Deel dit artikel:

BMC en Red Bull Advanced Technologies lanceren ‘ultieme tijdrit- en triatlonfiets’

Dat fietsen en F1 elkaar prima kunnen versterken, bewijzen BMC en Red Bull Advanced Technologies. Beide partijen lanceren vandaag de Speedmachine, een bliksemsnelle fiets voor triatlon en tijdritten.

De samenwerking tussen BMC en Red Bull Advanced Technologies (RBAT) is niet nieuw. De twee trekken al langer samen op en onthulden vorig voorjaar al een prototype van de Speedmachine. Ditmaal gaan de partijen, beide toonaangevend in hun branche, een stapje verder met de voorstelling van een Speedmachine die gereed is voor verkoop (vanaf november).

De bedrijven hebben in totaal vijf jaar de tijd genomen voor ontwikkeling, onderzoek en testwerk. Nu het prototype van mei 2022 is gevalideerd, stellen BMC en RBAT te zijn geslaagd in hun missie om de ultieme tijdrit- en triatlonfiets te produceren. Volgens de ingenieurs van BMC biedt de Speedmachine een prima samenhang tussen de aspecten stabiliteit, aerodynamica, pasvorm en integratie.

Tests in het veld

Dankzij samenwerking met RBAT, het ingenieursbureau dat is voortgekomen uit het Red Bull Racing Formule 1-team, is de nieuwe Speedmachine gebaseerd op uitgebreid technologisch onderzoek en tests in het veld. De tests onder echte omstandigheden geven volgens BMC en RBAT meer nieuwe inzichten dan de tests in enkel de windtunnel. Beide bedrijven trokken met het BMC Pro Tri-team naar Lanzarote om het prototype stevig aan de tand te voelen.

Driver Feel

De ingenieurs van RBAT hebben jarenlange ervaring met onderzoek op het gebied van ‘Driver Feel’ en weten hoe ze een bestuurder een kunnen laten worden met het voertuig. Door de samenwerking met RBAT was BMC in staat om dit onderzoek toe te passen op de verbinding tussen rijder en fiets. Als de rijder zich een voelt met de fiets, leidt dat tot beter voorspelbaar gedrag en een betere handling, wat vervolgens resulteert in meer vertrouwen in snelheid. 

Luchtstroming

Er is speciale aandacht besteed aan het optimaliseren van de luchtstroming aan de hand van buisvormen. Met name de balhoofdbuis en de spoiler onder de vorkkroon zijn zodanig gevormd dat ze de luchtweerstand ter hoogte van het voorwiel zo goed mogelijk verwerken. Ook de extra brede vorkpoten bevorderen de doorstroming. De vormgeving is gebaseerd op inzichten die RBAT eerder in de autosport heeft verkregen.

Twintig onderdelen

De Speedmachine bestaat uit slechts twintig onderdelen. Dat is aanzienlijk minder dan andere fietsen binnen dit segment. Op deze manier bespaart BMC naar eigen zeggen gewicht. Bezitters die op reis gaan met de Speedmachine, ervaren veel gemak, want er zijn slechts vier bouten nodig om het stuur te draaien en vervolgens in te pakken.  Een verticale klem maakt de zadelpen eenvoudig te verwijderen en in te pakken.

Hydratatie-unit

De geïntegreerde hydratatie-unit ondersteunt de handling en bevordert de aerodynamica. Deze is laag boven het bottom bracket geplaatst en is gekoppeld aan een interne, gemakkelijk schoon te maken hydratatiesysteem en -routing. Drinken tijdens de inspanning kan terwijl de rijder in de aerodynamische positie blijft. Het reservoir is gemakkelijk afneembaar.

Triatleten profiteren van de ingebouwde opbergruimte achteraan. Op die plek, achter de zitbuis, is tevens verlichting voorzien. Het ontwerp is tot stand gebracht met het thema aerodynamica in gedachten. 

Gerelateerde artikels