Deel dit artikel:

Bianchi Specialissima wordt nog snellere klimmer

De Bianchi Specialissima was al een klimmer met aero invloeden maar de jongste versie gaat nog een stap verder op het vlak van zowel gewicht als aerodynamica. Het topmodel laat de weegschaal op 6,6 kilo stoppen.

De nieuwe Specialissima komt in het Bianchi-gamma op dezelfde hoogte als de onlangs voorgestelde Oltre. Het wordt de allround, lichte racefiets die vooral klassementsrenners en klimmers zal aanspreken. Daar heeft het stevige concurrentie van onder meer de eveneens nieuwe Specialized Tarmac SL8, Cannondale SuperSix Evo en Ridley Falcn RS.

Volgens Bianchi hield het vooral rekening met feedback van de profrenners om een lichte en directe racebak te maken. De Specialissima voelt zich thuis op steile beklimmingen maar eveneens in technische afdalingen en zelfs op het vlakke, waar de aerodynamische verbeteringen hun duit in het zakje doen.

Een maat 55 weegt in totaal 6,6 kilo. Voeg daar pedalen aan toe en je zit aan de magische UCI-limiet. Ook de verhouding stijfheid versus gewicht is geoptimaliseerd. De Specialissima is al in het voordeel ten opzichte van de Oltre op hellingen vanaf 6 procent, terwijl dat bij de vorige vanaf 8,8 procent was. Op zo’n klim van 6% biedt deze fiets een voordeel van 3,6 watt aan renners die daar aan 30 km/u op kunnen rijden.

Vanuit dit standpunt zie je goed de ’twist’ in de bovenbuis.

Deze Specialissima vertoont trouwens wel wat gelijkenissen met de Oltre. Kijk maar naar de integratie van de voorvork in de onderbuis, de vorm van de voorvork zelf of de gedraaide, hoekige bovenbuis. Die laatste vorm is overigens niet zo vanzelfsprekend voor een klimfiets, want scherpe, hoekige vormen zorgen voor meer gewicht, aangezien de carbonvezel daar geplooid wordt en er daar hars kan ophopen.

Ook de D-vormige zadelpen, de langer naar achter doorlopende balhoofdbuis, de laag aangezette staande achtervork en andere buisvormen helpen de aerodynamica.

Hier zie je de dunne buizen van de achtervork en de afgeslankte derailleurpat.

Het frame weegt 780 gram, wat respectabel maar niet het allerlichtste is. Bianchi wijst naar de dunne buizen van de achtervork, de lichte derailleurpat en zadelpenklem als basis voor de gewichtswinst. De speciale afwerking van de Oltre RC haalt eveneens 40 gram van het gewicht af. De geïntegreerde carbon RC-cockpit weegt 330 gram in maat 110×380 mm. Bianchi gebruikt trouwens het kabelroutesysteem van Acros. Het topmodel is uitgerust met Bianchi Reparto Corse-wielen met een velghoogte van 33 mm. Die zijn tubeless-ready en wegen 1380 gram.

De Specialissima komt net als de Oltre in drie uitvoeringen: de RC (Reparto Corse, 12.749 euro met Dura-Ace Di2 of Red AXS), Pro en Comp. De Pro (7 kg en 7699 euro met Force of Ultegra) maakt in tegenstelling tot de meer hardcore RC nog altijd gebruik van Bianchi’s trillingsdempende CV-technologie, die een extra visco-elastisch materiaal tussen de carbonlagen toevoegt. Dit model gebruikt dezelfde aero cockpit als de RC, in combinatie met Velomann Paladium-wielen. Bij de Pro zien we meer kleur: metallic celeste met carbon accenten of mystic grey met carbon. De Comp (7,8 kg en 5849 euro met Ultegra Di2 of 5449 met 105 Di2) heeft een traditionele stuurcombinatie die je wel kan upgraden met de cockpit, mocht je dat later willen. Ook hier de Velomann-wielen en twee kleurstellingen: celeste of Graphite.

De kleuren hebben regenboogeffecten en mooie overgangen die de vormen van de Specialissima benadrukken. Er zijn voor de drie versies zes maten: 47, 50, 53, 55, 57 en 59. Die komen met een specifieke zadelpen, want die zijn er eveneens in drie maten. Vanaf eind september is de fiets verkrijgbaar.

Meer info op de website van Bianchi >>

Gerelateerde artikels