Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Carbon van de toekomst is onbreekbaar en … Belgisch!

REIN4CED (spreek uit 'Reinforced') is een Belgische start-up die resoluut van plan is om de fietsindustrie op z'n kop te zetten. Door staalvezels door het carbon te weven geloven de initiatiefnemers in de productie van onbreekbare carbon producten. En de heren van REIN4CED willen de geautomatiseerde productie van carbon fietsframes terugbrengen naar Europa.

Wie eind vorige maand de info-avond rond carbon in het Centrum Ronde van Vlaanderen bijwoonde, hoorde gastspreker Dave Luyckx er al een tipje van de sluier oplichten. Composietingenieur Luyckx werkte vroeger voor onder andere Eddy Merckx Cycles, maar is nu één van de stuwende krachten achter REIN4CED. Luyckx en zijn collega’s weten dat nog een aardig percentage fietsers geen carbon fiets koopt omdat ze twijfelen aan de sterkte van het materiaal. “Carbon heeft een slechte impactbestendigheid, maar dat probleem lossen wij op met een nieuw materiaal waarin we koolstofcomposieten combineren met speciaal ontwikkelde staalvezels. Hierdoor verhoogt de impactbestendigheid van het materiaal radicaal terwijl het gewicht laag blijft”, verduidelijkt Luyckx.

Links een carbon voorvork na een impact, rechts een REIN4CED voorvork na dezelfde impact. In plaats van een breuk zie je hier een deuk. En in plaats van een zware valpartij kan je met de REIN4CED vork wel nog thuis komen.

Het grootste nieuws sinds de info-avond van eind november is dat REIN4CED inmiddels voldoende kapitaal bij mekaar heeft gesprokkeld om een automatische piloot-productielijn te ontwikkelen. Het geld daarvoor komt van het KU Leuven Gemma Frisius Fund, Finindus en Innovation Fund. “Een groot voordeel van ons nieuw materiaal is dat het verwerkt kan worden in automatische serieproductie en op die manier kunnen we de productie van fietsframes terugbrengen naar de thuismarkten van de merken”, voegt Michaël Callens er als CEO en mede-oprichter van REIN4CED aan toe. Als de fietsmerken minder afhankelijk zijn van de frameproducenten in Azië zal dat de flexibiliteit van de merken een stuk verhogen, wat op zijn beurt de fietsenmakers als muziek in de oren zal klinken. Want daarmee is de tijd van het lang op voorhand bestellen van fietsen voorgoed voorbij en zullen nabestellingen binnen een redelijke termijn geleverd kunnen worden. Nog interessant is dat er minder transport nodig zal zijn en dat de montagebedrijven dicht bij de fietsmerken extra werk krijgen.

“REIN4CED wil met ons vezelversterkt composietmateriaal dat we reeds patenteerden en onze geautomatiseerde productielijnen composiet fietsframes bouwen voor alle fietsmerken die hun klanten maximale prestaties met verhoogde veiligheid en duurzaamheid willen bieden”, nog volgens Callens.

Met andere woorden: de toekomst van de carbonfiets oogt rooskleurig, met dank aan Belgische technologie!

Gerelateerde artikels