Deel dit artikel:

De nieuwe Lapierre Pulsium wordt terug een stuk sportiever

De Pulsium is sinds 2014 het endurance-model in het gamma van Lapierre. De laatste jaren lag de focus van die fiets heel erg op comfort en een stuk meer op vinnigheid en prestatievermogen. Lapierre keert nu op zijn stappen terug en steekt de vierde generatie van de Pulsium weer in een sportiever jasje.

De tijd dat een endurance racefiets zich een wat gezapiger rijgedrag kon permitteren, is voorbij. De evenwichtsoefening die fietsenmerken moeten maken, is niet simpel. Hoe ontwerp je een fiets die voldoende comfort biedt op slechte wegen en voor lange dagen in het zadel, maar die tegelijk ook stijf en licht genoeg is zodat de levendigheid er toch van afspat? De nieuwe Pulsium is de poging van het Franse Lapierre om dat evenwicht te vinden.

Voor de allereerste Pulsium in de collectie van Lapierre moet je teruggaan naar 2014. De kenmerkende Lapierre-framevorm – met de staande achtervork die rechtstreeks aan de bovenbuis is vastgezet – was toen al meteen aanwezig. Een elastomeer in die achtervork zorgde voor extra vibratiedemping en dat trucje werd gedurende drie generaties van de fiets opgevoerd. Tot nu. De nieuwe Pulsium gooit het elastomeer overboord en doet een beroep op de ‘3D Tubular’-technologie die je bijvoorbeeld ook aantreft op de nieuwe Xelius DRS die de Fransozen enkele weken geleden officieel voorstelden. Innovaties in productie van carbon frames hebben ervoor gezorgd dat er voldoende flexibiliteit in de lay-up van het frame kan worden ingebouwd. De ‘knik’ die de vorkpoten van de staande achtervork maken vlak voor ze aan de bovenbuis worden aangezet, creëert volgens testresultaten van Lapierre 5 tot 7% meer demping ter hoogte van het zadel dan bij het vorige model het geval was.

(Lees verder onder de foto’s)

Lapierre ging met de nieuwe Pulsium zoals gezegd niet alleen op zoek naar meer comfort, maar bovenal ook meer performantie. Daarom werd de geometrie van de fiets grondig hertekend. De balhoofdbuis werd twee centimeter lager, de zitbuishoek werd steiler en de reach van de fiets werd langer. Door al die ingrepen zit je als wielertoerist een stuk sportiever op je fiets, zonder dat het echt extreem wordt. Wie echt als een laagvlieger op z’n fiets wil zitten, is bij Lapierre nog altijd beter af met een Xelius DRS of Aircode DRS.

Uiteraard mochten ook de aero claims niet ontbreken bij deze productlancering. De Pulsium profiteert mee van enkele inzichten die opgedaan werden bij de ontwikkeling van de Xelius DRS. Net als die laatste krijgen ook de framebuizen van de Pulsium een NACA en Kammtail-profiel. In mensentaal: het kader heeft meer d-vormige en elliptische buizen. Zo is bijvoorbeeld de vorm van de balhoofdbuis en de voorvork van de Pulsium quasi één op één dezelfde als die van de Xelius DRS. Een betere aerodynamica betekent immers gratis snelheid en daar zeg je ook als minder competitiegerichte wielertoerist allicht geen nee tegen.

Lapierre claimt een framegwicht in maat M van 992 gram. Daarmee is de nieuwe Pulsium maar liefst 100 gram lichter dan het vorige model. De voorvork voegt hier nog eens 380 gram aan toe. In het frame passen trouwens banden tot maximum 38 mm breed. Ook dat is een trend die je bij heel wat endurance modellen vandaag ziet: voldoende ruimte om ook gravelbanden te monteren. Het frame wordt bovendien afgewerkt met bevestigingspunten voor een frametasje en spatborden én met een semi-geïntegreerde cockpit die bestaat uit een alu stuurpen en – op het 8.0 topmodel – een carbon aero stuur.

De nieuwe Pulsium is verkrijgbaar in zeven verschillende uitvoeringen, waarvan maar liefst zes modellen met een elektronische Shimano Di2 of Sram AXS-groepset worden uitgerust:

Pulsium 5.0 met mechanische Shimano 105-groepset en merkeigen alu wielen: € 2599

Pulsium 6.0 met Shimano 105 Di2-groepset en DT Swiss E1800 Spline wielen: € 3399 (verkrijgbaar in beige en rood)

Pulsium 6.0 AXS met Sram Rival eTap AXS-groepset en DT Swiss E1800 Spline wielen: € 3899

Pulsium 7.0 met Shimano Ultegra Di2-groepset en DT Swiss E1600 Spline wielen: € 4399 (verkrijgbaar in donkergroen en lichtblauw)

Pulsium 8.0 met Shimano Ultegra Di2-groepset en DT Swiss ERC 1600 Spline wielen: € 5699

Meer info over de nieuwe Pulsium endurance racefiets vind je op de website van Lapierre.

Lapierre Pulsium 6.0 AXS
Lapierre Pulsium 6.0
Lapierre Pulsium 6.0
Lapierre Pulsium 7.0
Lapierre Pulsium 7.0
Lapierre Pulsium 8.0