Deel dit artikel:

Eerste indruk: Schwalbe Rick XC Pro

Veel grip, weinig rolweerstand, een laag gewicht en (bijna) nooit lekrijden. Wat mountainbike-banden betreft, stellen wij behoorlijk zware eisen. Schwalbe heeft die goed begrepen en stelt met gepaste trots de Rick XC Pro voor.

Geen allitererende naam deze keer. Sommigen vinden dat jammer (wij), anderen zijn blij dat ze van die kinderachtige namen verlost zijn (geen idee wie die mensen zijn). Volgens Schwalbe is de nieuwe Rick XC een combinatie van de Racing Ralph en de Thunder Burt. De band werd in nauwe samenwerking met Mathias Flückiger en de renners van het Cannondale Factory Racing Team ontwikkeld.

Mathias Flückiger, goed voor olympisch zilver, was op zoek naar een band met een erg lage rolweerstand en een even laag gewicht, een beetje wat de Thunder Burt momenteel is. Maar omdat de Thunder Burt nogal beperkt is in zijn inzetbereik wou Thomas Flückiger het meer allround aspect en de toegenomen grip van de Racing-broertjes, Ray en Ralph. Daarbovenop  werd gezocht naar een groter volume, gepast voor velgen met 30 millimeter interne diameter, en een betere weerstand tegen snakebite.

Een eerste concreet idee, van de hand van Mathias, vormde de blauwdruk voor de uiteindelijke Rick XC Pro. En op dat eerste idee merk je meteen de huidige Rick XC: drie rijen lage noppen op het loopvlak, een dubbele rij noppen aan de zijkanten.

Het loopvlak van de Rick XC Pro houdt het midden tussen de Racing Ralph en de Thunder Burt. De profielhoogte valt netjes tussen deze twee banden. Langs de zijkant heeft de Rick XC Pro dan weer meer uitgesproken noppen, waardoor er een betere bochtengrip gegarandeerd wordt. De tijd dat XC-renners de keuze maakten tussen een Ralph of Ray vooraan en Thunder Burt achteraan, is voorbij. Crosscountry-renners rijden nu met Rick XC Pro, zowel voor- als achteraan. Toch worden combinaties niet uitgesloten. Je zou perfect een Rick voor en een Thunder Burt achter kunnen plaatsen voor meer snelheid. Of voor wat meer grip zou je kunnen combineren met een Ray voor en een Rick achter.

De Rick XC Pro is er in een 2.25” en 2.4” breedte. De 2.25” is geoptimaliseerd voor gebruik op velgen met een interne velgbreedte tot 25 millimeter. De 2.4” heeft meer rubber in het loopvlak en is gemaakt voor velgen tot 30 millimeter intern. De overgang tussen de noppen op het loopvlak en de zijnoppen heeft meer rubber, waardoor er ook minder kans is op een stootlek, de zogenaamde snakebite.

De Rick XC Pro komt met een Addix Speed- of een Addix Speedgrip-compound. De Rick XC met Addix Speedgrip komt met het SuperGround karkas, de versie met Addix Speed-compound krijgt dan het lichte Super Race-karkas. Gewichten hebben we zelf nog niet kunnen verifiëren maar volgens Schwalbe zou een 2.25” 680 gram wegen, een 2.4” 750 gram. Prijs van de band is 68,95 euro.

Al die informatie wordt ons in een zaaltje van Snowworld Amsterdam verstrekt door Robert Mennen. In een vorig leven was Mennen een succesvol crosscountry-renner (onder meer winnaar van de Cape Epic). Tegenwoordig is Robert mountainbike product manager bij Schwalbe.

Testparcours Spaarnwoude

Terwijl ik naar Robert Mennen zat te luisteren, waren de mechaniekers van Schwalbe druk in de weer om de Racing Ray en Ralph op mijn Origine Théorème te vervangen door een setje nieuwe Rick XC Pro. Er wordt gekozen voor de Addix Speed met beige flanken. De Prymahl Polaris-velgen zijn 25 millimeter breed, dus ga ik voor de 2.25”. Bandendruk gaat op 1,4 bar, zowel voor als achter.

Het mountainbike-parcours van Spaarnwoude (naast Snowworld Amsterdam) is een heerlijk technisch rondje van pakweg zeven kilometer waarbij alles wat je verwacht van een modern crosscountry-parcours voorbijkomt. Er zijn bijzonder steile klimmetjes, er zijn switchbacks, een bescheiden rock garden, pittig technische maar ook snelle afdalingen en behoorlijk – en enigszins onverwacht – veel hoogtemeters. Op een paar kleine en te vermijden plassen na, ligt de omloop er netjes droog bij. Het is draaien en keren, remmen en optrekken, klimmen en dalen. 

Nederland kent wel meer van die specifiek aangelegde mountainbike-omlopen en die zijn steeds heerlijk om te rijden en prima onderhouden. Laten we daar in Vlaanderen – waar het vaak de idee is om een mountainbike-parcours zo saai mogelijk te maken – eens een voorbeeld aan nemen.

Wat meteen opvalt, is de lage rolweerstand. In dat opzicht doet Rick ons wel aan Burt denken. De vele kleine nopjes op het loopvlak zorgen voor een lage weerstand. In tegenstelling tot de Thunder Burt heeft de Rick XC Pro wel degelijk behoorlijk wat zijdelingse grip, zelfs in de vele schuivende kiezelsteentjes. 

Onze eerste indrukken van de Schwalbe Rick XC Pro zijn uitsluitend positief. De band doet wat er beloofd wordt: hij is snel, biedt inderdaad veel grip en kent een lage rolweerstand. Op de paden liggen nogal veel losse steentjes, zowel in de klim als in de afdaling, en ook daar sleurt de Rick XC zich vlot en snel doorheen. De grip in de bochten is uitstekend.

Maar… een paar rondjes over een kurkdroog Spaarnwoude vertellen niet het hele verhaal. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de Rick XC Pro zich gedraagt in natte omstandigheden of door modderstroken. De nieuwe band blijft de rest van het seizoen op de Origine Théorème FS liggen. Misschien combineer ik wel eens met Ray, Ralph of Burt. Daarover later dus meer.

Meer info: www.schwalbe.com

Gerelateerde artikels