Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

BMC Teammachine SLR01: helemaal geschijfd

Dat ook BMC volop gelooft in de toekomst van schijfremmen op de racefiets, blijkt uit wat we te zien kregen bij de lancering van de Teammachine SLR01 voor 2018. Voor het overige borduurt de Zwitserse producent vooral verder op de bewezen successen van de eerdere uitgaven. Al valt meteen op dat de gekende open driehoek aan de kruising van achtervork, zadelpen en horizontale buis bij de derde generatie van de Teammachine plots opgevuld is.

Intussen is het fietsenmerk van de gelijknamige wielerploeg al toe aan de derde generatie van de befaamde Teammachine, het wapen bij uitstek als er te klimmen valt. Op de eerste lichting won Cadel Evans in 2011 de Tour de France en werd Philippe Gilbert een jaar later wereldkampioen. Met de opvolger reed Greg Van Avermaet vorig jaar naar de olympische titel.

Meer dan enkel nokken

Bij BMC beseften ze heel goed dat de ontwikkeling van een racefiets met schijfremmen veel meer is dan enkel nokken voorzien voor de montage. De belasting van de remkracht op het frame is dermate anders, en op vraag van Shimano werd de liggende achtervork met acht millimeter verlengd. Samen met de eigen veiligheidsnormen en de eisen van de UCI, kwam BMC uit op 247 verschillende parameters waarmee de ontwerpers rekening moesten houden bij de ontwikkeling van de nieuwe Teammachine.

De missie die ze bij BMC voor ogen hadden was duidelijk: een licht, uitgebalanceerd frame bouwen dat desondanks een ideale mix tussen stijfheid en comfort voorziet. Maar zo’n wishlist heeft natuurlijk iedere fabrikant en fietser, al zal voor die laatste de kostprijs nog een extra factor zijn.

ACE Technology

Gelukkig konden de productontwikkelaars een beroep doen op een supercomputer, die op enkele minuten calculaties maakt waarvoor de gemiddelde huis-, tuin- en keukencomputer vijf à tien jaar tijd nodig zou hebben. Op die manier werden maar liefst 52.000 virtuele frames gecreëerd vooraleer het eerste prototype in de mal gelegd werd. Hierbij toonde de zogenaamde ACE Technology – zeg maar het softwarepakket dat de berekeningen doet – zich superieur aan de eigen ingenieurs. Tegen hun menselijke intuïtie in, tekende het programma virtuele frames met flinterdunne (maar oversized) buiswanden, die dankzij hun vorm, een aangepaste geometrie en de carbon lay-up toch ruimschoots alle tests doorstonden. De uiteindelijke productie van de prototypes gebeurde in BMC’s eigen Impec Lab in thuisbasis Grenchen.

Asymmetrie troef

Het asymmetrische oversized bracket (voorzien van PF86 bottom bracket) zorgt voor de nodige torsionele stijfheid. De verbeterde D-vormige zadelpen staat dan weer in voor de verticale demping. Doordat de zadelpenklem langs de onderkant van de kruising tussen horizontale buis en zitbuis komt te zitten, oogt het geheel erg strak. Bovendien komt de klem maar liefst vier centimeter lager te zitten ten opzichte van het vorige model van de Teammachine SLR01. Hierdoor wordt het grootste deel van de klappen tijdens lange ritten geneutraliseerd. Asymmetrie is een vereiste om tot een uitgebalanceerde schijfremfiets te komen, en dus werd ook de voorvork serieus onder de loep genomen. Weer was het de ACE Technology die hierin de hoofdrol kreeg. Het disc frameset voor 2018 komt zo slechts 25 gram zwaarder uit dan zijn oudere broer met velgremmen.

Intelligent geïntegreerd

Integratie was altijd al één van de paradepaardjes van BMC. Naast het Integrated Cockpit System (ICS) dat we eerder al zagen en de goed verscholen zadelpenklem waarover we hierboven spraken, valt de DI2 junction box op, of liever het ontbreken ervan. Gedaan met een rubbertje te trekken over onze stuurpen, want BMC ontwierp een eigen compatibele junction box die volledig verzonken zit in de schuine buis. De functionaliteit van BMC’s DI2 junction box is net dezelfde als die van Shimano’s originele, maar de vormgeving is alvast stukken beter. Verder springt ook de Direct Frontal Flat-Mount van de remklauw op de voorvork in het oog. De remklauw wordt rechtstreeks door de voorvork gemonteerd, waardoor adapters of andere onderdelen die gewicht in de schaal leggen, overboord gingen.

Prijzen en beschikbaarheid

De Teammachine SLR01 Disc Team, afgemonteerd met Shimano Dura-Ace DI2 Disc en DT Swiss PRC 1100 DiCUT wielset zal beschikbaar zijn vanaf eind juli aan de vriendenprijs van 11.499 euro. Daarvoor krijg je in maat 54 een framekit van 1.170 gram. Wie minder gefortuneerd is, maar toch van de prestaties van de Teammachine wil genieten, kan opteren voor de SLR02 Disc. Die maakt je ‘slechts’ 3.699 euro armer. Het goede nieuws is wel dat je voor de SLR02 nog tot december kan sparen, eerder is hij immers niet beschikbaar.

Ook de non-believers van schijfremmen kunnen nog steeds bij BMC terecht want de Zwitserse fabrikant behield ook nog een ‘gewone’ variant voor velgremmen. Deze zal vanaf eind juni al beschikbaar zijn aan 8.499 euro. In ruil krijg je een mechanische Shimano Dura-Ace afmontage met direct mount velgremmen en een Mavic Cosmic Pro Carbon SLC WTS wielset.