Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Eerste indruk: Campagnolo Bora Ultra WTO 45

Campagnolo Bora’s laten ons al sinds 1994 watertanden en 27 jaar later is dat nog altijd het geval. Nu is het de nieuwe Bora Ultra WTO met zijn licht gewicht, tubeless velg en aerodynamisch profiel die de show steelt. Wij konden hem al testen in de medium hoogte van 45 millimeter.

De nieuwe, stijvere en lichtere Ultra-versie van de Bora WTO is enkel beschikbaar voor schijfremmen en in velghoogtes van 33, 45 en 60 millimeter. Niet alleen de velg is aerodynamisch ontworpen en in de windtunnel geoptimaliseerd, maar ook de naven. De interne spaaknippels zijn niet alleen bevorderlijk voor de luchtstroom, maar zijn ook gemakkelijk te onderhouden, want met de bijgeleverde spaaksleutel kan je zelfs nog met de band rond de velg de spaak bijregelen. De nippels zijn ook zo gepositioneerd dat de spaken geen stress-spanningen ondervinden. Die nieuwe Momag-technologie, die de spaaknippel via een magneet op zijn plaats brengt, zorgt opnieuw voor een compleet (lucht)dicht velgbed, waardoor je zelfs geen tubeless velglint nodig hebt om een tubeless band te monteren. Dit zijn dan ook enorm gemakkelijke wielen om te combineren met tubeless montage en dat konden we zelf al merken tijdens onze test.

Campagnolo noemt de carbon velgconstructie H.U.L.C.: Hand Made Ultralicht Carbon. De gewichten liegen er in elk geval niet om: 1385 g (33 mm), 1425 g (45 mm), 1530 g (60 mm). Het materiaal carbon is op zich niet erg veranderd, maar de ingenieurs hebben hetzelfde materiaal beter leren verwerken. Er ging dan ook drie jaar onderzoek en ontwikkeling aan deze Bora Ultra WTO vooraf. Elke velg ondergaat tijdens het productieproces vijf verschillende inspecties, zowel manueel als mechanisch. De eerste partijen worden in Italië geproduceerd, daarna wordt er opgeschaald en gaat een deel van de productie ook naar de Roemeense fabriek. Alles blijft wel in handen van Campagnolo en wordt binnen Europa gemaakt, wat al een uniek feit is. Net als bij de vorige Bora’s is er geen vernis op de velg aangebracht, want er is geen extra afwerking nodig nadat de velg uit de mal komt. De koperkleurige transferstickers zijn stijlvol en passen bij moderne fietsdesigns.

Bij een Ultra-model horen Campagnolo’s Ceramic Ultimate Level Technology (CULT) lagers in beide naven. Die naven zijn nu aerodynamisch geoptimaliseerd met een smallere flens. CULT-lagers zijn volgens Campa duurzamer en efficiënter dan traditionele stalen lagers, en zouden 40% minder wrijving bieden dan hun standaard stalen tegenhangers. Het kenmerkende G3-spaakpatroon werd al bij vorige versies aangepast aan de stijfheidsnoden van schijfremwielen en typeert ook bij deze Bora Ultra WTO het uiterlijk.

De velgen passen perfect samen met de vaak gebruikte 25 mm brede banden. De WTO 33 heeft een bredere interne velgbreedte van 21 mm omdat breder ook lichter is bij deze lage velghoogte. Bij de 45 en 60 is dat nog een 19 mm velgbreedte. Met de nieuwe N3W-cassettebody (compatibel met Campa 13-speed en minder) kost de Bora Ultra WTO een stevige 3150 euro, voor een Shimano- of XDR-body betaal je een paar euro extra.

Eerste indruk

Wij probeerden de Campagnolo Bora Ultra 45 in een Ridley Noah Fast en we merkten meteen dat de snelle en lichte wielen deze aero fiets transformeerden. Terwijl we dat voordien een stabiele maar niet erg vinnige fiets vonden, werd dat met deze straffe Bora’s een echt koersmonster met prestaties die strookten met het snelle uiterlijk. Optrekken is een plezier. Heel opvallend vonden we de beperkte invloed van stevige en plotse rukwinden, terwijl dat met een andere wielset in dezelfde omstandigheden geen lachertje was. We vermoeden dat niet alleen de aero velgvorm maar ook de ellipsvormige spaken hier hun rol spelen. Zowel met gewone Vittoria Corsa’s als met de tubeless versie van datzelfde merk en type werkte de velg goed samen, waardoor de banden een mooie vorm aannamen en we zelfs met lage druk geen last kregen van een wegrollend gevoel in de bochten. Ook het stijlvolle, minimalistische uiterlijk past bij een prijzige en kwalitatieve wielset als deze.

Gerelateerde artikels