Deel dit artikel:

Cavendish heeft (nieuwe) lak aan alles

De Cervélo S5 waarmee Mark Cavendish ziet er niet alleen ultra sexy uit, de lak uit de Formule 1 sport maakt zijn fiets in één klap 75 gram lichter.

De meeste fietsfabrikanten besteden enorm veel aandacht aan de ontwikkeling van een frame waarna er simpelweg meerdere lagen lak en vernis overheen komen om het frame te beschermen en een eigen uitstraling te geven. Cervélo ging een samenwerking aan met het Britse Silverstone Paint Technology om tot een iets spectaculairder resultaat te komen.

Silverstone Paint Technology is een bedrijf dat voornamelijk in de Formule 1 actief is. Toen Tom Briggs – Cervélo graphic designer – in het voorjaar van 2016 Silverstone Paint Technology bezocht om het lakschema van de baanfietsen van het Britse nationale team te bespreken, kreeg hij een revolutionair atomair materiaal te zien dat gebruikt wordt als hitteschild in racewagens. Briggs en Silverstone Paint Technology vroegen zich af of het materiaal ook niet op een carbon fietsframe kon worden toegepast en dat bleek verbluffende resultaten op te leveren. Het aanvankelijk tien micron dikke laklaagje bleek toch voor een heel effen en goed beschermende structuur te zorgen terwijl het gewicht beperkt bleef tot … één gram! Waarna het team van Silverstone Paint Technology het materiaal begon door te ontwikkelen waardoor de duurzaamheid vergrootte en de dikte van de laag daalde naar twee micron. Om je een idee te geven hoe dun twee micron wel is: een vel aluminiumfolie voor huis-, tuin- en keukengebruik is doorgaans elf micron dik. Het resultaat van de nieuwe manier van frames lakken is dat Cavendish’ Cervélo S5 een slordige 75 gram lichter is dan de fietsen van zijn ploegmaats of een gewichtsbesparing van tien procent op het frame. Over de kostprijs van de nieuwe manier van lakken en de mogelijkheid om dit procédé op grote schaal te gaan toepassen melden Cervélo en Silverstone Paint Technology niks…