Als er ‘Ultralight’ op een fiets prijkt, dan heeft ie sowieso mijn aandacht want ik hou wel van een direct accelererende fiets. Het monocoque Ultralight EVO Disc frame borduurt verder op het ‘Hollow Core Internal Molding’ design dat BH al gebruikte voor de vorige Ultralight en de G7 Disc, een technologie die het volgens de Spanjaarden de sleutel is tot het framegewicht van 750 gram. Het frame is niet alleen licht, het is ook licht slooping. Alle kabels worden aan de bovenkant van de onderbuis naar binnen geloodst waardoor er toch nog flink wat kabels langs de zijkanten van het frame hangen. (Bij frames waar de kabels langs de zijkant de onderbuis worden in geleid zie je beduidend minder kabels rond het balhoofd.) De bracketpartij is massief uitgevoerd met carbon lagerschalen en een offset zitbuis die ook nog een beetje naar voor knikt om het achterwiel extra ruimte te geven. De poten van de staande achtervork staan wijd uit mekaar zodat er bandjes tot dertig millimeter in passen, “voor fietsers die op zoek zijn naar extra comfort”. Dus we zitten met een licht frame, aero wielen en aandacht voor comfort. Komen we dan uit bij een comfortabele en lichte aerofiets of blijven we ergens in het midden steken?
Balken en hoepels
De hoofdbuizen van het frame zijn opvallend hoekig, de uit de kluiten gewassen onderbuis is bijna balkvormig. Voor en achter worden de EVO E50 wielen (EVO is het huismerk van BH onderdelen) met 12 mm steekassen in het frame geklemd (100 mm vooraan, 142 mm achteraan), de EVO hendeltjes waarmee je de steekassen aanspant zien er heel iel uit en voelen zo ook aan. De flat mount nokken voor de schijfremklauwen maken het gebruik van 160 en 140 mm remschijven mogelijk, standaard wordt de fiets met twee 140 mm remschijven geleverd. Wat het frame betreft maakt BH verder melding van een verkorte achtertrein voor snellere acceleraties en een iets hogere balhoofdbuis voor een preciezer stuurgedrag. De carbon EVO zadelpen is een rank 27,2 mm exemplaar dat het comfort ten goede zou moeten komen en de pen kan tegelijk gebruikt worden om de Di2 batterij een plekje te geven.
Van alles wat
Onderzoek je de onderdelen, dan is het opnieuw lastig om een specifiek gebruik voor deze fiets te bepalen. Want op het Rotor 3D crankstel zitten 50/34 kettingbladen, wat in samenspel met de Shimano Ultegra 11-28 cassette wijst op recreatief gebruik. Maar wat dan met de 50 mm hoge EVO carbon wielen met hun uitgesproken kammtail design die er bloed- en bloedsnel uitzien? Daar komen we straks wel achter. Eerst nog melden dat het smalle en beenharde Selle San Marco Concor zadel (hallo, comfort?) met zijn fluogele details wel goed past bij de kleurstelling van de fiets, net zoals het tweekleurige lint dat om het EVO aluminium stuur is gewikkeld. Kostprijs van dit alles: 5.499,90 euro. En wat hangt dat aan de weegschaal? 7,55 kilo.
Twijfelgeval
Door dat lage gewicht, de hoge stijfheid en de agressieve geometrie schiet de BH Ultralight EVO Disc als een kannonbal uit de startblokken. Het agressieve rijgedrag wordt nog versterkt door de hoge velgen die de fiets een pak gevoeliger maken voor zijwind waardoor het pakket eerder nerveus aanvoelt. Op windstille dagen is het stuurgedrag direct, maar voorspelbaar. Staat er een stevige bries, dan zal je rekening moeten houden met die wind als je een bocht instuurt want een plotse windstoot kan je letterlijk en figuurlijk uit koers slaan. De EVO 50 wielen zijn hard, net als het Selle San Marco Concor zadel en ondanks de ranke staande achtervork en dito carbon zadelpen is het frame toch geen hoogvlieger op vlak van trillingsdemping. Remmen en schakelen gaat zoals we dat van Shimano Ultegra Disc gewoon zijn: prima. Al blijft er toch een aanzienlijk verschil in remkracht en dosering tussen een fiets met een 160 mm remschijf voor en een exemplaar met een 140 mm remschijf op de voornaaf. Omwille van de directe rij-eigenschappen en de EVO 50 carbon wielen is de Ultralight naar mijn aanvoelen veel meer een racefiets dan een toerfiets, vandaar dat ik vooral met het 50/34 compact crankstel overhoop lig. Want wil je het platform gebruiken waarvoor het volgens mij het meest in uitblinkt, dan moet er snelheid gemaakt worden en dat gaat nog altijd beter met een 52/36 mid compact of 53/39 klassiek crankstel.
Zoals Ultralight EVO Disc Ultegra in de BH catalogus staat, probeert hij van net iets te veel walletjes tegelijk te eten waardoor hij nergens in uitblinkt. Werd het mijn fiets, ik vroeg de BH-dealer meteen om het 50/34 crankstel in te ruilen voor een 52/36 of 53/39 exemplaar om de Ultralight EVO daarna in te zetten als wedstrijdfiets. Ben je eerder op zoek naar een sportieve toerfiets die wat comfort in de aanbieding heeft, laat dan het compact crankstel er op zitten maar ruil de carbon EVO 50 wielen in voor een wielset met lagere velgen. Daarmee kan je het comfort van de fiets verhogen en de nervositeit van het pakket afzwakken. Maar eender welke richting je met de BH Ultralight EVO Disc Ultegra uit wil, er zal toch wat gesleutel moeten aan te pas komen.