Deel dit artikel:

Eerste indruk: Merida eONE-SIXTY SL

Merida bouwde een nieuwe lichtgewicht e-MTB, voor het eerst uitgerust met Boschmotoren. Enduro-rijders die hun downhill-skills en singletrack-plezier willen beleven op een relatief lichte fiets, en niet vies zijn van een beetje ouderwetse menselijke kracht: hier is de eONE-SIXTY SL.

De bergen rond Girona aan de Costa Brava zijn een speeltuin voor mountainbikers, een labyrint van trails tussen mediterraanse vegetatie, over zanderige grindwegen en rotsen met verre uitzichten over beboste heuvels. De technische beklimmingen, en de ruwe en vloeiende downhills zijn ideaal terrein om de nieuwe eONE-SIXTY SL van Merida te testen.

(Lees verder onder de foto’s)

Bijzonder aan deze fietsen is dat Merida voor het eerst in zee gaat met het bekende merk Bosch. De eONE-SIXTY SL is uitgerust met de nieuwste Bosch motoren, batterijen en schermen. Bosch zoekt al sinds 2006 naar een evenwicht tussen krachtige motoren en lichtgewicht fietsen.

De Bosch Performance Line SX-aandrijving weegt net geen 2 kilogram. En het hele kader is van carbon. Voor een wendbaarheid die je normaal gesproken alleen op niet-elektrische mountainbikes hebt, boet je een beetje in op de kracht van de elektrische ondersteuning en de batterijcapaciteit. Voor mountainbikers die op een elektrische fiets toch nog eigen kracht willen kunnen uitoefenen, is dit dus ideaal.

(Lees verder onder de foto’s)

En geen zorgen, de motor is ruimschoots : in combinatie met de kracht van mijn eigen benen hielp de aandrijving mij probleemloos naar boven op extreme beklimmingen over rotsen vol erosiegeulen met stijgingspercentages tot 25%, in hoge cadans. Zelfs vanuit stilstand. De Bosch SX-aandrijfeenheid reageert immers enorm snel op een pedaalslag. De regeleenheid registreert onmiddellijk wanneer je begint te trappen en levert bijna onmerkbaar extra vermogen. De zitbuishoek van 78,6° zorgt bovendien voor een efficiënte klimpositie.

Ook de fiets zelf blijft een enorm robuuste, sterke machine. De ingenieurs van Merida zochten naar het laagst mogelijke gewicht, maar ‘om een paar gram van het totale gewicht af te halen’ wilden ze geen concessies aan duurzaamheid, kwaliteit en kracht van banden en wielen. De eONE-SIXTY SL klokt trouwens af op 19,5 kg.

Wil je toch meer batterijcapaciteit? De 400 Wh accu kan worden uitgebreid met een 250 Wh range extender op de plaats van de bidonhouder.

Sommige downhills waren redelijk ruw, met hoge jumps en diepe drops. Maar de 160 mm veerweg (de afstand die de vork kan veren) vooraan en achteraan was indrukwekkend. Je moet de fiets kennen, aanvoelen, weten wat hij aankan. Dan wordt het denkwerk tijdens steile en technische beklimmingen (welke versnelling? welke stand op de motor? hoe hoog moet de dropper-post? hoeveel kracht zetten in de eigen benen?) een automatisme.

(Lees verder onder de foto’s)

Deze twee bijzonderheden zijn nog het vermelden waard. De zitbuis is opvallend kort, maar de hoge dropper post heeft een enorm lange veerweg. Je krijgt dus veel aanpassingsmogelijkheden van zadelhoogte. En in de achtervork zit een zogenaamde flip chip. Daarmee kan je een kleiner achterwiel steken, 27,5″ in plaats van 29”, zonder dat dit invloed heeft op de geometrie.

Naast de eONE-SIXTY SL 10K bracht Merida nog twee goedkopere en iets zwaardere modellen op de markt. Meer info over de verschillende modellen van de eONE-SIXTY SL vind je op de website van Merida.