De renners die met Abus-helmen rondrijden, hadden drie vragen: betere ventilatie, meer snelheid en hoge veiligheid. Dat eerste zorgt al meteen voor problemen bij een aero helm, want ventilatie creëren zorgt voor scherpe randen en dus meer weerstand. Dat leverde heel wat uren aan CFD-computerontwikkeling, windtunneltests (vanuit verschillende hoeken en aan verschillende snelheden) en pistetests op. Uiteindelijk kwamen de ingenieurs uit op een langer Naca-profiel met een bredere kammtail-vorm (in gewoon Nederlands: een bredere, afgesneden druppelvorm). De knappe koppen mochten zich niet vergissen, want bij Abus zijn ze zich ervan bewust dat de ploegen ook eigen tests uitvoeren en daarbij gerust durven te vergelijken met andere helmenmerken. Daarom trokken ze onder meer met Enric Mas naar de windtunnel.
Wat er anders is ten opzichte van de vorige Gamechanger? Deze versie heeft een 11% langer profiel (aerodynamisch gezien) en is 8% meer gekanteld (de helm helt meer af aan de achterkant). Daardoor is hij 5% sneller. Hij is niet meer voor 38 maar 42 kilometer per uur geperfectioneerd. De ventilatie was inderdaad een belangrijk werkpunt en dat leverde een 32% betere luchtstroom op. Zoals we vaker zien, is er getracht om het Venturi-effect, waarbij de lucht vooraan naar binnen wordt gezogen om er zo ongehinderd mogelijk en nog sneller achteraan terug uit te komen, te maximaliseren.
Zelfs zonnebril heeft invloed
Belangrijk detail: vanwege de grotere zonnebrillen die nu in zwang zijn (waardoor er geen opening meer is tussen de bovenkant van de bril en de onderkant van de helm), was een luchthapper nodig. De haaienvinnen zijn terug aanwezig. Door hun vlakke vorm laten ze wind naar binnen als je relatief rechtop zit maar blokkeren ze de luchtinstroom wanneer je met je hoofd naar beneden (in aero positie, dus) rijdt. Diepe kanalen binnenin geleiden de luchtstroom zonder obstakels en achteraan zitten diffusers – praten we hier over een fietshelm of een F1-wagen? – in de stervorm. Het brildok zit daar eveneens achteraan en houdt je fietsbril goed vast.
De aandacht voor detail zit overal. Zo heeft een van de ontwerpers tientallen roostertjes in de windtunnel getest, vooraleer te beslissen welke hij zou kiezen. Die zie je bovenaan de helm en laten opnieuw lucht binnenkomen in niet-aero-positie. Zo varieert zijn nut van luchtinlaat tot aerodynamisch hulpmiddel, naargelang de positie van je hoofd.
Iets waar je niet vaak op let, zijn waarschijnlijk de riempjes. Die kregen een bredere v-vorm en zijn gemaakt van een speciaal materiaal om niet te flapperen. En zowaar, dat werkt! Het afstelsysteem is van Zwitserse makelij. Er is zowel een gewone als een Mips-versie van de Gamechanger 2.0. Die laatste gebruikt de lichte Mips Air Node en combineert dat met een Fidlock-sluiting in de plaats van de gewone kliksluiting.
Vanaf 1 juli zal de Gamechanger 2.0 in beperkte oplage beschikbaar zijn voor 249,95 (gewone versie) of 299,95 euro (Mips). Naargelang de maat weegt hij 260, 265 en 275 gram. Mips maakt hem zo’n 10 gram zwaarder vanwege de Fidlock en de velcro voor de padding, die in de gewone versie ingewerkt is.
Je kan je afvragen waarom de prijs is wat ze is maar tijdens een bedrijfsbezoek in Italië – want de Abus-helmen worden in Noord-Italië gemaakt – zagen we dat het productieproces veel minder eenvoudig is dan voor goedkopere helmmodellen. Zo bestaat de polycarbonaat schaal van de nieuwste Gamechanger uit zes afzonderlijke onderdelen. Die worden met een speciale, lichte boor uitgesneden, daarna met de hand uitgenomen en nadien nog met een nagelschaartje bijgewerkt. Die delen worden dan in een soort oven samengebracht met het EPS-schuim.
Eerste indruk
De pasvorm is natuurlijk het eerste dat opvalt als je een nieuwe helm opzet en die beviel ons meteen wonderwel. Ook bij andere testers hoorden we vergelijkbare commentaren. Hij is heel vlot en nauwkeurig af te stellen met de draaiknop achteraan, nadat je de verticale afstelling naar jouw voorkeur hebt ingesteld. De riempjes waren niet alleen zacht en comfortabel maar bleven inderdaad heel mooi vlak langs ons gezicht lopen én zorgden niet voor windgeluiden. Wij mochten de niet-Mips-uitvoering testen en na een aantal ritten merkten we nergens irritatie. Langere tochten zullen dat gevoel waarschijnlijk bevestigen.
Over de extra snelheid kunnen we weinig melden – daar gaan we uit van de uitstekende vergelijkende cijfers tegenover de concurrentie – maar wel over de ventilatie. Die is inderdaad duidelijk voelbaar maar op trage beklimmingen ga je nog altijd merken dat die luchtstroom wat stilvalt. Dat is alleen maar logisch, anders zouden er geen klimhelmen meer nodig zijn, maar vermelden we veiligheidshalve om geen valse verwachtingen te scheppen. Eens op snelheid profiteer je er wel van. Dan merk je bovendien het verschil in luchtstroom wanneer je je hoofd rechtop of naar beneden houdt. Zoals gewoonlijk biedt Abus zijn helmen in tal van knappe kleuren aan. Eén ding is zeker: deze helm gaan we tijdens de Tour vaak in beeld zien, zelfs wanneer het warm wordt.