Deel dit artikel:

Discussie over disc brakes in peloton laait op

De discussie rond het gebruik van schijfremmen in het profpeloton laait op.

Nadat Movistar-renner Francisco Ventoso in Parijs-Roubaix moest opgeven toen hij bij een val in aanraking kwam met een vlijmscherpe schijfrem, laait de discussie rond het gebruik van schijfremmen in het profpeloton weer op. Meer nog, Ventoso publiceerde vandaag een open brief via een perscommuniqué van zijn ploeg waarin hij zich openlijk afzet tegen het gebruik van disc brakes in het profpeloton. Ventoso is formeel en snoeihard in zijn analyse: “Schijfremmen hadden nooit hun intrede mogen doen in het peloton. (…) Ik heb geluk gehad: ik heb mijn been niet verloren maar enkel wat spier- en huidweefsel. Maar kan je je voorstellen wanneer zo’n mes een slagader had geraakt?”

Scheenbeenblessure
Eerst het relaas van de feiten. Tijdens Parijs-Roubaix gebruikten 16 renners (o.a. deze van Team Roompot, nvdr.) schijfremmen op hun fiets. Dat maakt dat in totaal 32 schijfremmen gebruikt werden in de Hel. Of, zoals Ventoso ze noemt, ‘giant knives‘ (reusachtige messen, nvdr.).  Na 130 km in de koers werd Ventoso opgehouden door een valpartij van enkele renners voor hem. “Ik kon niet vermijden dat ik inreed op de renner voor me.” Niets aan de hand, dacht Ventoso. Hij reed verder tot hij in de gaten kreeg dat er iets mis was met zijn geraakte been. “Het deed geen pijn en er was weinig bloed zichtbaar maar ik zag wel een deel van het losgekomen beenvlies dat mijn scheenbeen bedekte. Ik kneep de remmen dicht en zette me aan de kant. Er restte me niets meer dan te wachten op de ambulance.”

“Ook Nikolas Maes slachtoffer”
Ventoso was naar eigen zeggen niet het eerste slachtoffer van schijfremmen in de koers. Ook onze landgenoot Nikolas Maes zat blijkbaar in hetzelfde schuitje. “Maes kwam naast me zitten in de ambulance en had een diepe wonde in zijn knie, ook veroorzaakt door een schijfrem van een collega. (…) Kan je je voorstellen wat er straks gebeurt wanneer er 396 schijfremmen over de weg denderen in een koers waarin 198 renners vechten voor een goede positie?”, besluit Ventoso zijn betoog. We slaagden er nog niet in om Nikolas Maes te contacteren en hem om een mening te vragen. 

Wel voor cyclocross en cyclo’s
Toeval wil dat ik het in mijn voorwoord van de nieuwe Grinta!, die eind deze maand in de winkels zal liggen, heb over de krachten die in de fietsindustrie actief zijn om de introductie van schijfremmen te pushen. “Voor het gebruik in cyclocross en granfondo’s, oké. Maar niet in het wegpeloton”, is dus het statement van Ventoso. Het incident van Parijs-Roubaix opent de debatten want totnogtoe werden vooral de voorstanders gehoord. Die wezen op de sublieme remkracht en de hogere veiligheid. Beide argumenten worden nu door Ventoso ontkracht. Zo merkt hij immers fijntjes op dat hij “nog geen enkele renner is tegengekomen die met traditionele remmen aan remkracht tekort heeft.”

Messen en smeltend aluminium
Dat het visueel nog allemaal wat te wensen over laat – schijfremmen op een koersfiets: het is toch serieus wennen! – wordt nu versterkt met een nieuw en veel belangrijker tegenargument: de (on)veiligheid van discs in een peloton. Iets waar Eddy Merckx ook al zijn bedenkingen over heeft geuit. “Oppassen, dat zijn net messen. Wat als er gevallen wordt?”, bedacht Merckx zich vorig jaar toen we hem naar zijn opinie rond de geleidelijke introductie van disc brakes in het peloton vroegen. Ook onze collega’s van het Duitse fietsmagazine ‘Tour’ vertrouwden ons al toe dat hun recente tests met met schijfremmen uitgeruste koersfietsen in steile, intense afdalingen in de cols, heel wat veiligheidsvragen opriepen. Zo rakelde Tour-redacteur Manuel Jekel een anekdote op waarbij een tester een blessure opliep. “Door de oververhitting van de schijven in extreme omstandigheden, kunnen bepaalde aluminium delen van de discs smelten. Die gloeiende vloeistof belandde op één van onze testmomenten op het scheenbeen van onze tester. We hebben dat gemeld aan de fabrikant.”

Wat zegt de UCI?
Een andere kinderziekte die pleit tegen het gebruik van schijfremmen in het profpeloton (en die wordt ook door Ventoso aangehaald in zijn statement), is de moeilijke wielwissel wanneer gewerkt wordt met steekassen. Er is dus nog werk aan de winkel voor de fabrikanten én voor de Internationale Wielerunie UCI dat de veiligheidsissues verder dient te onderzoeken. Een officieel standpunt van de UCI zou nu snel volgen. Een voorlopige ban op disc brakes in het peloton zit eraan te komen. (FRB/Foto: SRAM)  

Wat is jouw mening?
Via onze poll op de homepage van www.grinta.be kan je je mening kwijt.  

  • ventoso.jpg
  • 20160403-1043-digitalclickx-kopie.jpg
  • 996005be-0a64-406b-8028-8be5bc3b222d.jpg</li

Gerelateerde artikels