Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

BH iLynx Trail: nieuwe motor, 16 kilogram licht en 150 millimeter veerweg.

Een trailbike met 150 millimeter veerweg en elektrische ondersteuning die amper zestien kilogram weegt? Na de iLynx Race bouwt BH verder aan haar aanbod van lichte elektrische mountainbikes.

De markt van lichte e-mountainbikes met veel veerweg is reeds een tijdje in beweging. Lapierre was met de e-Zesty een van de eersten, de Levo SL van Specialized ging verder die weg op en met de Orbea Rise leek het pad helemaal geëffend voor lichte elektrische trailmountainbikes. Dat BH – na de introductie van de ilynx Race – ook met een trailbike zou uitpakken, sloeg ons dan ook niet meteen met de grootste verbazing.

De BH iLynx Trail belooft een wendbare, speelse mountainbike te worden waarbij je door de discrete ondersteuning bij elke pedaalslag net dat tikkeltje extra kracht krijgt. BH werkt daarvoor met een eigen ontwikkelde 2EXMAG-motor. 

De 2EXMAG-motor is met haar 2,1 kg zeer licht te noemen. De motor heeft een vermogen van 250W en een maximumkoppel van 65 Nm. Deze zit helemaal ter hoogte van het bottom bracket in het frame geïntegreerd waardoor het zwaartepunt laag blijft. Zijvinnen moeten de warmte mee afvoeren. Dankzij het compacte formaat kan een lage Q-Factor bereikt worden. Dit zorgt voor een natuurlijke trappositie. Hierbij kan zonder weerstand worden getrapt, wanneer de motor niet ondersteunt. Dit geeft het gevoel dat je met een conventionele fiets onderweg bent. Het geeft daarnaast de kans om harder dan 25 kilometer per uur te fietsen zonder ondersteuning, met vrijwel dezelfde inspanning als een niet-elektrische mountainbike.

De iLynx Trail krijgt een geïntegreerde batterij met een capaciteit van 540 Wh. Een extra Xpro-Accu zorgt voor een aanvullende capaciteit van 18Wh, waardoor het totaal 720 Wh bedraagt. Dat zou goed moeten zijn voor een actieradius van maar liefst 175 kilometer. 

Wisselen tussen de verschillende ondersteuningsniveau’s doe je dankzij de nieuwe, minimalistische iRemote. Deze heeft drie knoppen en een led-verlichtingssysteem waarmee je ondersteuningsniveau en batterijniveau kan checken. Daarnaast heeft BH ook een iConnect app ontwikkeld waarmee je via Bluetooth en ANT+ een verbinding met je smartphone of Garmin tot stand kunt brengen.

De iLynx Trail is gebouwd rond een carbonframe waarbij BH gebruik maakt van haar bekend Hollow Core Internal Molding techniek. Daardoor blijft het gewicht van het frame beperkt tot 1985 gram. De gebruikte Ballistic Carbon Layup-vezels bieden een betere bescherming tegen impact. BH maakt gebruik van de nieuwe Super Boost (157×12 in plaats van 148×12) waardoor de sterkte en weerstand van het achterwiel nog verder zijn toegenomen. 

De iLynx Trail wordt op pad gestuurd met 150 millimeter veerweg, die bekomen wordt door het van BH bekende Split-veringsysteem. Verder noteren we uiteraard fraaie interne bekabeling en een BlockLock-systeem van Acros, waarbij je stuuruitslag tot 150° beperkt wordt en zo bij een valpartij je stuur niet tegen je bovenbuis kan slaan. Een Fast Intervention Tool – die zijn plaats in de stuurbuis vindt – bevat al het nodige materiaal om bij pech weer thuis te geraken.

Wanneer we de geometrietabel bestuderen merken we – naar hedendaagse normen – relatief lange chainstays van 451 millimeter en een reach van 453 millimeter. De balhoofdhoek is met 66° behoorlijk vlak te noemen, de zitbuishoek is met 75,5° geschikt om stevig mee op de pedalen te rammen. 

De iLynx Trail komt in vier versies en vijf kleurenconfiguraties, uiteraard kan je deze dankzij het BH Unique programma volledig personaliseren. Het duurste model is de Carbon Pro 8.9, die € 8999,90 kost. Dit model zou slechts 16 kilogram op de weegschaal leggen waardoor het een van de lichtste e-mountainbikes met 150 millimeter veerweg op de markt moet zijn. Verder is er de Carbon Pro 8.8 (€ 8299,90), de Carbon 8.7 (€ 7499,90) en tenslotte de Carbon 8.6 (€ 6499,90).

Meer info: www.bhbikes.com

Gerelateerde artikels