Avonturiers die ook offroad graag stevig gas op de lolly geven, hebben er weer een keuzeoptie bij wanneer ze hun spaarvarkentje willen leegmaken. Met Arcadex brengt Bianchi een snelle gravelracer uit met een licht carbon frame (1.100 gram in maat 55) en een focus op performantie.
Er werd gezocht naar de ideale combinatie van offroad capaciteiten met de snelheid (en looks) van een wegfiets. De behuizing rond de trapas, de overgang van bovenbuis naar zitbuis, de achtervork en de tapse balhoofdbuis zijn allen fors uit de kluiten gewassen om het frame van de nodige stijfheid te voorzien.
Daarnaast vallen er ook een paar aero elementen te herkennen. De poten van de voorvork hebben bijvoorbeeld afgeplatte ‘vleugeltjes’ (een beetje zoals de Pinarello Grevil trouwens) en door te werken met het ACR-systeem van FSA kan je een gestroomlijnde, geïntegreerde cockpit op je gravelbolide installeren. De remleiding naar de achterrem loopt echter (gek genoeg) wel nog buitenom.
Afwerking in goud of ‘celeste’
Qua ruimte voor bredere banden, hield Bianchi het bij een bescheiden maximumbreedte van 42 mm bij wielmaat 700c en 47 mm bij 650b-wielen. Uiteraard kunnen er ook spatborden en pakdragers gemonteerd worden. Ook kan je kiezen voor mechanische of elektronische groepsets.
Momenteel heeft Bianchi twee mechanische afmontages beschikbaar: eentje met een Shimano GRX 810 1×11-speed groepset en een Arcadex met GRX 600 1×11-speed onderdelen. Op beide modellen herken je Alexrims GD24-wielen met WTB Riddler-banden en een merkeigen ‘Reparto Corse’ zadelpen, stuurpen en stuur.
Qua kleur heb je in allebei de prijsklassen de keuze uit een combinatie van donkerblauw met goud ofwel het iconische ‘celeste’.
Alle info vind je op de website van Bianchi.