Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

David Millar brengt eigenzinnige kledinglijn: Chapter ///

David Millar stelt zijn nieuwe kledinglijn voor. Met Chapter ///, het derde hoofdstuk van zijn professionele carrière, probeert hij een lijn te creëren die subtiel en modieus, maar ingetogen is.

David Millar werd als profwielrenner al ‘de dandy van het peloton’ genoemd, het is dan ook geen verrassing dat de Schot na zijn professionele carrière een kledinglijn op de markt brengt. “Heel mijn carrière voelde ik me een fietsend reclamebord. Na achttien jaar was ik dat beu. Ik wilde iets modieus, iets subtiels”, vertelt hij.

De kleuren in de lijn zijn zacht, met uitzondering van het vuurrood element dat in bijna elk kledingstuk terug te vinden is. Over alles is nagedacht. Zo lijkt het logo niet meer dan wat streepjes, in werkelijkheid stelt het Millars leven voor. De eerste vier witte streepjes zijn de vier eerste jaren als prof, clean. Erna komen drie dopingjaren, gevolgd door twee jaren schorsing. “Het eerste chapter in mijn leven”, zegt hij zelf. Dan komt het tweede hoofdstuk, negen jaren clean tot zijn pensioen. Daar begint hoofdstuk drie en ook daar zie je het vuurrode terugkeren.

ONEMORELAP

“Elk kledingsstuk vertelt eigenlijk een verhaal”, legt David uit. “Neem nu het Onemorelap Jersey. In 2014, mijn laatste jaar als profwielrenner, had ik slechts één doel: finishen in Parijs-Roubaix. Iedere keer opnieuw stond er DNF (Did not finish) naast mijn naam. In mijn allerlaatste kans wilde ik die zwarte bladzijde omslaan. Die dag, tien minuten na Terpstra weliswaar, draai ik eindelijk de piste op. Een verlossing. I did it! Na een half rondje draaide ik af, ik was kapot. Ik deed mijn helm af, kapte een blikje fanta achterover en begon interviews te doen. Tot mijn vrouw mij op de schouder tikte. ‘David, je moet nog een rondje’, zei ze me. Damn! Ik kroop op mijn fiets en reed mijn lap of shame. Vandaar dus ook de naam Onemorelap.”

Prijzig

De kledinglijn ziet er modieus en modern uit. En daar hangt een prijskaartje aan. 240 euro voor een koersbroek of fietstruitje is niet mis, voor 170 euro zijn er binnen Chapter /// wel iets budgetvriendelijkere alternatieven beschikbaar. Voor een regenjas tel je al 390 euro neer. Kousen krijg je voor 20 euro, een petje voor 35 euro en een ondershirt kost 75 euro. Hoge cijfers, maar gooit de kledij ook hoge ogen?

“Tuurlijk is onze lijn niet goedkoop, dat weet ik ook wel”, begint David. “Maar abnormale prijzen zijn het niet, gezien wat je ervoor terugkrijgt. Ten eerste ziet alles er gewoon goed uit. Ten tweede kroop er enorm veel werk in. Alles is nieuw, alles wat we maken zie je nergens anders. We gebruiken niet de basismaterialen van Castelli met een ander printje er op. Voor het Jersey/Jacket maakten we zelf een nieuwe stof door drie andere te combineren. Het duurde enorm lang om de juiste stoffen te vinden die daarvoor compatibel waren. Niet alleen ziet het er enorm cool uit, maar het is ook heel erg efficiënt. Het zweet wordt naar buiten geëxporteerd en verdampt daar onmiddellijk door de wind. De wind kan niet naar binnen en de temperatuur blijft optimaal. Onze lijn is een combinatie van stijl en mode met kwaliteit en vernieuwing. Sommige stoffen die wij gebruiken worden zelfs niet in profpelotons gebruikt. Tenues als de onze, zie je nergens anders.”

In de marge van de voorstelling van de kledinglijn gooiden we Millar nog een paar vragen voor de voeten.

Waarom maak je eigenlijk kleren?

David: “Heel eenvoudig: ik wilde een koffie kunnen drinken op training en er niet uitzien als een dwaas. Als ik dat vroeger deed, werd ik aangestaard. Ik vond het een mooi idee, dat ik iemand zou kunnen zien die er op het eerste gezicht niet uitziet alsof hij net van de fiets is gestapt.”

Hoe kwam je bij Castelli terecht?

David: “Dat was voor mij een logische stap. Ik keerde samen met Castelli terug in het profpeloton, allebei na een dieptepunt. Castelli had financieel lastige tijden achter de rug, ik kwam terug uit schorsing. Enkel Saunier-Duval omarmde de twee comebacks. Vanaf dat moment heb ik altijd met Castelli samengewerkt. Ook bij Garmin was Castelli erbij. Daarom leek het mij de beste keuze in mijn zoektocht naar mijn eigen ontwerpen.”


Heb je ambitie om kleren te maken voor profwielrenners?

David: “Nee, nu wil ik kleren maken for riding, niet for racing. Ik was achttien jaar lang profwielrenner, en ik wil kleding met de specs en technologie als die van profploegen, die toch enorm goed voelt en er geweldig uitziet.”

Wat zijn andere projecten waar je nog aan meewerkt of zal meewerken?

David: “Chapter /// heeft tot nu toe heel veel tijd in beslag genomen, dat is zeker. Maar de marketing en social media moeten eigenlijk nog worden opgestart. We zijn nu net begonnen met een community, een fietsclub waar iedereen zich zal bij kunnen aansluiten. Ryder Hesjedal is bijvoorbeeld ook lid. Verder heb je ook mijzelf, mijn Chapter /// – partner en een Italiaanse Moto GP-rijder. Daarnaast brengen we volgend jaar een film uit. Het wordt echt iets nieuws. Op vlak van geluid en beeld zal het iets zijn wat volgens mij nog nooit vertoond is. Eigenlijk is het een film vanuit mijn standpunt. Er zijn geen interviews, er is geen verteller, enkel een camera en ik. Een beetje in the life of a cyclist. Mijn volledige laatste jaar zal te zien zijn in een 75 minuten durende film waarmee we ook naar filmfestivals zullen trekken. Samen met helmfabrikant POC wil ik graag ontwerpen afleveren. Zo’n drie keer per jaar zal er een nieuwe helm op de markt komen. Schoenen en brillen wil ik ook graag eens onder handen nemen. Ten laatste is er natuurlijk Factor, mijn fietsenmerk. We zullen blijven nieuwe fietsen maken en ik wil in het najaar graag een gravelbike op de markt brengen.

Surf hier voor de volledige collectie: https://www.castelli-cycling.com/chapter3