Deel dit artikel:

BH maakt e-racefiets extra aero

Probeer de nieuwe iAerolight maar eens te onderscheiden van de gewone Aerolight: niet simpel! BH heeft zijn nieuwste e-racefiets nog knapper gemaakt door zowat alle aero eigenschappen van zijn topmodel over te zetten op deze lichte elektrische variant.

Aan de basis van de iAerolight ligt het carbon frame. Dat weegt slechts 1400 gram – wat geen al te grote surplus is voor een frame dat de extra krachten van een middenmotor moet kunnen torsen – en ziet er gestroomlijnd uit. De KammTail-vorm van de framebuizen zorgt voor optimale luchtdoorstroom en de Air Bow-vork voegt niet alleen een vleugje stijl toe aan het uiterlijk, maar is ook een belangrijke factor in de aerodynamische prestaties van dit model. Complete gewichten starten trouwens vanaf 11,8 kilo.

Dankzij het ACR interne kabelgeleidingssysteem zijn alle kabels weggewerkt in het frame, wat zowel de aerodynamica als het uiterlijk ten goede komt. Ook de zadelklem is volledig geïntegreerd in de vorm van het frame. De carbon cockpit past bij dit type fiets. BH gebruikt opnieuw de Quick Lever-bevestigingen, waarbij de uitneembare hendel verborgen zit in de steekas, waardoor de wielen zonder gereedschap kunnen worden verwijderd. Het Planck-achterlicht kan op de zitbuis worden geplaatst met een eenvoudig te monteren magneetsysteem.

De iAerolight is voorzien van het Heart-systeem, waarbij het batterijniveau en de huidige ondersteuningsstand worden weergegeven aan de hand van een led-systeem. Met één enkele knop kun je schakelen tussen de verschillende ondersteuningsstanden. Dankzij de connectiviteit met het Garmin-ecosysteem is extra informatie zichtbaar op je compatibele fietscomputer.

De BH iAerolight is uitgerust met de BH2EXMAG-motor van de tweede generatie, een motor die zich heeft bewezen in andere BH modellen en zich kenmerkt door de compacte afmetingen, het lage gewicht en het lage geluidsniveau. De ondersteuning van de BH iAerolight voelt zeer soepel en natuurlijk aan, wat moet zorgen voor het gevoel dat je met een normale racefiets aan het rijden bent. Met een vermogen van 250 watt en een maximaal koppel van 65 Nm maakt de extra kracht het verschil op het zwaarste terrein. Trap je boven de 25 km/u, dan veroorzaakt de motor geen extra wrijving.

De accu is ingebouwd in de onderbuis en heeft een capaciteit van 410 Wh, goed voor een actieradius tot 130 km. Uitbreiding is mogelijk in de vorm van een extra XPro-accu, met een snel en eenvoudig handmatig aan te sluiten system. Deze zorgt nog eens voor 180 Wh extra waardoor de totale capaciteit 590Wh bedraagt met een geschatte actieradius tot 180 km. Met de BH iConnect app kunnen de ondersteuningsniveaus aangepast worden en is er toegang tot alle basisinstellingen van de BH2EXMAG motor.