Deel dit artikel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Aerocranks van 3T

Torno, zo heet de eerste voor aerodynamica geoptimaliseerde crankset van 3T. Niet toevallig past het trapstel dankzij zijn ongrijpbaarheid voor de wind prima bij 3T’s aeroframes Strada en Exploro.

De Torno is een ontwerp uit de hoed van Gerard Vroomen, voormalig grondlegger van Cervélo, tegenwoordig mede-eigenaar van Open Cycles en ook van 3T.

Het crankstel heeft zeer dunne crankarmen en uiteraard een aeroprofiel, in dit geval is dat diep en elliptisch van vorm. De rechtercrank, de spider en de trapas vormen één onlosmakelijk geheel om een voldoende sterke constructie te garanderen. Natuurlijk mocht ook het gewicht niet uit de pan rijzen, want als het aerodynamisch moet zijn dan moet het ook licht zijn. De Torno weegt dan ook slechts 330 gram, zij het zonder kettingblad.

Er zijn kettingbladen (fabrikant: Wolftooth) met 36, 40 of 44 tanden voor dit 1-by crankstel, maar wie zich tekortgedaan voelt omdat er geen 50 of 53 bij zit, die mag rekenen op 3T’s eigen 9-32 cassette (jawel: een kransje van 9 tanden achter!), waarmee het bereik van dit trapstel toch nog equivalent wordt aan dat van een (standaard) 53/36 combi met 12-29 cassette of een 54/36 met 11-26.

Uiteraard is compatibiliteit voorzien met de belangrijkste BB-standaarden, zoals onder meer BB30, BB386Evo, BBrightTM en de aloude BSA. De beschikbare cranklengtes zijn 170, 172.5 en 175 mm.