Je leest het goed, Cervélo stelt een mountainbike voor aan het grote publiek. De ZHT-5 (what’s in a name) werd op vraag van Team Jumbo-Visma ontwikkeld en moet geschikt zijn om op het hoogste niveau mee te racen.
Het was op Twitter dat onze aandacht getrokken werd door een mountainbike van Cervélo, want in alle eerlijkheid, dat nieuws was zelfs aan onze aandacht ontsnapt. Aan de ZHT-5 hangt een heel verhaal. Toen Team Jumbo-Visma duidelijk maakte dat ze met Milan Vader wel zin hadden in een deelname aan de Olympische Spelen crosscountry, was dat het sein voor de Cervélo-ingenieurs om aan de slag te gaan om een snelle, lichte en stijve hardtail te ontwikkelen. Het Z-series project was geboren. Het doel van de ZHT-5 was en is net als voor alle fietsen bij Cervélo hetzelfde: rijders sneller maken. Een geheel nieuw platform werd op poten gezet om klaar te zijn voor seizoen 2022. En ja, de fiets was klaar om ingezet te worden.
Toen sloeg het noodlot toe. Milan Vader, meervoudig Nederlands kampioen mountainbike en de XC-renner binnen Team Jumbo-Visma kwam in april 2022 hard ten val in de Ronde van het Baskenland. Een zware revalidatie volgde. Met succes, want in september zat Milan opnieuw op de fiets. Milan’s ongelooflijke comeback maakt hem opnieuw het speerpunt van de crosscountry-ambities van Cervélo en Team Jumbo-Visma. In mei 2023 wordt overigens de eerste ronde van de UCI World Cup in Milan’s thuisbasis Valkenburg georganiseerd. Dat belooft een geweldige opsteker te worden. En meteen ook het begin van een heel nieuw tijdperk voor Cervélo. Want, laat ons wel wezen, wie tegenwoordig een XC-wedstrijd op het hoogste niveau wilt winnen, heeft ook een full-suspension nodig.
De ZHT-5 is volledig ontwikkeld op basis van de lessen die Cervélo uit haar weg-, cyclocross- en gravelplatformen heeft opgestoken. Het gaat dan meer specifiek om de juiste buisvormen en de perfecte carbon lay-up. En gezien zowel de cyclocrossfiets (R5-CX) als gravelracer Aspero hun expertise reeds bewezen hebben, kan het niet anders dan dat deze ZHT-5 ook wel eens uitstekende prestaties zal voorleggen. Op het eerste zicht zal comfort niet erg hoog op het prioriteitenlijstje gestaan hebben, alhoewel de ranke achterbuizen toch voor een beetje comfort zouden moeten zorgen. Verder merken we dat Cervélo beroep doet op een BSA-schroefdraad voor de bottom bracket, we zien een erg verzorgde interne kabelloop door het balhoofd en een sobere maar fraaie cockpit.
Met een gewicht van slechts 907 gram (maat Medium) heeft de ZHT-5 een vederlicht frame, maar dan wel eentje dat bijzonder stijf en sterk moet zijn. Gelet op het feit dat Cervélo best wel wat sterke sprinters in de rangen heeft, mag dat geen verbazing wekken.
De geometrie is zoals je van een moderne XC-hardtail mag verwachten: een vlakke balhoofdhoek (69°), steile zitbuishoek (74°), een lange reach (457 millimeter) en korte chainstays (430 millimeter). Het zijn de ingrediënten voor een mountainbike die wendbaarheid en stabiliteit moet combineren.
Er komen twee versies van de Cervélo ZHT-5, elk met een eigen kleur. Het topmodel wordt voorzien van de draadloze Sram Eagle XX1 AXS-groep, een RockShox Sid SL Ultimate-vork, een setje Reserve-wielen met 28 millimeter interne velgbreedte en Sram Level Ultimate-remmen. Die verandert voor €9999 van eigenaar. De Sram GX Eagle AXS-versie krijgt en Sid SL Select-vork, de GX-groep, Race Face-wielen en Sram Level TL-remmen mee en is de jouwe voor €5299.
Alle info via https://www.cervelo.com