Deel dit artikel:

AirRay: de nieuwe e-mountainbikeserie van R Raymond

R Raymon breidt zijn e-mountainbike range uit. AirRay, geknipt voor de trails, komt voor 2022 in drie modellen op de markt beschikbaar.

Bij de nieuwe AirRay heeft de fabrikant bewust niet de focus gelegd op het hoogste motorkoppel en maximale accucapaciteit. In plaats daarvan is er voorrang gegeven aan het creëren van een optimale balans tussen drie belangrijke elementen bij een e-mountainbike: motor, accu en gewicht. Het gewicht schommelt tussen de 19,4 en 20,2 kilogram, afhankelijk van het gekozen model. De geometrie is geschikt voor bergop en bergaf rijden, het accelaratiegedrag voelt natuurlijk aan en daarbij is deze twentyniner goed voor wendbaar rijgedrag.  

“Bij de ontwikkeling van de AirRays hebben we ons bewust gericht op wat voor de meeste bikers belangrijk is: gewicht, motorprestaties en actieradius. Het resultaat is de perfecte wisselwerking tussen deze componenten”, zegt Felix Puello, managing director bij PIERER E-Bikes GmbH.

Technologie van Yamaha

De nieuwe AirRay vertrouwt op de motortechnologie van Yamaha. Er is gekozen voor een relatief lichte (2,9 kilogram), compacte en krachtige motor met een koppel van 50 newtonmeter. Het low-frictie ontwerp maakt natuurlijk trappen met zeer weinig weerstand mogelijk. Tegelijkertijd biedt de motor voldoende ondersteuning bij een hoge cadans.

Er zijn vier ondersteuningsstanden: Eco+, Eco, Standard en High. Deze maken de fiets geschikt voor heel wat terreinen. Je bereikt gemakkelijk de top van een gematigde helling met fijn grind. En in de High-modus kun je prima een technische steile beklimming aan. Met de Air Drive kun je ook nog eens kiezen voor automatische ondersteuning. Je kunt je dan volledige op de trails concentreren, want de slimme registreren de betreffende rijsituatie en de helling en selecteren daarbij vanzelf het bijpassende ondersteuningsniveau.

Voor besparing van het gewicht kiest de fabrikant voor een relatief lichte accu. Op de AirRay 12.0 is gekozen voor een accu met een capaciteit van 410 wattuur. Op de 11.0 en 10.0 zit een accu met iets grotere capaciteit: 500 wattuur. Die is dan wel een fractie zwaarder. De accu’s kenmerken zich volgens de fabrikant door een hoge efficiëntie. Daardoor is het bereik in alle gevallen zeer groot.

Passend bij het totaalconcept van de AirRay zit er op alle drie de modellen een nieuwe, minimalistische Interface-X handlebar remote van Yamaha. Met een druk op de knop kan er gewisseld worden tussen de ondersteuningsniveaus. Tevens is de batterijstatus de snelheid (met ledjes) af te lezen. Wie nog meer informatie wenst, kan optioneel voor andere displays kiezen, zoals die van Sigma en Echowell.

De Yamaha Interface-X- handlebar remote maakt via Bluetooth/ANT+ verbinding met de displays, zodat deze extra rijgegevens tonen. Ze bieden ook een navigatiefunctie met behulp van de smartphone. Op het instapmodel AirRay 10.0 toont Yamaha’s compacte LCD Display A bijvoorbeeld de actieradius en biedt het geïntegreerde bedieningselementen.

Voor elk terrein

Op de trails valt de AirRay op dankzij zijn stijve, lichtgewicht carbon chassis (2,8 kilogram). Er gaat niet of nauwelijks energie van de motor verloren. Deze e-mountainbike is goed voor beklimmingen met behulp van 29” wielen en een steile 74 graden zithoek. Bij de meest steile beklimmingen werkt ook het lichte gewicht van de fiets (vanaf 19.4 kilogram) in het voordeel. Op slechte ondergrond is er veel controle dankzij de vlakke stuurhoek van 65,5 graden. De 150 millimeter vering zorgt voor de nodige schokdemping. Het relatief lange frame biedt een voordeel op steile afdalingen, omdat de biker centraal boven het wiel zit en dus ultieme controle heeft.

De 10.0 met Shimano’s 12-speed SLX groep heeft een adviesprijs van 5.699 euro. De 11.0 met de 12-speed XT groep van Shimano kost 6.499 euro. Topmodel is de 12.0 waarbij diverse componenten en onderdelen, waaronder de vering, nog verder zijn opgewaardeerd. Adviesprijs hiervan is 7.299 euro.