Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Campagnolo EPS opleiding

Meer mogelijkheden dan je denkt

Na de komst van Sram RED eTap en Shimano Dura-Ace Di2 leek het ons niet slecht om nog eens een cursus over Campagnolo EPS V3 te volgen. Want toegegeven, als je niet vaak met een product in contact komt belandt het soms iets te gemakkelijk onder de radar. Af-fabriek worden slechts weinig racefietsen met elektronische Campagnolo-derailleurs afgemonteerd waardoor we het systeem niet vaak in handen krijgen voor een test. Dus sloten we aan bij acht fietsenmakers uit de Lage Landen voor een opleiding Campagnolo EPS bij Campa-agent ICC in Terneuzen.

V1 – V2 – V3

Weinigen weten dat Campagnolo al in 1992 aan de ontwikkeling van een elektronisch schakelsysteem werkte en dat de eerste introductie voor 2008 was voorzien. In de laatste testfase werd evenwel een technisch probleem vastgesteld bij een Chocolade Jacques teamfiets en Campagnolo gaf in 2009 voorrang aan de ontwikkeling van 11-speed waardoor pas daarna de EPS-draad terug werd opgepikt. Eind 2011 werd dan de EPS V1 met externe batterij op Super Record en Record niveau voorgesteld. In 2013 werd het aanbod aangevuld met Athena EPS, een groep die net als de Super Record EPS en Record EPS in 2014 de overstap maakte naar V2. Het grote verschil tussen V1 en V2 is dat bij de tweede variant de batterij in het frame kon worden gemonteerd. In 2015 werd de Athena EPS groep opgewaardeerd met carbon remgrepen en werd de naam vervangen door Chorus EPS. In 2016 kregen Super Record EPS en Record EPS de rankere V3 batterij die gemakkelijker in te bouwen valt, Chorus EPS behield de V2 batterij. Goed om weten is dat alle Super Record EPS en Record EPS onderdelen onderling uitwisselbaar zijn, die compatibiliteit geldt niet voor de Chorus EPS parts.

Originele onderdelen

Tot zo ver de theorie, over naar de praktijk bij de montage en aansluiting van de EPS V3 onderdelen. Belangrijk voor de eindgebruiker is dat je voorzichtig met het laadpunt van de batterij omgaat. Eerst de koppeling aandrukken en pas daarna de borgschroef aandraaien, niet omgekeerd want dan riskeer je de koppelingspinnetjes te verbuigen. Minstens even belangrijk: gebruik originele Campagnolo ketting, cassette en kettingbladen. Zeker bij de kettingbladen is dat van essentieel belang want zo’n elektronische voorderailleur werkt snel en krachtig zodat het risico bestaat dat er op niet-Campa kettingbladen niet correct wordt geschakeld. Het is trouwens enkel bij het gebruik van originele Campagnolo onderdelen voor de aandrijving dat de drie jaar garantie op de EPS derailleurs geldt.

My Campy 

Samen met de V3 batterij stelde Campagnolo de ‘My Campy’ app voor en dat is een verdraaid handige tool. Met de app kan je van al je fietsen en onderdelen de kilometerstanden bijhouden zodat je beter kunt inschatten wanneer een bepaald onderdeel aan vervanging toe is. Minstens even interessant is dat je met My Campy de werking van de Ergopower schakelknoppen zelf kunt instellen. Wil je liever de rechter shifter gebruiken om de voorderailleur te bedienen? Geen probleem. Of heb je na een valpartij last van een verstuikte rechter duim, dan kan je de bediening van de derailleurs daar aan aanpassen. En met de Shift Assist laat je de achterderailleur automatisch tot drie kroontjes op- of afschakelen nadat je vooraan van het kleine naar het grote blad hebt opgeschakeld of omgekeerd. Net hetzelfde dus als de functie die Shimano bij new Dura-Ace als ‘Semi Synchro Shift’ aanbiedt.

 

Zo’n dagje terug op de schoolbanken is nuttig, zeker bij een technologisch doorontwikkeld product als Campagnolo EPS. Want het is niet omdat de concurrentie recent met nieuwe elektronische schakelsystemen kwam dat Campagnolo EPS verouderd zou zijn. Verre van zelfs. (BDS)

dsc0467.JPG