren wetten gelden ook in Italië. Wat naar boven gaat, moet ook opnieuw naar beneden. De TwinLoc gaat nu helemaal open, zodat demper en vork van de volledige veerweg gebruik kunnen maken. In het wiel van Victor, een meer dan begenadigd mountainbiker, duiken we ‘Jail Trail’ in. En dat is op deze Scott eRide Lumen 900 SL een heuse traktatie. De trail is een prachtige mix tussen steile en technische secties, snel bollende delen, kombochten, drops en jumps. We denderen over losliggende stenen en boomwortels. Het is een langgerekte adrenalineshot aan boord van deze Scott Lumen 900 SL. De theoretische belofte van een natuurlijk rijgevoel en niet merken dat je met een e-mtb onderweg bent, wordt hier helemaal waargemaakt. 

Net als de gewone Spark is ook deze Lumen een fantastische daler. De veerweg wordt erg progressief naargelang je er dieper in gaat. Het lijkt zowat constant alsof je met meer veerweg onderweg bent dan in werkelijkheid het geval is. De Lumen bewijst dat Scott haar zaakjes meer dan op orde heeft en dat deze kinematica nog steeds de beste benadering is voor technische crosscountry trails en snelle, pittige singletracks. De Lumen gaat loeihard en ook al is dit de eerste trail die ik ermee rij, toch geeft de fiets zoveel vertrouwen en voelt hij zo vertrouwd aan dat je veel harder gaat dan je zou wensen. Ondertussen bewijst Victor dat het nog véél harder kan en dat je zelfs met een beperkte veerweg geen schrik moet hebben voor het betere springwerk. 

Opnieuw ‘Spaghetti Uphill’, deze keer zonder voet aan de grond te zetten. Deze keer rijden we echt helemaal tot de top om langs de andere kant van Monte Arsenti af te dalen. Het vertrouwen groeit gestaag, het tempo eveneens. Op deze snellere, iets minder technische trail ontpopt de Scott Lumen zich tot een bijzonder prettige en stabiele bike die wel houdt van een speelse rijstijl. Met een dikke grijns op ons gezicht komen we veel te snel beneden. In de klim halen we een paar bikers op zware endurobikes in, die kijken maar vreemd op wanneer wij, op wat een gewone crosscountry full suspension lijkt, hen aan een rotvaart voorbij scheuren. Het leidt ook tot de bedenking dat je met dergelijke e-mountainbike gewoon meer trails kan rijden en dus meer fun beleeft.

We hebben er nu anderhalf uur nietsontziend stoeien opzitten. De batterij-indicator duidt nog 30% aan. En zo heel veel tijd hebben we nu ook weer niet meer. Kortom, het signaal om de rest van onze testsessie op de maximale ondersteuning af te werken. In de klim is dat een puur plezier, maar ook op de lichtoplopende en behoorlijk technische trail die ons opnieuw op de top moet brengen, dendert de Lumen stil en onverstoorbaar verder. Wat volgt, laat zich raden. We nemen een laatste trail in dit kleine mountainbike-paradijs en genieten voor een laatste keer van de onvoorstelbaar goede rijprestaties van deze Scott Lumen.

Conclusie

Onze testtijd aan boord van de Scott eRide Lumen 900 SL was te kort om een gedegen oordeel te vellen. Maar wat ons is bijgebleven, is uitermate positief. De Scott Lumen rijdt inderdaad als een gewone mountainbike. Klimmen doe je deze keer als de allerbeste en in de afdaling kent de Lumen zijn gelijke niet. Het lage gewicht, het natuurlijke, erg speelse rijgevoel en de veelzijdigheid van de Scott Lumen 900 SL maken er een fantastische e-mountainbike van. De toekomst van het mountainbiken? Misschien wel. Feit is dat je gewoon meer pret beleeft op dergelijke lichte en speelse e-mountainbike, meer dan op een gewone mountainbike en meer dan op een e-mountainbike met zware motor en dito batterij. Op die laatste duurt de pret door de grotere actieradius dan weer langer. 

Meer info via https://www.scott-sports.com/us/en/lumen