Deel dit artikel:

Giro legt aero-lat hoger met Eclipse Spherical-helm

Giro heeft zich naar eigen zeggen overtroffen met de Eclipse Spherical. Deze nieuwe aerohelm gooit volgens het merk met name op het gebied van aerodynamica hoge ogen. Giro spreekt zelfs van de ‘snelste weghelm ooit’. Tegelijkertijd sluit de helm geen compromissen qua comfort.

De buitenschaal is zodanig ontworpen dat hij luchtstroming vanuit allerlei hoeken beter stroomlijnt. De Eclipse Spherical is naar verluidt een grote stap vooruit ten opzichte van snelheid en aerodynamica van Giro’s vorige snelste aerohelm, de Vanquish. En dat niet alleen: Giro stelt dat het de snelste weghelm op de markt is die ze ooit heeft getest.

Aerodynamisch
De Eclipse zou in een windtunneltest de ‘naaste concurrentie op het gebied van aeroweghelmen’ met 14 seconden verslaan op een afstand van 100 mijl (ruim 160 kilometer) bij een snelheid van 25 mijl per uur (40,2 kilometer per uur). Daarnaast is hij op die afstand een volle minuut sneller dan Giro’s eigen Vanquish. Hoewel het waarschijnlijk niet de gemiddelde snelheden zijn die wij zullen halen op zo’n lange afstand, geeft het aan dat Giro haar aerodynamica-lat een stuk hoger heeft gelegd.  

De Giro Aether werd gebruikt als basis in de test. De Eclipse versloeg de Aether met 163,5 seconden, waarbij de Aether 160 kilometer aflegde in vier uur, terwijl de Eclipse dat deed in 3 uur, 57 minuten en 16 seconden. De gemiddelde luchtweerstandberekeningen zijn gebaseerd op het rijden van 80 procent van de tijd in een ‘typische rijpositie’ en de andere 20 procent in een ‘hoofd-naar-beneden-rijpositie’. Hiermee zegt Giro aan te sluiten bij de manier waarop racefietsers in het echt rijden.

Koelefficiëntie
Met zijn veertien ventilatieopeningen beweert Giro dat de Eclipse Spherical bijna net zo goed koelt als de Aether Spherical, de niet-aerospecifieke helm. De nieuwkomer in het assortiment heeft een koelefficiëntie van 89,25 procent, terwijl die bij de Aether 89,75 procent is. Giro claimt dat de grootste concurrent op aerogebied – ze noemt geen namen – een koelefficiëntie heeft die 0,61 procent achterblijft vergeleken met de Eclipse Spherical. “Deze ventilatieopeningen trekken lucht door de helm om de luchtweerstand te verminderen en zorgen voor een ongelooflijk koelend vermogen dat de best geventileerde weghelmen evenaart”, aldus Giro.

MIPS Spherical
Zoals de naam al doet vermoeden beschikt de Eclipse Spherical over MIPS Spherical. Deze technologie – een paar jaar geleden voor het eerst geïntroduceerd op de Giro Aether en later op de Helios – is een verfijning en evolutie van het standaard MIPS-systeem. Bij MIPS Spherical is de MIPS-technologie verwerkt tussen twee lagen EPS-schuim. De hersenen worden beschermd tegen de rotatiekrachten bij een val, dit door 10 tot 15 millimeter beweging toe te staan tussen de helm en het hoofd. De impact op de hersenen is zo vele malen kleiner.

Giro heeft zijn gepatenteerde Roc Loc 5 Air-systeem toegepast voor een stabiele pasvorm. Daarnaast zien we de antimicrobiële Ionic+-padding die zweet en vocht helpt te absorberen. Reflecterende details op de achterkant moeten de zichtbaarheid verbeteren bij weinig licht. De helm weegt naar verluidt 275 gram in de maat medium. De Eclipse Spherical kost 259,95 euro en is verkrijgbaar in vier maten en vijf kleurstellingen.