Deel dit artikel:

Eerste indruk: Northwave Veloce Extreme

Laten we niet rond de pot draaien: de Northwave Veloce Extreme is een enorm mooie koersschoen. Northwave verkondigt trots dat Filippo Ganna de grootste bijdrage leverde aan de ontwikkeling en dat de zool stabieler en dus efficiënter is dan bij de voorganger. Wij konden dat effect beoordelen tijdens een test in avant-première.

Wat ons al meteen opviel: Northwave gebruikt een nieuwe pasvorm, waarbij de tenen meer breedte krijgen. Dat levert al meteen een aangenaam gevoel op bij het aantrekken van de nieuwe schoen. We kozen voor de maat 45,5 en dat bleek een gouden zet – een echte koersschoen moet perfect aansluiten en mag toch nergens knellen, dus zijn die halve maten een serieus pluspunt. En inderdaad, we merken ook dat de zool meer ondersteuning biedt onder de voetboog.

Om tot die nieuwe zoolvorm te komen, werkte Northwave samen met een mechanisch ingenieur gespecialiseerd in biomechanica. Die voerde tal van tests uit met atleten, zowel aan een constant vermogen als met sprinttests, met een pistefiets en een racefiets. In de finale tests werd de nieuwe met de oude zool vergeleken en daaruit bleek dat de nieuwe Powershape HT de voet en enkel stabieler kon houden, wat inhoudt dat je een efficiëntere schoen krijgt. Volgens dat onderzoek vergroot de Powershape HT de output aan vermogen met 4% en krijg je 9% extra stabiliteit.

Opvallend in dat ontwerp is de lange ‘staart’ aan die carbon zool. Die moet ervoor zorgen dat je een goede ‘afzet’ hebt. Samen met het ruwere materiaal aan de binnenkant van de hiel houdt dit de achterkant van je voet perfect vast. Ook de ondersteuning van de voetboog zie je in de welving van de buitenzool, die uiteraard van 100% unidirectionele carbonvezel is gemaakt. Dat levert de hoogste stijfheidsindex op bij Northwave en we durven gerust stellen dat stijfheid allerminst ontbreekt. In de zool zitten twee horizontale ventilatiesleuven aan de voorkant en twee lange verticale sleuven in het midden. Die verluchting voel je. In de zomer is dat handig, in de winter zouden we die afplakken om het warm te houden. Zoals vaker is de zool niet alleen compatibel met de normale driepuntsbevestiging voor schoenplaatjes maar ook met Speedplay-plaatjes.

Een knappe toevoeging vinden we de twee paar meegeleverde inlegzolen. Je kan kiezen voor de dunnere of de dikkere, afhankelijk van jouw voetvorm. Wij hebben smalle voeten maar probeerden toch eerst de zooltjes van 3 mm dik. Dat zat al goed maar die van 5 mm bleken nog veel beter. Het gekleurde gedeelte van die zool is soepeler, het zwarte gedeelte is harder en biedt meer steun, vooral onder de voetboog en achteraan de voet. Daardoor waren dit een van de weinige schoenen waarbij we niet zijn overgeschakeld naar onze eigen inlegzolen.

Het bovenwerk van de schoen is van synthetisch leer, dat ondanks het slechte weer toch goed proper te houden was. Northwave werkt niet met een losse tong maar met een flap die doorloopt van de binnenkant van de schoen en die onder de buitenkant schuift. Dat levert een goed aanpasbare pasvorm op – je kan de schoen goed aansnoeren met de draaisluitingen zonder dat hij ergens gaat kreuken of knellen – en die blijft een hele rit lang even goed.

De SLW3-draaisluitingen zijn eigen aan Northwave en bieden een fijne afstelling. Om ze los te maken, trek je aan het zilveren klepje. De kabels zijn soepel en dun, waardoor ze al eens achter een draaiknop blijven hangen maar dat kunnen we nauwelijks als een minpunt zien, als we merken hoe goed de schoen afstelbaar is. De voorste sluiting bedient de hele voorkant van de schoen, aangezien het kabeltje daar een extra lus maakt, maar dat vermindert de werking geenszins.

De Veloce Extreme is vanaf nu verkrijgbaar voor 399,99 euro – slik! – in de maten 36 tot en met 48, waarbij je halve maten hebt vanaf 39,5 tot en met 45,5. Een maat 42 zou 295 gram wegen. Onze 45,5 tekende 336 gram aan op onze keukenweegschaal.

Conclusie

Na een drietal weken testen kunnen we nog geen definitief oordeel vellen maar het is duidelijk dat dit nieuwe topmodel in het racegamma van Northwave een nieuwe periode op het vlak van wegwielrennen inluidt voor het Italiaanse merk. De aandacht voor details was duidelijk vanaf het eerste moment dat onze voet in de schoen gleed. De nieuwe pasvorm, de betere ondersteuning van de carbon zool en de uitstekende instelbaarheid deden hun werk in zowel korte als lange ritten. Voorlopig bleek een vod met warm water voldoende om de witte kleur ook wit te houden, dus dat belooft veel goeds voor het uiterlijk op langere termijn. Een korte passage over een oprit met grind en kasseien bleek minder geschikt voor de mooie carbon zool. Die is dus al getekend met de eerste krassen. Desondanks lijkt dit een schoen die ambitieuze wegfietsers veel plezier kan schenken dankzij zijn efficiëntie en draagcomfort, maar dan moet je wel de prijs die past bij zo’n topmodel willen neerleggen.

Gerelateerde artikels