Deel dit artikel:

E-bikers krijgen drie nieuwe Shimano Di2-groepen

Mountainbikers moeten nog wachten op een nieuwe Di2-groep, maar e-bikers krijgen er meteen drie: twee versies Deore XT Di2 en een nieuwe naam, Cues, voor stadsgebruik. Daarnaast komt er een nieuwe motor, de EP6, die even krachtig maar betaalbaarder is dan de EP8, die op zijn beurt een update krijgt.

Samen met de Di2-groepen stelt Shimano nieuwe schakelmodi voor. Free Shift houdt in dat je kan schakelen zonder dat je aan het trappen bent – iets wat normaal niet mogelijk is bij derailleursystemen. Wanneer je de schakelknop aan het stuur indrukt, geeft het Di2-systeem de opdracht aan de EP-motor om op dat moment het voorste tandwiel vooruit te laten draaien, zodat de ketting toch naar het volgende kransje kan springen. Zo kan je soepel schakelen zonder te trappen, wat handig kan zijn in afdalingen of bochten, wanneer je klaar wil zijn voor een volgend deel in het parcours.

Een volgende optie is Auto Shift met Manual Override. Kies je daarvoor, dan schakelt het systeem automatisch voor jou. Het voorspelt wanneer er moet worden geschakeld op basis van je snelheid en cadans, zodat je altijd in de juiste versnelling zit en aan een soepele cadans kan blijven voortpeddelen. In combinatie met de Free Shift-technologie kan Auto Shift ook een schakelmanoeuvre uitvoeren in een afdaling, zodat je opnieuw klaar bent voor bijvoorbeeld het vlakke stuk dat volgt. ‘Manual Override’ slaat natuurlijk op het feit dat je nog altijd zelf kan ingrijpen als je op een bepaald moment wil schakelen.

3x Di2

E-MTB’ers krijgen meteen twee Deore XT Di2-groepen. Shimano Deore XT Di2 Linkglide biedt 11 robuuste versnellingen. De Linkglide-cassette (11-50t, 170 gram lichter dan de vorige) en -ketting zijn ontwikkeld om te weerstaan aan de typische slijtage en tegelijk om naadloos op en af te schakelen. Het systeem is ontworpen om optimaal te profiteren van de nieuwe schakelmodi. Je kan volledig handmatig schakelen, al dan niet met Free Shift ingeschakeld of automatisch met Manual Override-mogelijkheid. De centrale batterij drijft ook de RD-M8150-derailleur en SW-M8150-shifter aan. Net als de andere nieuwe Di2-groepen is hij compatibel met de Shimano EP600- en EP801-aandrijvingen.

Wil je 12 versnellingen, dan moet je kijken naar de Deore XT Di2 Hyperglide+. De werking en ook het uiterlijk van de onderdelen is gelijk aan die van de Linkglide, maar deze 12-speed-versie maakt gebruik van de bestaande HG+ 12-speed-cassette en -ketting.

Voor stads- en lifestylefietsen is er de Cues Di2-groepset, die net als de twee andere kan profiteeren van Free Shift en Auto Shift. Dankzij die laatste kan je bijvoorbeeld altijd in de juiste versnelling klaarstaan wanneer het rode licht terug op groen springt. De 10-speed-onderdelen zijn gericht op duurzaamheid. In dezelfde categorie mag je de ABS-remmen plaatsen. Die zijn ontwikkeld in samenwerking met Blubrake, expert ter zake. Door gebruik te maken van een wielsnelheidssensor bij de voorrem in combinatie met een ingebouwde bewegingssensor in de elektronische regeleenheid, biedt Shimano ABS zowel een gecontroleerde als een consistentere remkracht, zo klinkt het. Onder meer cargobikes en stadsfietsen worden hiermee beoogd.

Nieuwe en vernieuwde motoren

De nieuwe EP6-motor biedt net als zijn duurdere broertje een maximaal koppel van 85 Nm aan een continu nominaal vermogen van 250 watt, maar doet dat aan een zachtere prijs. Het systeem weegt 3 kilo, wat 300 gram meer is dan de EP8. Die laatste is in zijn jongste EP801-gedaante vernieuwd en biedt net als de EP6 compatibiliteit met accessoires dankzij de CAN-poort, terwijl ze allebei compatibel zijn met de nieuwe Di2-groepen. Uiteraard blijven ook mechanische aandrijvingen mogelijk.