Dat Cube wel wat ervaring heeft met het maken van snelle en lichte crosscountry-racebikes is een understatement van jewelste. Hun C:68-reeks doet het reeds een aantal jaar bijzonder goed, zowel voor roadracers als voor mountainbikers. Die C:68-technologie is een manier van carbonverwerking waarbij er tot 68% carbonvezels gebruikt worden, minimaliseert het gewicht en verhoogt de stijfheid. Immers, hoe meer carbon je kan gebruiken, hoe minder hars je nodig hebt.
Met de Phenix C:68X gaat Cube echter nog een stapje verder. Cube is erin geslaagd een frame te ontwikkelen dat minder dan 900 gram weegt, zonder in te boeten aan sterkte, stijfheid en comfort.
En als je dan toch bezig bent met een nieuw frame te ontwerpen, waarom zou je dan niet meteen de zadelpenklem mooi in de zitbuis integreren?
Uiteraard is de Phenix voorzien van Sram’s UDH wat montage van de Sram Eagle XX en XO-groepen mogelijk maakt.
Door gebruik te maken van een Acros-balhoofd is het eveneens mogelijk door middel van het balhoofd de geometrie aan te passen. Een wat meer ontspannen houding of wedstrijdgericht? Je draait de balhoofdlagers en kan zo op pad.
Twee modellen
Voorlopig zien we twee modellen.
De Phenix C:68X SLT wordt het topmodel. Die is uitgerust met een Fox 32 SC Float Factory-vork met 100 millimeter veerweg. Magura zorgt met de MT8 voor uitstekende en lichte remmen, Sram levert met de Sram XX SL Eagle AXS de volledige aandrijving terwijl Newmen een setje Phase 30 Light-wielen in de bike schuift. Volgens Cube moet deze wedstrijdklare hardtail 8,5 kilogram wegen, je spaarpotje wordt er 6999 euro lichter door.
De Phenix C:68X SLX doet het met een RockShox SID, de Sram X0 Eagle AXS-groep en Magura MT8-remmen. Newmen zorgt hier voor de Advanced SL X.A 30 Carbonwielen. Vierhonderd gram zwaarder en voor 5399 euro de jouwe.
Meer info via www.cube.eu/phenix