Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

App Swapfiets: binnen 20 seconden een afspraak voor een servicebeurt aan huis

Swapfiets, het snel groeiende fietsverhuursysteem, heeft vandaag de eerste versie van haar eigen app gelanceerd. Hiermee kunnen klanten binnen 20 seconden een afspraak inplannen om hun fiets te laten repareren aan huis of in de winkel. Ook het ‘vastpinnen’ van de fiets is mogelijk, waardoor klanten nooit meer de parkeerplek van de fiets kunnen vergeten.

Voor wie Swapfiets nog niet kent: deze is te herkennen aan de iconische blauwe voorband. Het concept achter de Swapfiets werkt simpel: voor 15 euro per maand (12 euro voor studenten) nemen klanten een abonnement op een degelijke fiets en zorgt Swapfiets ervoor dat deze het altijd doet. Service en reparaties zijn namelijk inclusief. Swapfiets is een fiets waar klanten altijd op kunnen rekenen. Gaat er iets kapot, dan kunnen klanten contact opnemen en wordt de fiets verwijderd uit de stad en gerepareerd. Antwerpen, Gent en Leuven zijn de Belgische steden waar Swapfiets al actief is. In Nederland gaat het om ruim twintig plaatsen.

Afspraak in vijf tikken

Met de nieuwe, gratis app, geschikt voor iOS en Android, is de service van Swapfiets altijd binnen handbereik. Abonnementhouders kunnen zelf afspraken inplannen op een moment dat het hen uitkomt, ook ‘s nachts. Wanneer bijvoorbeeld een fiets gestolen of kapot is, kan de consument direct kiezen hoe laat er een nieuwe fiets bezorgd kan worden. De ‘swap’ kan binnen vijf tikken in de app aan huis ingepland worden. Mocht de klant onverhoopt niet kunnen, dan is het mogelijk om zelf de afspraak kosteloos binnen een uur voor de geplande afspraak te annuleren. Naast deze functies kunnen gebruikers de route naar de dichtstbijzijnde winkel vinden waar ze terecht kunnen met hun fietsproblemen, en zit er een geheime verrassing verborgen in de app.

Zorgeloos fietsen

Een team van developers werkt dagelijks aan verbetering van de app, in de toekomst kunnen gebruikers nieuwe features verwachten zoals het realtime volgen van de ‘swapper’ en een live chat. Het bedrijf verwacht dat de helft van alle ‘swaps’ gepland kunnen worden in de app, waardoor de klantenservice medewerkers minder tijd kwijt zijn aan het plannen van afspraken. Martijn Obers, oprichter en Head of Products: ‘Swapfiets is de enige fiets waar klanten altijd op kunnen rekenen. Alles draait bij ons om service. We verwachten dat we door de app 25% van ons Swapdesk personeel ingezet kan worden om nog betere service te leveren en onze klanten volledig ontzorgen in hun fietsgebruik.’ Naast de app, kunnen de klanten ook nog steeds contact opnemen via telefoon, social media en mail.

Fiets vastpinnen

Met de Find-my-bike optie kunnen abonnementhouders hun fiets vastpinnen in de app. Obers: ‘Uit onze data weten we dat meer dan 20% van alle fietsen die als gestolen wordt opgegeven, achteraf helemaal niet gestolen blijkt. De gebruiker wist dan gewoon niet meer waar hij de fiets had neergezet. Met de app kunnen onze klanten de exacte locatie van hun fiets pinnen. Daarmee kunnen ze hun eigen blauwe band snel terugvinden in het overvolle fietsenrek op het station of in de stad.’

Nederlandse en Belgische klanten kunnen de Swapfiets app vanaf vandaag downloaden in de App Store, Google Play en online. De Duitse en Deense variant volgen later dit jaar.