Deel dit artikel:

BMC maakt lichte, onopvallende Roadmachine met ondersteuning

De BMC Roadmachine AMP maakt optimaal gebruik van de nieuwe Mahle X20-motor om een knap geïntegreerd e-racefietsontwerp te creëren. Het topmodel weegt minder dan 12 kilo, gaat met één batterijlading zo'n 70 tot 140 km mee en geniet van dezelfde comfortvoordelen als de gewone Roadmachine.

De gewone Roadmachine staat bekend als een lichte en lichtvoetige comfortracer en vormt dus een ideale basis voor een elektrisch ondersteunde racefiets. Het Tuned Compliance Concept (TCC) Endurance bleef in de AMP-uitvoering bewaard, waardoor het comfort opnieuw duidelijk aanwezig zou moeten zijn. Ook de D-vormige zadelpen helpt mee aan die soepelheid.

De Mahle X20 is de opvolger van de X35-achterwielmotor, die op zijn beurt al populair was bij de lichte e-racefietsen en hier zorgt dat voor een totaalgewicht van 11,8 kilo. Het complete systeem komt maar net boven de drie kilo uit en biedt bij deze BMC een ondersteuning van 25 Nm (vergelijkbaar met 55 Nm bij een middenmotor) en 250 watt, wat een natuurlijke fietssensatie creëert. De slimme batterij van 350 Wh laat je tot 140 kilometer ver rijden, inclusief 3000 hoogtemeters. Je kan de capaciteit nog vergroten met een externe accu van 173 Wh die de voorste bidonhouder vervangt.

Door de slanke accu en de motor die verborgen zit in de achternaaf krijg je een mooi silhouet en gladde lijnen. Dat uiterlijk wordt ondersteund door de ingewerkte bekabeling en de interne zadelpenklem.

De fiets komt met 28 mm brede banden maar er is ruimte tot 33 mm, mocht je wat minder mooi afgewerkt terrein willen betreden.

De Roadmachine AMP is verkrijgbaar in zes maten (47, 51, 54, 56, 58 en 61) en drie modellen. De Roadmachine AMP ONE (met Force AXS) en TWO (Rival AXS), beschikbaar vanaf 1 juli, kosten respectievelijk 7999 en 6999 euro. De Roadmachine AMP THREE (Shimano 105), beschikbaar vanaf augustus, kost 5999 euro.