Cervélo is er als de kippen bij om het publiek erop attent te maken dat het al in 2007 twee R3 Cross-frames maakte voor Jonathan Page. Die gingen toen niet in productie, maar dat is nu wel het geval met de R5-CX. Die trekt veel lessen uit het design van de nieuwe R5, maar krijgt uiteraard enkele cruciale aanpassingen. Het stuurgedrag en de geometrie zijn uniek voor dit model en zijn rechtstreeks gebaseerd op de input van Marianne en Wout.
Het bracket ligt zo’n 11 mm hoger dan bij de R5 om het stuurgedrag wat directer te maken en niet te snel in aanraking te komen met obstakels. Cervélo gebruikt trouwens gewoon een schroefbracket, wat handiger is bij een fiets die met een hogedrukreiniger wordt afgespoten en dus geregeld een nieuw bracket nodig heeft. De bracketcups zijn asymmetrisch zoals bij Cervélo’s eigen BBRight-bracket, maar hier worden T47-bracketecups met schroefdraad gebruikt. Vervangonderdelen vinden zal dus geen probleem zijn.
De D-vormige zadelpen wordt standaard met een dubbele klem vastgezet en helpt niet alleen bij het comfort, maar is ook handig om heet zadel altijd in de juiste richting te laten wijzen, zelfs na een val of hard contact. De kabels lopen helemaal inten en het frame is alleen compatibel met elektronische schakelgroepen, om zo weinig mogelijk water en vuil binnen te krijgen. Rond de crossbanden is er meer dan voldoende ruimte gelaten aan de vorken, zodat modder vlot kan worden afgevoerd.
De R5-CX wordt vanaf volgende zomer beschikbaar in de maten 51, 54, 56 en 58 cm omdat Cervélo voorrang gaf aan de maten 51 en 58 – juist, dat zijn niet toevallig de maten van Wout en Marianne.