Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

BH Lynx Trail: duivel-doet-al met 150 millimeter veerweg

Wat krijg je als een fiets met de wendbaarheid en het lage gewicht van een crosscountry full- suspension combineert met de stabiliteit en de controle in technische afdalingen van een endurobike? De nieuwe Lynx Trail met 150 millimeter veerweg biedt voor BH een antwoord op die vraag. 

De BH Lynx Trail is de duivel-doet-al in het mountainbike-aanbod van BH. Dankzij een laag gewicht, een uitgebalanceerde geometrie en 150 millimeter veerweg in een Split Pivot-systeem moet de BH Lynx Trail de perfecte bike zijn om zowel mee naar de top van de berg te fietsen als er vervolgens mee naar beneden te denderen.

Lichtgewicht frame

Alle kennis en technologie die BH op vlak van carbonverwerking heeft verworven, werd toegepast op het frame van de BH Lynx Trail. De ‘Ballistic Carbon Layup-‘ vezels zijn bijzonder sterk en bieden een enorme weerstand tegen schokken. Daarbovenop zijn ze ook nog behoorlijk licht. Deze vezels werden met behulp van de Hollow Core Internal Molding techniek verwerkt. Hierdoor kan de benodigde hoeveelheid materiaal in elk deel van het frame geoptimaliseerd worden, alweer om zowel frame als verbindingsstukken zo licht mogelijk te maken. Het frame van de Lynx Trail zou zo slechts 2,2 kilogram wegen.

Uiteraard is de Lynx Trail voorzien van het ICR interne bekabelingsysteem waarbij de kabels door het balhoofd lopen en zo de fiets een erg strakke look geven. De Fit®-minitool past in je vorkbuis en bevat al het nodige gereedschap om bij pech goed thuis te komen. Het bevat H3/4/5/6/8, T25, een schroevendraaier, kettingtang en Co2-patroon. De BH Lynx Trail heeft rubberen ingebouwde beschermplaatjes op de meest kwetsbare punten en is voorzien van een ISCG05-kettinggeleider. De zadelpenklem is erg netjes in de bovenbuis geïntegreerd.

Het Acros BlockLock is een uiterst doeltreffend systeem om de stuuruitslag tot 150º te beperken en zo te voorkomen dat het stuur bij een valpartij tegen de bovenbuis stoot.

Split Pivot

De Split Pivot ophanging krijgt een nieuw oversized scharnierpunt wat de torsiestijfheid met 30% stijver maakt. Die extra stijfheid is ook merkbaar in het stuurgedrag. Split Pivot slaagt erin de krachten die tijdens het fietsen ontstaan los te koppelen. Trappend gaat er nauwelijks energie verloren, duik je in de remmen, dan blijft het hele systeem actief zodat je steeds contact houdt met de ondergrond.

De nieuwe Lynx Trail heeft 150 millimeter veerweg. Dankzij het Split Pivot systeem krijg je een vering die onafhankelijk van de trap- en remkracht werkt. Dat leidt tot een zeer efficiënte fiets bij beklimmingen die meteen ook in staat is de meest uitdagende afdalingen aan te kunnen, waarbij je het gevoel krijgt dat je een met een pak meer veerweg onderweg bent.

Geometrie

Met zijn uitgebalanceerde trailgeometrie is de BH Lynx Trail een speelse fiets die zich gemakkelijk laat sturen op trails, met een uitstekende stabiliteit bij hoge snelheden. De chainstays zijn met 435 millimeter behoorlijk kort. De vlakke balhoofdhoek van 65°, de lange reach en de steile zitbuishoek (77°) zorgen voor extra stabiliteit. 

Super Boost is de nieuwe maat achteras, die 12 x 157 millimeter meet. Dat is negen millimeter breder dan de bestaande Boost-maat. Deze maat vergroot de ruimte aan de achterzijde, wat in verschillende verbeteringen resulteert. Ten eerste kunnen hierdoor wielen met een gelijkmatiger verdeelde spanning aan beide kanten van het wiel gebouwd worden. Dat heeft dan weer zijn invloed op de laterale stijfheid. Maar bovenal is die extra ruimte ook essentieel voor korte achtervorken die op hun beurt een grote bandbreedte mogelijk maken.

BH Lynx Trail-collectie

De BH Lynx Trail-reeks bestaat uit drie modellen, die allemaal hetzelfde carbon frame delen. Staar je niet blind op kleuren, het BH Unique programma stelt je immers in staat naar eigen wens te gaan samenstellen.

Het duurste model wordt de Lynx Trail Carbon 9.9 die voor €8099 van eigenaar wisselt. Voor dat bedrag krijg je ondermeer de volledige Shimano XTR-groep, een RaceFace Next R carbon crankstel, RaceFace Next R Carbon wielen, Fox 36 Factory Grip-vork en Fox X2 Evol Factory-demper. 

De Lynx Trail Carbon 9.5 wordt voor €5999 de jouwe en is voorzien van een Shimano XT-groep, RaceFace Turbine wielen, Fox 36 Factory Grip-vork en Fox X2 Evol Factory-demper. 

Tot slot is er de €4699 kostende Lynx Trail Carbon 9.0, die op pad gestuurd wordt met eveneens de Shimano XT-groep, een Shimano Deore crankstel en een RaceFace Aeffect-wielset.

Meer info via BH Bikes